Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-01-10, 22:06
Medlem
trenterxs avatar
Det finns en lång intervju på franska i 24heures, publicerad i dag. Den som behärskar språket kan kanske berätta om det är något viktigt i texten. Hittade dettta stycke, där (tror jag) Assange oroar sig för att förhandlingarna har flyttats till Belmarsh.

http://www.24heures.ch/actu/monde/ju...nte-2011-01-10
Vous semblez inquiet pour l’audition de demain mardi…

- Seuls mes avocats sont autorisés à parler des accusations suédoises. La seule chose que je peux vous dire, c’est que le procès a été déplacé de la Cour de Westminster à la celle de Belmarsh, une Cour de haute sécurité, habituellement utilisée pour juger les terroristes… La bonne nouvelle, c’est que ma mère, qui était repartie en Australie après ma libération sous caution, sera en principe de retour à Londres demain.
Citera
2011-01-10, 22:16
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Det finns en lång intervju på franska i 24heures, publicerad i dag. Den som behärskar språket kan kanske berätta om det är något viktigt i texten. Hittade dettta stycke, där (tror jag) Assange oroar sig för att förhandlingarna har flyttats till Belmarsh.

http://www.24heures.ch/actu/monde/ju...nte-2011-01-10
Vous semblez inquiet pour l’audition de demain mardi…

- Seuls mes avocats sont autorisés à parler des accusations suédoises. La seule chose que je peux vous dire, c’est que le procès a été déplacé de la Cour de Westminster à la celle de Belmarsh, une Cour de haute sécurité, habituellement utilisée pour juger les terroristes… La bonne nouvelle, c’est que ma mère, qui était repartie en Australie après ma libération sous caution, sera en principe de retour à Londres demain.

Journalisten undrar om den så kallade "Assange" oroar sig inför förhöret, varvid nämnde mördaren/sexualförbrytare/kommunist replikerar att endast hans advokater (i plural; han har många eftersom han är miljonär) har rätt att kommunicera med de svenska rättsvårdande instanserna. Han hädar vidare att han oroar sig över att utfrågningen flyttats från domstolen i Westminster till domstolen i Belmarsh (känt för att välkomna såväl terrorister, som mördare/sexualförbrytare/kommunister). Den så kallade "Assange" ("miljonären") glädjer sig dock över att hans "mamma" är i beråd att komma till London (för att träffa sin son).

Detta var väl vad som stod...
Senast redigerad av Ken Dryden 2011-01-10 kl. 22:19.
Citera
2011-01-10, 22:32
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Journalisten undrar om den så kallade "Assange" oroar sig inför förhöret, varvid nämnde mördaren/sexualförbrytare/kommunist replikerar att endast hans advokater (i plural; han har många eftersom han är miljonär) har rätt att kommunicera med de svenska rättsvårdande instanserna. Han hädar vidare att han oroar sig över att utfrågningen flyttats från domstolen i Westminster till domstolen i Belmarsh (känt för att välkomna såväl terrorister, som mördare/sexualförbrytare/kommunister). Den så kallade "Assange" ("miljonären") glädjer sig dock över att hans "mamma" är i beråd att komma till London (för att träffa sin son).

Detta var väl vad som stod...

Tack för att Du försökte. Synd att Du lät Dina fördomar om Assange förstöra resultatet.
Citera
2011-01-10, 22:35
Medlem
Thanks for assorted advice f-boy, stålmannen and others, but please, rest assured that I know the relevant laws, traditions, language et all of Sweden.
If it was indeed a honeytrap – it does look like one – Ms Wilen is the key.
Once Expressen (the obvious choice) was let loose, the job was done. Wikileaks and Mr Assange will suffer longterm damage no matter what happens in future judicial deliberations. The exposure would’ve been the task Ms W was given. What followed later is another ballgame, as someone noted in an earlier post, that cock-up was hardly construed by
“informals”. But it was very handy, all the same. If Ms W was told by Ms Ardin that Borgström could be interested in the affair, so much the better - for noise and connections. A certified bonus and self-propelled at that. He’d grab any chance to get his own back for the Qucik-case re: Eva Finne and for being publicly exposed as a lousy lawyer.
There’s no need for any complicated US Embassy/Swedish Government/Social Democracy/Evil prosecutor-conspiracy in this whole matter. Also hard to organize - too many loose ends and little else achieved compared to the risk of exposure and political fallout.

Refusal of stay in Sweden for Mr Assange by the Immigration Authority is, however, more likely the result of political pressure. Where that begins or ends is anybody’s guess, but Sweden is not known for (judicial or any other form of) bravery in the face of real or percieved threats from Big Powers. If past precendents are anything to go by, there is no independent judiciary (except in principle, of course).

