Hurtig uttalar sig ang Riddles påstående att BH är ett opålitligt vittne:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/hu...ad_5966143.svd
Julian Assanges svenske advokat Björn Hurtig anklagades av domaren i överlämningsmålet för att vara ett opålitligt vittne.
– Jag blir förbannad. Jag är inte ett opålitligt vittne. Jag har inte med flit försökt vilseleda rätten, säger han till SvD.
Innan rätten förkunnade beslutet om att Julian Assange överlämnas till Sverige kallade domaren hans advokat Björn Hurtig för ett opålitligt vittne som med flit försökt vilseleda rätten, enligt The Guardian-reportern Esther Addley.
Björn Hurtig hade tidigare kallats som vittne i överlämningsmålet av Julian Assanges brittiska försvarare.
Anklagelserna gör Björn Hurtig förbannad:
– Jag är tvärtom mycket pålitlig men jag försvarar min klient med näbbar och klor.
– Men situationen, att som försvarsadvokat vittna på ett främmande språk i ett annat land, skulle jag inte önska någon. Det var en jobbig situation.
Han tror att det domaren syftar på är sms-kontakten mellan honom och överåklagare Marinne Ny.
– Inför rättegången såg jag att jag missat att redovisa två eller tre sms-kontakter med åklagaren. Men det talade jag om i mitt huvudförhör.
Domaren sa dessutom att det var rimligt att tro att Assange hållit sig undan för att slippa bli förhörd och att det inte var orimligt av Marinne Ny att vilja hålla förhöret med Assange i Sverige.
– Det får han tycka om han vill. Men jag tycker att det rimligaste vore att hålla förhöret i England så fort som möjligt. Då hade vi sluppit den här charadern och sparat en massa pengar för svenska staten.
Björn Hurtig är inte förvånad över beslutet att Assange ska överlämnas.
– Men så vitt jag vet kommer hans engelska advokat att överklaga beslutet, men jag har inte hunnit prata med det brittiska försvarsteamet än.
Om överlämnandet verkställs är det Björn Hurtig som tar över som försvarsadvokat.
– Då väntar jag på att gå med honom på förhör och att försvara honom i en eventuell rättegång.