Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-27, 21:22
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SW förhördes först, på polisstationen. Det skulle förvåna mig om poliserna var så oprofessionella att de lät AA, som skulle förhöras senare, sitta med och lyssna till och påverka det förhöret. Så om inte AA och SW gjort upp på förhand om vilken story SW skulle dra kan inte AA ha påverkat det första förhöret. Och en sådan konspiration tror jag är mindre sannolik.

Däremot kan ju AA ha pratat med SW, CB med både AA och SW etc. innan de bandade förhören hölls. Så de förhören är definitionsmässigt mindre tillförlitliga. Det är därför som det är synd att de första förhören inte bandades, så att vi vet exakt vad som sas då.

AA och SW hade snackat ihop sig rejält innan de gick till polisen, frågan är dock om en relativt oerfaren SW skulle fixa det i en skarp förhörssituation.
Citera
2010-12-27, 21:24
Medlem
knegiss avatar
Citat:
SW förhördes först, på polisstationen. Det skulle förvåna mig om poliserna var så oprofessionella att de lät AA, som skulle förhöras senare, sitta med och lyssna till och påverka det förhöret. Så om inte AA och SW gjort upp i förhand om vilken story SW skulle dra kan inte AA ha påverkat det första förhöret. Och en sådan konspiration tror jag är mindre sannolik.

Det kanske är bara konspirationsteori, och då får jag dra den tillbaka... funderingen var att om SW ringde till AA och de jämförde sina upplevelser så borde AA redan då ha insett att SW's story - om den var identisk med den vi hör nu - är potentiell våldtäkt och gjort SW uppmärksam på det.

Slutsatsen är samma som din och andras, storyn har utvecklats efter det första förhöret.
Citera
2010-12-27, 21:24
Medlem
GummoGunnmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det rimligaste är väl att alla tre påståendena ovan kommer, inte från något förhör, utan från en av poliserna.

Det är en sannolik förklaring men förutsätter att Rudling ljuger när han säger att det står så i förhören.

"När jag läser förhöret slås jag av (...) Det som verkar centralt i fallet är att Kvinna 2 uppger att hon vaknade av att Julian hade sex med henne."

"I det första polisförhöret finns uppgiften att Kvinna 2 vaknat av att Julian hade sex med henne. Varför media som sett polisförhören inte skrivit om det vet jag inte. Konstatera nu bara att det är så."

Har någon mer än Rudling hävdat att uppgiften att SW sovit fanns med i originalförhöret?
Senast redigerad av GummoGunnmo 2010-12-27 kl. 21:26.
Citera
2010-12-27, 21:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
AA och SW hade snackat ihop sig rejält innan de gick till polisen, frågan är dock om en relativt oerfaren SW skulle fixa det i en skarp förhörssituation.

Precis. Och att de pratat med varandra är inte samma sak som att de på förhand kommit överens om att ljuga om något. De flesta människor drar sig trots allt för det. Snarare är det så att man lätt kan halka in i en situation där man börjar tumma på sanningen.
Citera
2010-12-27, 21:45
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GummoGunnmo
Det är en sannolik förklaring men förutsätter att Rudling ljuger när han säger att det står så i förhören.

"När jag läser förhöret slås jag av (...) Det som verkar centralt i fallet är att Kvinna 2 uppger att hon vaknade av att Julian hade sex med henne."

"I det första polisförhöret finns uppgiften att Kvinna 2 vaknat av att Julian hade sex med henne. Varför media som sett polisförhören inte skrivit om det vet jag inte. Konstatera nu bara att det är så."

Har någon mer än Rudling hävdat att uppgiften att SW sovit fanns med i originalförhöret?
Är det helt osannolikt att någon man eller kvinna kan ha sex i sovande tillstånd? Kan vederbörande i så fall ställas till ansvar för vad som skett under inverkan av somnabult beteende, dvs vad man gör i sömnen eller hur man har hamnat i den situationen? Vart går gränsen?
Citera
2010-12-27, 21:50
Bannlyst
Citat:
SW ............Däremot kan ju AA ha pratat med SW, CB med både AA och SW etc. innan de bandade förhören hölls. Så de förhören är definitionsmässigt mindre tillförlitliga. Det är därför som det är synd att de första förhören inte bandades, så att vi vet exakt vad som sas då.