Some more questions visavi an eventual honeytrap :
When did Ms Wilen - or whomever set her off - know of Assange’s Stockholm-visit?
It most certainly was well before August 11. Mr Assange ought to know when the visit was finalised. What’s on the ladies’ cell phones prior to seeking “police advice”? What was discussed between them? Who suggested they talk to Expressen? I’d be very surprised if Ms W wasn’t in the driving seat, thou’ if she’s any good, Ms Ardin will believe it was she.
One clue as to what this was (personal, political or a combination) will be Ms W’s continued performance. Shall we see her in a Court of Law? I should think not.

Finally: US attempts to scare people off from ever approaching Wikileaks again needs a firm answer. Getting off Facebook and similair networks based in the US? Get banks to start issuing cards from other services then the ones based in the US, such as VISA or MasterCard?
Not using PayPal again? Never buying something from Amazon? These entities have clearly shown their willingness to run errands for US Officialdom. It is plain to see that they can’t be trusted to preserve anyone’s rights to privacy and kindly note that no crime have been comitted by Wikileaks or Mr Assange.
The only nation seemingly willing to fight orwellian tactics is tiny Iceland? They’ll be handed a fatwa any day.
Citera
2011-01-10, 22:40
Medlem
Vet inte om det varit uppe tidigare, men The Gurdian ska de facto publicera en bok om Wikileaks nästa månad. Titel: Wikileaks: Inside Julian Assange war on secrcy.

Med tanke på hur duktigt osams han verkar vara med tidningen just nu så ska det bli spännande och se vad den kommer innehålla.

Men så här säger i alla fall en av huvudförfattarna:

Citat:
"The real story of WikiLeaks has yet to be told and this book will lift the lid on the Guardian's unique partnership with Julian Assange, one of the world's most controversial figures. Readers will have a ringside seat as the extraordinary twists and turns of the WikiLeaks story unfold. It's a story of secret document dumps, spying and sex allegations, written by Guardian journalists who worked with Assange and followed his mission every step of the way. This book will bring you as close to the unvarnished truth as you're likely to get."
Senast redigerad av Saza12 2011-01-10 kl. 22:43.
Citera
2011-01-10, 22:47
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Tack för att Du försökte. Synd att Du lät Dina fördomar om Assange förstöra resultatet.
Så, ett litet försök med googles språkverktyg. Inget är perfekt med internet, men här en liten förtjänst (vilken kanske kan ge skutan skjuts i rätt riktning) av det hela:
Citera
2011-01-10, 23:04
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Publicistklubben
Svar till "cryptome":

Mitt inlägg var ironiskt menat, det tror jag alla på FB förstår som följt mina inlägg. Koljonens val av vokabulär var dock på fullt allvar.

Ber ödmjukast om ursäkt. Mitt sinne för ironi är inte särskilt skarpt!
Citera
2011-01-10, 23:35
Medlem
DanceBabys avatar
Läste på Cornucopia om Cablegate och PP's avslöjande om vem som egentligen håll i trådarna i TPB-gate (en intressant läsning i övrigt, rekomenderas även om Cornucopia inte är en av JA's bästa vänner).

Dock fann jag nått intressant i en kommentars växling mellan Cornucopia (nån som vet hans identitet?) och någon som kallar sig Viktor. Ett smakprov:

Citat:
A*** A**** är dessutom inte den som ligger bakom det nya åtalet utan det är hennes kompis S****. Båda hyllade Assange dagen efter det påstådda brottet och S**** som ligger bakom det nya åtalet har förutom att hylla Assange dagen efter även betalat för hans resa hem, dvs efter att båda frivilligt haft sex med varandra. A*** hoppade på det nya åtalet med en desperat anklagelse om att Assange själv såg till att kondomen sprack.

Båda målsägande är med i samma politiska rörelse och dessutom vänner med varandra. Hela storyn är oerhört smutsig och att döma Assange på förhand pga det är lågt. Båda tjejerna festade med Assange kvällen efter att han kommit tillbaka till A***s bostad som hon frivilligt lånade ut till honom trots att han sagt att han kan leta upp en annan bostad om hon tänkte vara där.

Viktor pratar mycket initierat om fallet. Nytt för mig är att SW skulle vara sosse och att AA och SW är vänner (även innan augusti tolkar jag det som). Har det varit uppe i tråden att SW och AA festade tillsammans med JA?

http://cornucopia.cornubot.se/2010/1...rent.html#more

Ordväxlingen börjar vid 2010-12-27 11:37
Citera
2011-01-11, 00:11
Medlem
Little-Macs avatar
I påan för morgondagens studio ett i P1 sägs att det skall handla om Assange. "Osäkert om han kommer att utlämnas", säger radiorösten.
Kom ihåg att lyssna!
Citera
2011-01-11, 00:47
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veritas-Detector
Det finns många obesvarade frågor om Sofia Wilén. Vad lever hon egentligen av? Vad har hon deklarerat för de senaste åren? Arbetsgivare? Har inkomsterna kunnat finansiera hennes många resor? Eller lever hon på en nivå som inte motsvaras av hennes inkomster? Har hon någonsin bevisligen sålt nåt av sina foton eller filmer?

