Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-08-19, 22:50
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Nej, om alla har tillgång till all information kan ju folk börja ifrågasätta saker och ting. Som till exempel att Sverige skulle vara en neutral rättstat som kämpar för mänskliga rättigheter, trots att vi gillar att låsa in folk på obestämd tid utan rättegång. Och att Julian Assange inte har något att frukta här, trots att vi har ett utlämningsavtal med USA som vi krigar tillsammans med, trots att man VÄGRAT att förhöra Assange via videolänk utan KRÄVER att han skall komma hit.

Motverkar det inte sitt syfte att överdriva så förskräckligt?

Inlåsning på _obestämd tid_ är det ju inte tal om för varken häktade eller tvångsvårdade psykiatri-patienter.

Sverige har aldrig brukat förklara sig neutralt i krig som som förs i fjärran länder.
Det är bara journalister och andra obildade som först felaktigt påstår att Sverige skulle vara neutralt i krigen i Libyen, Irak eller Afghanistan för att sedan beskylla landet för att bryta mot den neutralitet som aldrig deklarerats.
Citera
2012-08-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Källa och källa. Du minns väl de ryska spionerna i USA som flydde, inklusive en vacker kvinna. Hon är nu en celebritet i Ryssland.

Så då frågar jag dig: har USA begärt henne utlämnad?
De blev utväxlade mot fyra ryssar, som förmodligen var amerikanska agenter.
Citera
2012-08-19, 22:55
Medlem
Akademicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Dessutom hade han (efter vad jag tyckte mig höra), ett stort antal helikoptrar hovrande 50 meter över huvudet under hela talet.

Jag undrar, kan det ha varit polishelikoptrar, månne?

Ja, det kan ha funnits mängder av förklaringar. Att den engelska polisen skulle välja att lufta sina helikoptrar just idag, förefaller väldigt rimligt. De var ju i luften redan vid middagstid, om jag hörde rätt på den knastriga länken som Reuters la ut..

Assange kunde ju faktiskt försökt rymma, trots att en hel värld tittar på
Citera
2012-08-19, 22:59
Medlem
GummoGunnmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Motverkar det inte sitt syfte att överdriva så förskräckligt?

Inlåsning på _obestämd tid_ är det ju inte tal om för varken häktade eller tvångsvårdade psykiatri-patienter.

Obestämd tid ≠ oändlig tidsperiod.
Obestämd tid = en ej specificerad tidsperiod.

Sverige brukar ju få kritik för just det här, att häktningsperioderna i väntan på rättegång (eller beslut om rättegång) är orimligt långa. Det är väl ingen häktad som får veta i förväg hur länge man ska sitta? Alltså sitter man på obestämd tid, utan kontakt med yttervärlden till på köpet. Knappast något en person med en krävande journalistisk uppgift vill utsätta sig eller sitt livsverk för.
Citera
2012-08-19, 23:05
Medlem
H8reds avatar
Assange gjorde ett väldigt svagt tal idag.
Citera
2012-08-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potias
Måste man vara i sängen när man klipper i en kondom? Kan man inte vara i badrummet med en nagelsax?

Hur vet vi att det inte är JA som klippt? Några för fram att han kanske vill ha en svensk bebis. Är det nåt fel på den konspirationen?

Den här sex historien är absurd och efterhandskonstruktioner. De fick vad de ville ha, d.v.s. banan av en kändis och sen skäms de för sin omgivning för deras lösaktiga beteende, hittar på en historia som försvarsadvokater knycklar sönder på några minuter. Om nu någonsin JA sätter sin fot i Sverige så kan han aldrig fällas för något av de misstänkta brotten. Då skulle det vara en rättsskandal ala St*re Ber*vall (Qu*ck).
Citera
2012-08-19, 23:08
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GummoGunnmo
Obestämd tid ≠ oändlig tidsperiod.
Obestämd tid = en ej specificerad tidsperiod.

Sverige brukar ju få kritik för just det här, att häktningsperioderna i väntan på rättegång (eller beslut om rättegång) är orimligt långa. Det är väl ingen häktad som får veta i förväg hur länge man ska sitta? Alltså sitter man på obestämd tid, utan kontakt med yttervärlden till på köpet. Knappast något en person med en krävande journalistisk uppgift vill utsätta sig eller sitt livsverk för.
-

Förhoppningsvis känner du till att den häktade får reda på hur länge häktningen som längst kan vara utan förnyad domstolsprövning.

