Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Värt att komma ihåg är att Anna Ardin förhördes över telefon dagen efter de varit hos polisen (där SW förhördes bla).

Men hade dom inte ursprunligen traskat in på någon polisstation i Sthlm och ställt en massa "frågor"? Har jag kanske fel?
Citera
2010-12-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GummoGunnmo
Begreppsförvirringen med nyspråksversionen av ordet "våldtäkt" skördar ännu ett offer... helt enligt planerna.

Menar du att sex mot någons vilja inte är våldtäkt?
Citera
2010-12-21, 23:49
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Va? Sverige jämförbart med Saudi Arabien?

Våldtäkt inte ett brott i annat västland? Ursäkta?
Att väcka sin sexpartner med morgonsex är nog inte ett brott i särskilt många västländer. Vatikanen möjligen, om kondom används.
Citera
2010-12-21, 23:49
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Han informerade efter att han flytt landet. Jo, jag har källor, funderar på om jag ids leta upp dessa för att droppa här. Finns säkert redan i tråden.

Assange gjorde allt för att slippa förhör. Den 21:a kallades han. Därefter undrade alla var han höll hus fram till den 27:e då Hurtig meddelade att Assange lämnat landet.

Killen har inte skött sig någonstans. Sedan påstår alla att han försökt få till ett förhör innan han reste, bullshit.

Sååå, du väjer att inte låtsas om att JA vistades i Sverige under FEM veckor efter anklagelsen, för att ställa upp på förhör som han aldrig kallades till. Men när han därefter lämnade landet så blev det eld i baken på åklagaren. Då var han plötsligen väldigt intressant att förhöra, men inte under de 5 veckorna han häckat här och bara väntat.
Citera
2010-12-21, 23:50
Medlem
GummoGunnmos avatar
Citat:
För det första, sex mot någons vilja är (än så länge) inte våldtäkt om det inte förekommit våld eller hot om olaglig handling.

För det andra, ingen har påstått att sexet var mot någons vilja i det här fallet (förutom en del idiotbloggare med nollkoll).

För det tredje, du har svalt Ny-språket med hull och hår.

EDIT: Ändrade "feministnyspråket" till "Ny-språket". Oavsiktlig neologism som jag är rätt nöjd med.
Senast redigerad av GummoGunnmo 2010-12-21 kl. 23:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Men hade dom inte ursprunligen traskat in på någon polisstation i Sthlm och ställt en massa "frågor"? Har jag kanske fel?
Jo, på fredagen kl 14.00. SW:s förhör började dock inte förrän 16.21, avbröts då man började ringa och prata med folk, ringde jouråklagaren som anhöll honom 17.00 på grundval av några minuters förhör. Sedan fortsattes förhöret med SW till 18.40, men då var JA redan anhållen i sin frånvaro sedan 1h40min.

AA förhördes över telefon nästa dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Att väcka sin sexpartner med morgonsex är nog inte ett brott i särskilt många västländer. Vatikanen möjligen, om kondom används.

Så sex mot någons vilja är ok?
Citera
2010-12-21, 23:51
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Va? Sverige jämförbart med Saudi Arabien?

Våldtäkt inte ett brott i annat västland? Ursäkta?

Du förstod inte alls va? Poängen var att han är efterlyst för ett brott som inte är ett brott i nåt annat land än Sverige. Vilket är jämförbart med att det inte är ett brott att visa sig utan topp i mycket fler länder än saudiarabien. Så ja, på det sättet är Sverige jämförbart med saudiarabien.

Och nej, det JA gjort är inte våldtäkt i nåt annat västland än i Sverige.

Våldtäkt är ett brott i alla västländer. men det är bara i Sverige som det JA gjort är våldtäkt.
Citera
2010-12-21, 23:52
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Hur menar du då? Begå lagbrott utan att åka dit?

Begå en handling med tillräckligt oklart rättsläge, som är tillräckligt svår att utreda och som hamnar under cuten i utredningshierarkin för att inte åka dit.

Kanske dags för en JO-anmälan?
Citera
2010-12-21, 23:53
Medlem
Ignatius-J-Reillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Så det haltar säger du.
kan du nämna ETT ENDA fall där en svensk åklagare har gått igång med en så omfattande människojakt för ett brott som från början inte ens var ett brott. Och kan du för den delen nämna ETT ENDA fall där först en åklagare säger det är våldtäkt för att sen nästa ska säga det inte är nåt brott alls o lägga ner för att den trejde återigen ska säga det är våldtäkt?
Om inte det är definitionen på en bananrepublik så vettefan vad är..

Jag är inte jurist. Inte heller har jag läst varenda anmälan, förundersökning eller dom som avkunnats i Sverige. Alltså skulle jag inte kunna svara på din fråga ens om jag tyckte att den var relevant för det vi diskuterar.
När någon anmält något som de uppfattar som ett brott är det polis/åklagares plikt att utreda det, under förutsättning att de delar uppfattningen att brottsbalken är applicerbar på händelsen. Man kan ha vilka åsikter som helst om huruvida t ex åklagarens bedömning är korrekt eller ej, men det är upp till domstolen att avgöra. Att du säger att det rör sig om "ett brott som från början inte ens var ett brott" har inte något värde annat än som en åsikt. Att Assange skulle tillåtas själv bestämma i vilken grad han tänker delta i rättsprocessen är för mig absurt. Om det är ok - varför skulle någon person överhuvudtaget som misstänks för ett brott behöva delta i förhör, acceptera att häktas o s v?
Citera
2010-12-21, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Begå en handling med tillräckligt oklart rättsläge, som är tillräckligt svår att utreda och som hamnar under cuten i utredningshierarkin för att inte åka dit.

Kanske dags för en JO-anmälan?

Nej då. Det är fullständigt tandlöst. Däremot en riktig polisanmälan/åtalsanmälan. Anonymt.

Citera
2010-12-21, 23:55
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:

ursäkta????? Båda tjejerna har sagt att det inte förekom nåt våld öht och att de aldrig var rädda för JA.

Hur i hela helvete kan du få det till våldtäkt då?? Och var får du mot deras vilja ifrån? Det var helt frivillig sex. Det som dom inte gilla var att kondomen gick sönder (AA), och att JA inledde sex utan kondom medan hon sov (SW). fast när hon vakna så fortsatte hon att ha sex med han. Gör man det om det är mot ens vilja???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in