Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-02-24, 13:50
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Att han ska kvarstanna som frigiven mot borgen passar utmärkt i hans taktik.

Han har redan suttit frihetsberövad två och en halv månad. Han riskerar som mest ett års fängelse i Sverige, med gott uppförande så sitter man normalt åtta månader av dessa.
Lyckas han nu skjuta upp själva utlämningen med diverse överklaganden så kan han ha suttit frihetsberövad så länge att det motsvarar de åtta månader som han skulle blisittade vid en dom.
I det läget ska han inte frihetsberövas vid en häktningsförhandling i Sverige. Blir han dömd så slipper han dessutom krypa in i kurran.

Sens moral: det är bättre att sitta med fotboja på Ellingham Hall och vänta ett halvårt till, än att bli undanstängd ett halvår utan kontakt med yttervärlden i ett svenskt häkte medan Ny funderar på om han ska bli åtalade eller inte.
Ditt resonemang är rimligt och jag håller med dig. Det är bara en sak jag undrar över. Även om han högst riskerar 1 års fängelse så kan MN, om hon åtalar, kräva två års fängelse. Då lär han ändå åka in i häktet. Eller tänker jag fel?
Citera
2011-02-24, 13:56
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Kan man hoppas att våldtäktsmannen äntligen lämnas ut till den svenska "rättvisan"? Ja, jag är medveten om att det svenska rättssystemet är ett lotteri men det är det vi har och så är det med det...
Citera
2011-02-24, 13:58
Medlem
Hurtig uttalar sig ang Riddles påstående att BH är ett opålitligt vittne:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/hu...ad_5966143.svd

Julian Assanges svenske advokat Björn Hurtig anklagades av domaren i överlämningsmålet för att vara ett opålitligt vittne.

– Jag blir förbannad. Jag är inte ett opålitligt vittne. Jag har inte med flit försökt vilseleda rätten, säger han till SvD.

Innan rätten förkunnade beslutet om att Julian Assange överlämnas till Sverige kallade domaren hans advokat Björn Hurtig för ett opålitligt vittne som med flit försökt vilseleda rätten, enligt The Guardian-reportern Esther Addley.

Björn Hurtig hade tidigare kallats som vittne i överlämningsmålet av Julian Assanges brittiska försvarare.

Anklagelserna gör Björn Hurtig förbannad:

– Jag är tvärtom mycket pålitlig men jag försvarar min klient med näbbar och klor.

– Men situationen, att som försvarsadvokat vittna på ett främmande språk i ett annat land, skulle jag inte önska någon. Det var en jobbig situation.

Han tror att det domaren syftar på är sms-kontakten mellan honom och överåklagare Marinne Ny.

– Inför rättegången såg jag att jag missat att redovisa två eller tre sms-kontakter med åklagaren. Men det talade jag om i mitt huvudförhör.

Domaren sa dessutom att det var rimligt att tro att Assange hållit sig undan för att slippa bli förhörd och att det inte var orimligt av Marinne Ny att vilja hålla förhöret med Assange i Sverige.

– Det får han tycka om han vill. Men jag tycker att det rimligaste vore att hålla förhöret i England så fort som möjligt. Då hade vi sluppit den här charadern och sparat en massa pengar för svenska staten.

Björn Hurtig är inte förvånad över beslutet att Assange ska överlämnas.

– Men så vitt jag vet kommer hans engelska advokat att överklaga beslutet, men jag har inte hunnit prata med det brittiska försvarsteamet än.

Om överlämnandet verkställs är det Björn Hurtig som tar över som försvarsadvokat.

– Då väntar jag på att gå med honom på förhör och att försvara honom i en eventuell rättegång.
Citera
2011-02-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Lost in translation. OMG.

Idioten Riddle gör verkligen skäl för sitt namn.
Nja, han skriver också:
Citat:
I have not thought it necessary or desirable to consider extraneous material. I have looked only at the language used in the warrant.
M.a.o. gör han ingen bedömning av trovärdigheten i anklagelserna, utan tar dem "at face value". Han konstaterar att så som de beskrivs i arresteringsordern skulle de utgöra brott även i UK.
Citera
2011-02-24, 14:03
Bannlyst
Det är nog bäst för JA om han genomför avancerade studier och ordentliga genomgångar med Jennifer Robinson i sexuallbrottsärendet för att säkerställa sin position som oskyldig.
Citera
2011-02-24, 14:11
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Är detta klarlagt från någon jurist i tråden. Att all hans tid vid Ellingham kommer avräknas mot en ev. dom? Är det så..

http://www.notisum.se/rnp/domar/rr/RR010045.htm

Citat:
....Regeringsrätten konstaterar att ordalydelsen av artikel 26.1 jämförd med artikel 1.1 knappast kan leda till någon annan slutsats än att avsikten är att den utfärdande staten ska avräkna tid för frihetsberövanden som föregått överlämning både när fråga är om överlämnande för lagföring och för straffverkställighet. Vidare är den informationsplikt som föreskrivs i artikel 26.2 ovillkorlig. Det måste då förutsättas att informationen också ska användas av den behöriga myndigheten i den utfärdande staten i samtliga fall. Mot den angivna bakgrunden finner Regeringsrätten att innebörden av rambeslutet och dess artikel 26 om avräkning får anses vara att all tid för frihetsberövande som beror på verkställighet av en europeisk arresteringsorder, oavsett i vilket syfte ordern har utfärdats, ska avräknas i den utfärdande staten och således komma den överlämnade personen till godo vid beräkningen av strafftidens längd.
....
Citera
2011-02-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansLucas
Nja, han skriver också:

M.a.o. gör han ingen bedömning av trovärdigheten i anklagelserna, utan tar dem "at face value". Han konstaterar att så som de beskrivs i arresteringsordern skulle de utgöra brott även i UK.
Men pajasen försökte sig på definitioner i bästa Webster Dictionary-style. Hör det verkligen hemma i ett domslut?

Hans trovärdighet och status som oberoende domare har nog fått sig några törnar.
Citera
2011-02-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansLucas
Nja, han skriver också:

Ja, och det är det enda han ska göra. Om nu England vill anklaga Svenska staten att utförda falska arresteringordrar får de göra det. Men det får någon annan ta tag i. Denna domare ska utgå från det som står i hans papper framför sig och anta att det är så. Detta handlar ju även enbart om utlämningen, inte om alla detaljer i ett ev åtal. Det tas som han sa i Sverige.
Citera
2011-02-24, 14:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ditt resonemang är rimligt och jag håller med dig. Det är bara en sak jag undrar över. Även om han högst riskerar 1 års fängelse så kan MN, om hon åtalar, kräva två års fängelse. Då lär han ändå åka in i häktet. Eller tänker jag fel?

Hovrätten har i sin behandling uttalat att häktningen gäller ringa våldtäkt, och det krävs nog kraftigt med nya uppgifter för att ändra på det.
Citera
2011-02-24, 14:13
Medlem
Citat:

Tack för klargörandet! Förklarar tydligt varför JA vill överklaga så mycket det går.
Citera
2011-02-24, 14:17
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Jag tror att JA endast kommer att få räkna av 8 timmar av varje dygn han varit fri mot borgen...
Citera
2011-02-24, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Tack för klargörandet! Förklarar tydligt varför JA vill överklaga så mycket det går.

Herrgård eller Kronoberghäktet, lite som att välja mellan kådis eller inte kådis

Bra klargörande Siegfrid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in