Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-01-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Artikeln är skriven den 19 sept men det är en söndag och då jobba nog inte MN, så SVDs uppgift om att Hurtig fick svaret den 14 sept verkar väl fortfarande vara mer troligt?
Så är det nog. Bra att vi håller koll på varandra. Hurtig fick svaret av Ny & co den 14 sept att det var grönt ljus att lämna Sverige, då hon inte ville/behövde intervjua honom. På fredag den 17 sept kablades nyheten runtom i världen efter att AFP intervjuade Hurtig. Sedan skrev eftersläntrarna sina artiklar senare.

Men nu har vi bekräftat att den 27 sept, 5 veckor efter den första arresteringsordern, var JA fortf i Sverige och bad om att få bli intervjuad.
Citera
2011-01-18, 21:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Håller med på båda punkter - Rove's och Bildt's uppfattning om WL är signifikant för den politruk-klassen de tillhör. Och jag skulle också önska mig något handgripligare bevisföring.

Jag trodde inte heller på Rove's inblandning först, men kopplingen till Prime har fått mig att börja undra om det inte kan finnas ett korn av sanning i dessa teorier.

Prime är nyckeln, men de är svåra att få grepp på. Jobbar de för sossarna i denna härva? moderaterna? Rove? Någon annan? Det finns för många lösa trådar just nu.
Citera
2011-01-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En mycket bra fråga som vi diskuterade för ett par veckor sedan. Det enda som fanns då var bloggen från en kvinna som påstod sig ha blivit cyberstalkad av JA och hängde ut hans email.

Någon i tråden ställde diagnosen Asperger, vilket jag fann träffande. Inte på JA nödvändigtvis, vi vet ju inte om han verkligen skrev mailen. Men de gav onekligen Asperger-vibbar.
Skitsnack. Han ger inga Aspenberger-vibbar öht. Han är både talför, relevant i det han säger, sällskaplig och har empatiförmåga. Så fort kvinnan sade det magiska ordet nej, slutade han direkt att ta kontakt. Det är snarare hon som gör ett makabert intryck med att spara och sentomsider publicera email i 6 år från någon hon inte kände väl eller hade en relation till. Det framgick att hon spelade ett spel. Självklart är hennes egna email inte längre sparade...oopps så lägligt.

Det allmänna intrycket, om emailen är äkta, att han hade ett poetiskt och rikt språk. Många av de kvinnliga läsarna sade, jag önskar jag fick sådana email.
Citera
2011-01-18, 21:40
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Man hör ofta om JA som stannar hos vänner och bekanta, men jag har aldrig hört om JA som övernattar på hotell. Uppenbarligen missade även SW detta.

Om det är så att JA inte stannar på hotell av principiella skäl så talar det mot alla konspirationsteorier - en uppdragsgivare hade nog kollat JA's vanor innan man börjar exekvera.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nej, det stoppar bra en typ av konspirationsteorier, som ytterst få tror på: att det hela är en noga planerad aktion där de offentliga nyckelfigurerna, privatpersoner med ett liv kvar på samma adress och i samma sammanhang efter skandalen, är direkt inblandade som agenter.

Vad exempelvis jag hävdar att det är i det närmaste omöjligt att ingen skulle ha infiltrerat broderskapsrörelsen, och att det finns många intressenter som vet att opportunt utnyttja andra människors svagheter.

Du får gärna vara tydligare på hur din hypotes skiljer sig från mitt påstående ovan (möjligen kan meningen "Uppenbarligen missade även SW detta" vara otydlig, men den säger inte att SW skulle ha tagit reda på det själv).

Jag vill minnas att vi diskuterade din hypotes tidigare och använde termen "nyttig idiot" på AA (för att vara tydlig: hon agerar enligt sina militantfeministiska reflexer utan att inse vems ärenden hon går).

Som sagts, utveckla gärna din teori.
Citera
2011-01-18, 21:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Men nu har vi bekräftat att den 27 sept, 5 veckor efter den första arresteringsordern, var JA fortf i Sverige och bad om att få bli intervjuad.

Står det i Wikipedia, ja. Men det finns ingen referens för uppgiften (annat än according to statements in UK court).

Frågan om när JA egentligen lämnade Sverige är något som försvaret varit påfallande otydliga om. Flera motstridiga uppgifter har cirkulerat. Det vore intressant att se exakt vad Stephens sa i domstolen.
Citera
2011-01-18, 21:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Skitsnack. Han ger inga Aspenberger-vibbar öht. Han är både talför, relevant i det han säger, sällskaplig och har empatiförmåga. Så fort kvinnan sade det magiska ordet nej, slutade han direkt att ta kontakt. Det är snarare hon som gör ett makabert intryck med att spara och sentomsider publicera email i 6 år från någon hon inte kände väl eller hade en relation till. Det framgick att hon spelade ett spel. Självklart är hennes egna email inte längre sparade...oopps så lägligt.