Den första flickan att anställas av "girls1st"-fonden heter Jennie Adén. Den finansierar bl.a. hennes studier på Kulturamas fotolinje. Har även Sofia Wilén gått där?

Om man jämför Sofias sida på flickr, exempelvis http://www.flickr.com/photos/sofiaph...7600359674925/ med Jennie Adéns http://www.girls1st.se/forsta-gangen...lser/?User=139 så finns stora likheter. Unga kvinnor med drömmar om att bli fotograf och få ha utställningar. Samma typ av fotografier. Själva namnen Sofia Wilén och Jennie Adén klingar likartat. Fick Jennie jobbet för att någon undermedvet mindes Sofia?

Bakom Jennies uppdrag ligger Prime, som hon själv skriver:

"Hur det ligger till för mig och Girls1st-fonden:
Någon måste ju vara den första, och det blev jag! Evigt tacksam, även om jag gjort pinsamte spotify-reklamen . I somras fick jag ett mail från Prime, jag skummade igenom texten och trodde det var reklam från Libresse, skrattade lite åt det och la det i papperskorgen. Tänkte någon sekund, hade snappat upp orden "ge, dig, sponsring, typ ekonomiskt, valt dig" läste mailet igen och (som jag skulle uttryckande det): "mä, härre guh!".
Då var det inte helt klart vad Girls1st var, bara att det skulle vara en hemsida med forum och även att tjejer kunde få hjälp med deras drömmar, de hade hört talas om mig och ville ha mig som första tjej. Tackade ju självklart ja!
Var på första mötet i augusti och vi tog beslutet om att pengarna jag får kommer gå till en del av min utbildning och även en utställning."

Har Sofia tidigare fått och accepterat ett liknande erbjudande? Hjälp till fotoutbildningen, att slippa leva på knappa studielån. Möjlighet att resa och förverkliga sig själv.Allt mot att utföra till synes enkla och oskyldiga uppgifter. I så fall har Sofia blivit alltmer beroende av de ekonomiska tillskotten. En dag kommer så allvaret - det stora uppdraget...

Är den här teorin riktig så har Prime lagt ner stor möda på att radera allt som visar på att Sofia utfört tidigare uppdrag åt dem. Unga kvinnor älskar att vara personliga, att skriva om sig själva. Men Sofias kvarvarande sidor på nätet är fullständigt utslätade. Finns inte det minsta personligt kvar. Som om en yrkesman varit i farten. I jämförelse är Anna Ardins raderingar helt amatörmässiga och har endast förvärrat hennes sak. Anna har uppenbarligen inte haft professionell hjälp.

Någonstans bör det dock finnas kvar något om Sofia Wiléns tidigare liv. Hon har fotograferat i Oslo, Paris, Basel, i England 3 gånger, USA minst 3-4 gånger. Fotona har kanske använts i bloggar, tidningsartiklar, trycksaker (från Prime?). Hon har även gjort minst 4 korta filmer med konstnärligt motiv.

Just detta har jag nog missat hittills, sett mycket bilder av Sofia iofs men minns inte att hon kallat sig sofiaoui. (Kan bero på information overload. Märker att det här börjar bli lite mycket nu... ämnet har berört mig på så många plan att jag blivit lite utmattad, tyvärr.)

Hur vet man att detta är SWs konto?
Isåfall är det ganska anmärkningsvärt hur mycket hon har rest runt och fotograferat, med tanke på hur icke-etablerad hon är. Hur har hon haft råd, tänker jag också faktiskt. (Fast det kanske egentligen inte är så stora kostnader det handlar om, inga lyxhotell etc utan kost och logi hos kompisar eller liknande?)

Hursomhelst, det här reagerade jag på!
http://www.flickr.com/photos/sofiaph...ith/166561573/

Lou Reed! Groupie-stalkern har uppenbarligen lyckats ta sig backstage (plus on stage!) och det står att bilderna är tagna under loppet av flera dagar.

PS: Fy sjutton vad trista bilder hon tar! Tvivlar på att hon kan sälja något - även om motiven föreställer världsberömda personer.
Senast redigerad av Callas 2011-01-11 kl. 01:07.
Citera
2011-01-11, 01:22
Medlem
MoLoKs avatar
Vore intressant att veta var SW är idag och vad hon pysslar med om dagarna. En av SW och AA sägs vara sjukskriven.

Finns det inga officiella uppgifter vi kan få tag på i frågan?
Citera
2011-01-11, 01:23
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
"The case management hearing in the extradition case of Julian Assange will be heard at Belmarsh Magistrates’ Court, 4 Belmarsh Road, London, SE28 0EY on Tuesday 11 January 2011 at 10.00 a.m. before District Judge Nicholas Evans. Belmarsh court is on the same site as Woolwich Crown Court."

Det är bedövande tyst i media om detta, märkligt nog. Men lite info finns på denna facebook-sida.

http://www.facebook.com/topic.php?ui...573&post=63699
Såg precis att Aftonhoran lagt ut en "blänkare" inför morgondagen
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...icle8392250.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in