Vad jag vet finns det inga bandade förhör alls, de förhör som hölls vad s.k konceptförhör, alltså 1 utredare med 1 bisittare(vittne) där utredaren för anteckningar, vilket i just våldtäktsmål är helt förkastligt utredningsmässigt. Därför blev det ju då enklare för AA att kunna snickra ihop något med SW som följde med.

Edit: Mcfrog tog tidigare upp att AA har gjort tidigare polisanmälningar i andra ärenden som inte hade med JA att göra, alltså bör AA haft god kännedom hur s.k konceptförhör görs och hur polisen agerar i förhörssituationer.
Senast redigerad av stuxnet 2010-12-27 kl. 21:54.
Citera
2010-12-27, 21:51
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Precis. Och att de pratat med varandra är inte samma sak som att de på förhand kommit överens om att ljuga om något. De flesta människor drar sig trots allt för det. Snarare är det så att man lätt kan halka in i en situation där man börjar tumma på sanningen.

Påstående ovan är att OM SW's "våldtäkt" hade funnits i sinnevärlden när SW ringde till AA, DÅ hade "våldtäkten" funnits med i första förhöret och Finné hade knappast lagt ner förundersökningen. Jag tror inte heller att någon ljög avsiktligt innan CB kom in i bilden.
Citera
2010-12-27, 21:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GummoGunnmo

Det där är en central fråga, och det börjar bli svårt att hålla reda på alla de versioner som cirkulerar.

I de engelska läckorna talas det ju om att SW var half asleep. Jag har också i en svensk text någonstans sett att SW vilade (kommer tyvärr inte ihåg var).

Vad som tycks vara klart är att hon först vaknade, gick ut och köpte frukost, sedan kom hem och kröp ned i sängen hos Assange igen. Så det handlade förmodligen inte om någon djup sömn, om hon överhuvud taget kunde somna igen. Vilket kan vara förklaringen till de oklarheter som finns. Hon kanske inte själv kommer ihåg. Det är ju inte ovanligt att man ligger i ett halvsovande tillstånd på morgonkvisten, särskilt om man varit uppe och stökat ett tag.

Det vore definitivt intressant att se vad som står i anteckningarna från förhöret. Och ännu intressantare att veta exakt vad SW sa. Men det får vi nog aldrig veta, eftersom det var ett konceptförhör.
Citera
2010-12-27, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nej.
Slasken är de delar av förundersökningen som inte ingår i stämningsansökan.
Det fanns ingen slask eftersom det inte fanns någon stämningsansökan, bara några förhör och ett konstigt PM om hur olika bedömningen gjordes.
Clas B kan som målsägarbiträde hitta på i stort sett vad som helst utan grund någonstans. Får han bara flickan att säga att hon nog låg och sov så räcker det ända in i rättssalen, först där kan det ifrågasättas.

Jag hade hållit med dig till 100%, om det inte är för den lilla haken att BH och JA har fått (sent om sider) en kopia på en FuP (som JA var tvungen att översätta för ett extrembelopp), så eftersom det till fakto då finns en FuP, bör det finnas en "slask", speciellt med tanke på "konceptförhör".
Citera
2010-12-27, 22:03
Medlem
MoLoKs avatar
Wilens och Ardins storys fanns på papper och lästes av mången Stockholmsjournalist väldigt tidigt.
Citera
2010-12-27, 22:25
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Men det spåret leder vidare till Billy Mccormac och Prime. På Primes lönelista finns Erik Laakso, god vän till AA, ultrafeminist och broderskapare

Lite fler detaljer kring Prime, McCormac och twitterkampanjen.

“Traditionellt har Svenska mediemänniskor (de få som använder sig av microbloggande) nyttjat Jaiku men mycket tack vare ett initiativ från Billy McCormac ( @billym_timbro) vid Timbro har, under de senaste veckorna (januari 2009), ett stort antal svenska politiker och ungdomsförbund tagit plats.” Plats på Twitter alltså...

http://www.123people.co.uk/ext/frm?t...ink&wrt_id=570

Bloggen “Konsten och kulturen” länkar till en manual för twittrande skriven av Billy McCormac .
http://markmedia.blogs.com/markmedia...och-andra.html

Ett drygt halvår senare, hösten 2009, har Billy en ledande roll i en stor konferens om twitter. Den första europeiska kongressen om twitter: the disruptive media realtime conference” .
http://www.123people.co.uk/ext/frm?t...ink&wrt_id=569

