Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-21, 23:55
Medlem
MeMajks avatar
Kanske lite OT och ev redan varit uppe tråden sedan jag var inne här senast:
Hur många av er brudar sparar på kondomerna efter era one night stand?
Citera
2010-12-21, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GummoGunnmo
För det första, sex mot någons vilja är (än så länge) inte våldtäkt om det inte förekommit våld eller hot om olaglig handling.

Inte sant. Det behöver inte förekommit våld eller hot för att det ska rubriceras som våldtäkt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexualb....A5ldt.C3.A4kt

Citat:
För det andra, ingen har påstått att sexet var mot någons vilja i det här fallet (förutom en del idiotbloggare med nollkoll).

Men polisanmälan säger så.

Citat:
För det tredje, du har svalt feministnyspråket med hull och hår.

Så det gör mitt position felaktig? Det är inget argument, utan bara din åsikt.
Citera
2010-12-21, 23:57
Bannlyst
William Butt i farten igen, sådär lagom bitsk.
Citat:
If the Swedish Prosecutor is successful in convincing the courts that Assange intentionally did what he is alleged to have done, he most certainly faces the risk of an unjust prison sentence. Assange's supporters are speaking of the need for the "truth" to come out, but here we have another problem - Swedish law does not require the "truth" to be revealed in order to sentence or acquit an indicted person. The "truth" has no real bearing in Swedish courtrooms.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/...cus-of-horrors
Citera
2010-12-21, 23:57
Medlem
GummoGunnmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius-J-Reilly
Att du säger att det rör sig om "ett brott som från början inte ens var ett brott" har inte något värde annat än som en åsikt.
Det är faktiskt ett oomtvistat faktum att chefsåklagare Finné la ner förundersökningen med motiveringen "inget brott har begåtts".
Citera
2010-12-22, 00:00
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Så sex mot någons vilja är ok?

Om du tar av dej kläderna och går i säng med en tjej och aktivt deltar i sexet så är det inte våldtäkt bara för att du hela tiden i huvudet tänker att du inte vill. Det är dina handlingar som avgör om det är våldtäkt, inte vad du tänker. Först när människor blir tankeläsare så kan tankar anses som en giltig form av kommunikation.

jag tycker de flesta borde veta att man inte kan kommunicera med tankar men tyvärr verkar detta vara en ganska vanlig defekt hos det kvinnliga könet.
Citera
Medlem
the saints avatar
Maria Küchen skriver i Sydsvenskan:

Citat:
Om mannen jag lever med tjatar om sex tills jag säger ”ja” fast jag egentligen inte alls vill just då; om en man jag frivilligt haft sex med vill ha sex igen och jag samtycker mot min vilja eftersom jag själv ser min rätt att säga ”nej” som förverkad; är det erfarenheter i gråzonen mot våldtäkt? Svar: NEJ. Det är dålig sexuell kommunikation, dåligt relationellt ansvarstagande från båda håll, mannens och kvinnans, det är varken kul eller bra för någon och det är väsensskilt från våldtäkt.

Män kan inte förväntas ta ett NEJ med mindre än att de faktiskt får ett – ett NEJ som självklart betyder NEJ oavsett hur mycket frivilligt sex man haft innan eller inte. Att inte respektera en kvinnas uttryckliga NEJ är våldtäkt, och våldtäkt är en på djupet traumatiserande händelse. Den ändrar en människa, ruckar hennes själva grund. Att tro sig befinna sig i gråzonen mot ”våldtäkt” för att en man inte respekterar ett NEJ han faktiskt inte fått, det är att krympa inlevelserummet kring en erfarenhet som traumatiserar kvinnor för livet.

Bra skrivet.
Citera
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Så sex mot någons vilja är ok?
Om personen visar samtycke, dvs låter det ske trots sin motvilja. I Assange-fallet ville han absolut inte ha kondom, hon krävde det. Så de körde en gång med och en gång utan kondom. Båda var motvilliga till att ge vika för den andres krav men lät det hända.
Citera
Medlem
Citat:
Jag är inte jurist. Inte heller har jag läst varenda anmälan, förundersökning eller dom som avkunnats i Sverige. Alltså skulle jag inte kunna svara på din fråga ens om jag tyckte att den var relevant för det vi diskuterar.
När någon anmält något som de uppfattar som ett brott är det polis/åklagares plikt att utreda det, under förutsättning att de delar uppfattningen att brottsbalken är applicerbar på händelsen. Man kan ha vilka åsikter som helst om huruvida t ex åklagarens bedömning är korrekt eller ej, men det är upp till domstolen att avgöra. Att du säger att det rör sig om "ett brott som från början inte ens var ett brott" har inte något värde annat än som en åsikt. Att Assange skulle tillåtas själv bestämma i vilken grad han tänker delta i rättsprocessen är för mig absurt. Om det är ok - varför skulle någon person överhuvudtaget som misstänks för ett brott behöva delta i förhör, acceptera att häktas o s v?
Alltså din fåne. Kryp fram från under den sten du befinner dig i. Har du läst något runt fallet ens?