Min fråga är:

Hade det inte underlättat att överdriva lite mindre?
Hade det inte lett till att det man vill att andra människor skulle hålla med om också bleve lättare att hålla med om?
Citera
2012-08-19, 23:10
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
-

Förhoppningsvis känner du till att den häktade får reda på hur länge häktningen som längst kan vara utan förnyad domstolsprövning.

Min fråga är:

Hade det inte lett till att det man vill att andra människor skulle hålla med om också bleve lättare att hålla med om?

Den omprövas så länge det behövs; månader eller år. Tror du det står någon max häktningstid i lagtexterna får du gärna länka den
Citera
2012-08-19, 23:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alemanha
Han sitter i husarrest. Flera av hans medarbetare har hoppat av pga av hot om utlämning till USA. Dom har en olaglig ekonomisk blockad över sig. Hur enkelt tror du det är att ha en TV-show egentligen?

Som någon postade innan. Wikileaks uppgift är att få ut infon. Sen vilken medium man använder för det är sekundärt.
Men hur i helvete kan det vara viktigt att ha en tv-show som hostas av RT som strider mot så mycket av det han står för!? Han kan väl göra egen nät-TV för en spottstyver utan att hora ut sig till supervinklade åsiktsgallrade Putinmegafonen RT.

Om Assange vill att jag ska tro på det som förmedlas i hans TV-show bör han välja en annan mediekanal än RT. Har han inte möjlighet till det så föreslår jag att han producerar sin TV-show själv. Jag kan skänka pengar så att han har får råd att köpa en webkamera.
Citera
2012-08-19, 23:12
Medlem
the saints avatar
En förutsägelse:
(Vi får väl se om den stämmer)

1. Det går ca 2-3 månader. Under tiden intensifieras de diplomatiska turerna mellan UK och Ecuador, med inslag av diplomati även från USA, Sverige och, inte att förglömma, resten av de sydamerikanska staterna som verkar ganska uppretade över UK och deras (förtäckta?) hot om stormning av Ecuadors ambassad.

2. Företrädare för regeringen i UK vänder sig till Sverige och säger att det här börjar bli ohållbart. Dödläget kan enkelt lösas genom förhör med JA på Ecuadors ambassad. Helt enligt lagen.

3. Sverige kan inte säga emot.

4. BA "övertalar" Marianne Ny att se till att förhöret blir gjort, pronto. BA lägger bara fram lite löst, så där, att det ju förstås skulle vara bäst för Sveriges intressen utomlands om JA-fallet blev nerlagt (efter sedvanlig, noggrann juridisk prövning, förstås). Inga direkt order från BA förstås. Sådant aktar man sig för, om man inte heter Carl Bildt.

5. Förhöret görs inom en vecka och MN lägger omedelbart ner fallet. Anledning: Ord står mot ord. EAWn dras förstås därmed också tillbaka.

6. UK-polisen vinkar adjö till JA, när han stiger på planet till Quito.
Senast redigerad av the saint 2012-08-19 kl. 23:14.
Citera
2012-08-19, 23:12
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men hur i helvete kan det vara viktigt att ha en tv-show som hostas av RT som strider mot allt han står för!? Han kan väl göra egen nät-TV för en spottstyver utan att hora ut sig till supervinklade åsiktsgallrade Putinmegafonen RT.

Om Assange vill att jag ska tro på det som förmedlas i hans TV-show bör han välja en annan mediekanal än RT. Har han inte möjlighet till det så föreslår jag att han producerar sin TV-show själv. Jag kan skänka pengar så att han har får råd att köpa en webkamera.

Hur i havet har detta tjafs om TV-kanal med hans ev skuld till våldtäkt att göra?
Citera
2012-08-19, 23:18
Medlem
GummoGunnmos avatar
Citat:
-

Jodå - men vad spelar det för roll om det inte finns någon övre gräns för hur många förnyade domstolsprövningar som kan göras. Sedan är det väl ofta så att domstolen inte ser någon anledning att ändra en redan gjord bedömning.

Citat:
Min fråga är:

Det är ingen "överdrift" att häktade sitter på obestämd tid utan rättegång. Det är ett konstaterande av ett lättverifierat faktum som naturligtvis spelar in i Assanges bedömning att det skulle vara oklokt att komma hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in