Inför konferensen intervjuas han av Annika Lidne, vd för Disruptive Media, som står bakom det hela.
Billy McCormack saknar något i svensk politik. Han efterlyser en situation “...where people are really using social media and twitter primarily to be activists, to get people together for certain issues, to get them to act locally.....to build tribes, political tribes...”. Intervjun fortsätter:

Annika: You are the guy that really know politics and social media in Sweden. You are going to head or moderate the panel on politics in the conference”.
Billy: A lot of politicians and political people got involved in twitter last December and January (2008-2009) when it exploded...
Annika : You were the guy that started that....

Twitterkonferensen äger rum i Stockholm den 20 oktober 2009.
http://www.disruptivemedia.se/dmc5
Billy McCormac leder en panel som har följande tema: Creating dialogue or ruining reputations – Politics in 140 characters. - är Billy synsk?

I en annan panel på samma konferens sitter “Mymlan”, Sofia Mirjamsdotter. Jag vet inte hur väl de känner varandra idag, men Billy följer Sofia/Mymlan på bloggy. (Det gör även Niklas Svensson pa Expressen för övrigt) . http://mymlan.bloggy.se/followers

Mymlan blir ett år senare centralfigur i twitterkampanjen #prataomdet:
Hennes blogg den 20 december i år.
http://samesamebutdifferent.se/2010/12/19/prataomdet/

" Under onsdagen började ett löst nätverk att ta form. Skribenter och redaktörer försökte samordna publicering av artiklar på temat #prataomdet“

Jag satt halva natten och läste texter, vi kontaktade olika tidningar och sajter för publicering av texter och på fredagen började journalisterna ringa. Alla ville skriva om #prataomdet…. Vi pratade med medier och vi fortsatte fila på våra egna personliga texter. Vi påbörjade också översättning av texter till engelska eftersom #prataomdet rönte internationellt intresse, genom hashtaggen #talkaboutit.
Jag kan ärligt säga att jag för stunden är alldeles för insyltad för att kunna se nyktert på eller ha någon vettig analys om det som händer. Det enda jag vet är att det är stort.”

Twitterkampanjen är inte längre begränsad till Sverige. Bland annat tidningen “Local. Swedish News in English” sprider den internationellt, dagen innan julafton. Redan i ingressen kopplar man kampanjen till Assange-rättegången.
http://www.thelocal.se/31036/20101223/

Något for tråden att bita i: "Skribenter och redaktörer försökte samordna sig". Vilka då? Hade Billy McCormac och Prime någon roll i detta, undrar man? Eller kanske i ett tidigare skede? Eller både och?

Slutsatser: Billy McCormac är centralgestalten i Sverige när det gäller att introducera twitter som politisk medel. Han har fått svenska politiker och politiska personer att börja twittra och har träffat ett stort antal av dem. Han tänker strategiskt om twitterkampanjer och är medveten om dess potential att förstöra personers rykte.
McCormac går över från Timbro till Prime den 11 augusti 2010 (övergången publiceras då, vet ej om den skett tidigare) Han blir seniorkonsult och chef för “public affairs” på Prime, Han blir Primes spjutspets inom sociala media. Han är Mr Twitter Politics of Sweden.
Senast redigerad av trenterx 2010-12-27 kl. 22:27.
Citera
2010-12-27, 22:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
Vad jag vet finns det inga bandade förhör alls, de förhör som hölls vad s.k konceptförhör, alltså 1 utredare med 1 bisittare(vittne) där utredaren för anteckningar, vilket i just våldtäktsmål är helt förkastligt utredningsmässigt. Därför blev det ju då enklare för AA att kunna snickra ihop något med SW som följde med.

Det första förhöret med Assange var i vart fall bandat. Det vet vi av den fotostatkopierade förhörsutskrift som Expressen publicerade dagen därpå, där det framgick att Assange i förhöret vägrat svara på några frågor om inte poliserna lovade att inte läcka till Expressen igen. Texten innehöll om jag minns rätt repliker av typen Advokaten mumlar något ohörbart, som man bara ser i riktiga förhörsutskrifter.

Det har också påståtts att de förhör som senare hållits med AA och SW, med CB som bisittare, varit bandade. Det skulle förvåna mig om Ny inte gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in