Det handlar inte om Sverige. JA är rädd för att utlämnas till USA där han får ruttna bort resten av sitt liv i 52 år. Det är väl ett häftigt straff för att ha gökat med groupierna utan kondom, tycker du inte det. Han skiter fullkomligt i Sverige, där han skulle vinna målet på ett ögonblick och där åklagaren Ny har ingenting. Han litar bara inte på Sveriges blinda lydnad till skurkstaten USA där man slänger utlänningar i Gitmo och kastar bort nyckeln.
Citera
2010-12-22, 00:01
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Jag är inte jurist. Inte heller har jag läst varenda anmälan, förundersökning eller dom som avkunnats i Sverige. Alltså skulle jag inte kunna svara på din fråga ens om jag tyckte att den var relevant för det vi diskuterar.
När någon anmält något som de uppfattar som ett brott är det polis/åklagares plikt att utreda det, under förutsättning att de delar uppfattningen att brottsbalken är applicerbar på händelsen. Man kan ha vilka åsikter som helst om huruvida t ex åklagarens bedömning är korrekt eller ej, men det är upp till domstolen att avgöra. Att du säger att det rör sig om "ett brott som från början inte ens var ett brott" har inte något värde annat än som en åsikt. Att Assange skulle tillåtas själv bestämma i vilken grad han tänker delta i rättsprocessen är för mig absurt. Om det är ok - varför skulle någon person överhuvudtaget som misstänks för ett brott behöva delta i förhör, acceptera att häktas o s v?

Hur menar du att JA bestämmer om han ska delta?? JA motsäger sig utlämning. Vilket är hans fulla lagliga rätt. Eller du menar att han skulle avsäga sig sina rättigheter?
Citera
2010-12-22, 00:04
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Inte sant. Det behöver inte förekommit våld eller hot för att det ska rubriceras som våldtäkt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexualb....A5ldt.C3.A4kt

Pallar inte läsa wiki sidan men sålänge du tar bort hjälplöst tillstånd, vilket knappast är fallet här, så måste det förekomma hot eller våld för att det ska bli våldtäkt ja. Kanske det finns en del andra saker som beroendeställning o sånt som är menat att vara för skolungdomar, men det är väl ändå meningen att vi ska diskutera saker som har med detta fallet att göra.
Snarare är det JA som befunnit sig i en beroendeställning emot tjejerna för att han inte har nåt annat boende. Så är det nån som är våldtagen är det han.
Citera
2010-12-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Du förstod inte alls va? Poängen var att han är efterlyst för ett brott som inte är ett brott i nåt annat land än Sverige. Vilket är jämförbart med att det inte är ett brott att visa sig utan topp i mycket fler länder än saudiarabien. Så ja, på det sättet är Sverige jämförbart med saudiarabien.

Okay, du för den relativistiska argumentationslinjen att vi bör jämföra brottets art hur det är i andra länder och utgå från Saudiarabien som en extrem och som då Sverige skulle vara motsvarande extrem gällande våldtäkt.

Sådan argumentation köper jag inte alls, för det skylle tex betyda att barnaga skulle vara ok bara för att det är det i de flesta länder i världen.

Nej, vi har vår lagstifning i Sverige stiftad av riksdagen, vald av folket. På detta har vi utlämningsavtal med de flesta länder i världen så att det inte räcker att fly landet för att undkomma rättvisan.

Saudiarabien är en diktatur med ingen trovärdighet.

Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Och nej, det JA gjort är inte våldtäkt i nåt annat västland än i Sverige.

Våldtäkt är ett brott i alla västländer. men det är bara i Sverige som det JA gjort är våldtäkt.

Hur vet du detta? Expert på alla västländers rättsystem?
Citera
2010-12-22, 00:05
Medlem
GummoGunnmos avatar
Citat:
Jo, det är faktiskt själva brottsrekvisitet. Sedan tillkommer specialfall som före 2005 hade andra brottsrubriceringar, men det är irrelevant som stöd för ditt (implicita) påstående att allt sex som sker mot den enas vilja är våldtäkt.

Citat:
Jaså, har du en länk på det månne?

Citat:
Din position är redan felaktig. Jag pekade bara ut en av orsakerna: din oförmåga att genomskåda det feministiska Ny-språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in