Han ger dock ett intryck av att inte riktigt fatta att hon inte är intresserad. Men hon kanske inte var tillräckligt tydlig. Som AA . Synd att vi inte har hennes mail, det håller jag med om.
Citera
2011-01-18, 21:57
Medlem
Citat:
Står det i Wikipedia, ja. Men det finns ingen referens för uppgiften (annat än according to statements in UK court).

Frågan om när JA egentligen lämnade Sverige är något som försvaret varit påfallande otydliga om. Flera motstridiga uppgifter har cirkulerat. Det vore intressant att se exakt vad Stephens sa i domstolen.
Säger man 27 sept i court order, så lär man kunna bevisa det med t ex biljetter m.m. Det finns absolut ingen anledning att ljuga om en sak som går att motbevisa.
Citera
2011-01-18, 21:58
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Jag trodde inte heller på Rove's inblandning först, men kopplingen till Prime har fått mig att börja undra om det inte kan finnas ett korn av sanning i dessa teorier.

Prime är nyckeln, men de är svåra att få grepp på. Jobbar de för sossarna i denna härva? moderaterna? Rove? Någon annan? Det finns för många lösa trådar just nu.

Karl Rove har säkert kopplingar till Prime, och Rove har nog någon form av koppling till moderaterna. Men hur kommer Prime in i bilden (annat än att de råkade schavottera i pressen samtidigt med JA)?

Det finns säkert ett tiotal större och ett otal mindre PR-byråer i stan (Prime är stora, men störst är fortfarande Kreab Gavin Anderson har man sagt nyligen). Prime har fått i uppdrag att hålla ett seminarium om hur man försvarar sig mot whistleblowers, möjligen på uppdrag av Timbro/SN, men det är ett ganska normalt uppdrag till en PR-byrå (vi vet f.ö. inte om andra har fått liknande uppdrag av andra uppdragsgivare). Fredrik Andersson åkte till USA, men det finns viss logik i att expandera i USA nu när tiderna håller på att bli bättre.

Andra kopplingar?
Senast redigerad av knegis 2011-01-18 kl. 22:07. Anledning: stavning
Citera
2011-01-18, 22:01
Medlem
espressinos avatar
Citat:
En mycket bra fråga som vi diskuterade för ett par veckor sedan. Det enda som fanns då var bloggen från en kvinna som påstod sig ha blivit cyberstalkad av JA och hängde ut hans email.

Någon i tråden ställde diagnosen Asperger, vilket jag fann träffande. Inte på JA nödvändigtvis, vi vet ju inte om han verkligen skrev mailen. Men de gav onekligen Asperger-vibbar.

Assange ger ett väldigt välsorterat och påläst intryck, verkar fungera bra under stress, god förmåga att prioritera, otroligt detaljerad i sina beskrivningar, påläst som få och ett strategiskt sinne långt över vad som är vanligt. Kombinerat med ett set av etiska och moraliska värderingar av bästa märke gör honom till minst sagt unik i vår tid!

Är han är en Aspi!? jag saknar kompetens att bedöma, även om det finns beröringspunkter, å andra sidan finns det en del som talar emot. Om så skulle vara fallet kanske fler skulle få en släng av Asperger

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Har det framkommit något i diskussionerna som stärker bilden av Aspi?

Är isf AA en narcissistisk personlighetstyp!?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Narciss...sst%C3%B6rning

finns beröringspunkter där också, men som sagt skulle vara intressant att få en psykologisk förklaringsmodell på de respektive personligheterna
Citera
2011-01-18, 22:01
Medlem
Citat:
Han ger dock ett intryck av att inte riktigt fatta att hon inte är intresserad. Men hon kanske inte var tillräckligt tydlig. Som AA . Synd att vi inte har hennes mail, det håller jag med om.
Därför att hon spelade med. Hon sade aldrig nej, jag är nog inte intresserad eller ring inte mer. Däremot är det Gawker som lägger ut hennes kommentarer 6 år i efterhand, utan att hon själv har egna mail att visa upp.

Om man svarar reply på ett mail, kommer hela konversationen med. Här fanns inga sådana konversationer en enda gång, vilket tyder på att det kan vara fejkat, till råga på allt.
Citera
2011-01-18, 22:04
Medlem
"Try as I may I can not escape the sound of suffering. Perhaps as an old man I will accept suffering with insouciance. But not now; men in their prime, if they have convictions are tasked to act on them..."
-- Julian Assange

Från hans gamla blogg iq.org

Hans empatiförmåga är unik. Han har gjort skillnad som få.
Senast redigerad av flashback979 2011-01-18 kl. 22:19.
Citera
2011-01-18, 22:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Säger man 27 sept i court order, så lär man kunna bevisa det med t ex biljetter m.m. Det finns absolut ingen anledning att ljuga om en sak som går att motbevisa.

Absolut. Problemet var dock att det inte fanns någon länk till detta domstolsprotokoll i Wikipedia. Det var därför jag frågade om någon visste exakt vad Stephens egentligen sa i domstolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in