Det finns många obesvarade frågor om Sofia Wilén. Vad lever hon egentligen av? Vad har hon deklarerat för de senaste åren? Arbetsgivare? Har inkomsterna kunnat finansiera hennes många resor? Eller lever hon på en nivå som inte motsvaras av hennes inkomster? Har hon någonsin bevisligen sålt nåt av sina foton eller filmer?
Den första flickan att anställas av "girls1st"-fonden heter Jennie Adén. Den finansierar bl.a. hennes studier på Kulturamas fotolinje. Har även Sofia Wilén gått där?
Om man jämför Sofias sida på flickr, exempelvis
http://www.flickr.com/photos/sofiaph...7600359674925/ med Jennie Adéns
http://www.girls1st.se/forsta-gangen...lser/?User=139 så finns stora likheter. Unga kvinnor med drömmar om att bli fotograf och få ha utställningar. Samma typ av fotografier. Själva namnen Sofia Wilén och Jennie Adén klingar likartat. Fick Jennie jobbet för att någon undermedvet mindes Sofia?
Bakom Jennies uppdrag ligger Prime, som hon själv skriver:
"Hur det ligger till för mig och Girls1st-fonden:
Någon måste ju vara den första, och det blev jag! Evigt tacksam, även om jag gjort pinsamte spotify-reklamen . I somras fick jag ett mail från Prime, jag skummade igenom texten och trodde det var reklam från Libresse, skrattade lite åt det och la det i papperskorgen. Tänkte någon sekund, hade snappat upp orden "ge, dig, sponsring, typ ekonomiskt, valt dig" läste mailet igen och (som jag skulle uttryckande det): "mä, härre guh!".
Då var det inte helt klart vad Girls1st var, bara att det skulle vara en hemsida med forum och även att tjejer kunde få hjälp med deras drömmar, de hade hört talas om mig och ville ha mig som första tjej. Tackade ju självklart ja!
Var på första mötet i augusti och vi tog beslutet om att pengarna jag får kommer gå till en del av min utbildning och även en utställning."
Har Sofia tidigare fått och accepterat ett liknande erbjudande? Hjälp till fotoutbildningen, att slippa leva på knappa studielån. Möjlighet att resa och förverkliga sig själv.Allt mot att utföra till synes enkla och oskyldiga uppgifter. I så fall har Sofia blivit alltmer beroende av de ekonomiska tillskotten. En dag kommer så allvaret - det stora uppdraget...
Är den här teorin riktig så har Prime lagt ner stor möda på att radera allt som visar på att Sofia utfört tidigare uppdrag åt dem. Unga kvinnor älskar att vara personliga, att skriva om sig själva. Men Sofias kvarvarande sidor på nätet är fullständigt utslätade. Finns inte det minsta personligt kvar. Som om en yrkesman varit i farten. I jämförelse är Anna Ardins raderingar helt amatörmässiga och har endast förvärrat hennes sak. Anna har uppenbarligen inte haft professionell hjälp.
Någonstans bör det dock finnas kvar något om Sofia Wiléns tidigare liv. Hon har fotograferat i Oslo, Paris, Basel, i England 3 gånger, USA minst 3-4 gånger. Fotona har kanske använts i bloggar, tidningsartiklar, trycksaker (från Prime?). Hon har även gjort minst 4 korta filmer med konstnärligt motiv.