Citat:
Ursprungligen postat av SiriusBlack
Ingen fara! Lite snopet, för det hade ju varit praktiskt om det faktiskt var så att skadorna kom från en tidigare händelse. Men då hade nog nån annan rimligtvis redan hunnit uppmärksamma den saken.
Eftersom jag uppenbarligen behöver informera mig lite här: vet vi att det öht finns ett sånt rättsintyg för AA eller SW, eller är det en spekulation?
Ledsen om jag inte läst tråden ordentligt, men nån kanske vet på rak arm?
Eftersom jag uppenbarligen behöver informera mig lite här: vet vi att det öht finns ett sånt rättsintyg för AA eller SW, eller är det en spekulation?
Ledsen om jag inte läst tråden ordentligt, men nån kanske vet på rak arm?
Det finns ett rättsintyg gällande SW. Vi vet inte vad som står i detta. Det enda vi vet är att det med all sannolikhet utfärdats av SöS / AVK, dit SW vände sig först på fredagen innan polisbesöket på Klara.
SöS / AVK har kritiserats för sina oseriösa intyg, kliniken drivs av Lotti Helström. Om det är hon själv som skrivit intyget, eller någon av hennes kollegor som följer klinikens tradition att utfärda felaktiga intyg, vet vi inte heller.
Lotti Helström är f ö gift med Expressens jurist Danowski.
Finns att läsa om Lotti Helströms intyg här, det fall som tas upp är faktiskt det som jag postade som exempel.
Rättsläkaren Martina Olsson Frisk kallar intygen för katastrofala - ett mycket stark ordval.
Citat:
http://maukonen.files.wordpress.com/...eter_10_10.pdf
RÄTTSLÄKAREN Martina Olsson Frisk var också inblandad i det fallet.
Hon är mycket kritisk till de intyg som hon har sett från Lotti Helström och menar att hon inte skiljer på objektiva skador och patientens beskrivning av sina känslor.
– De intyg jag har sett därifrån har varit katastrofala, säger Martina Olsson Frisk.
DN har i olika våldtäktsdomar sett att flera rättsintyg från AVK beskriver sprickor i underlivet som skulle kunna ha uppstått vid ett övergrepp. Det är anmärkningsvärt eftersom flera rättsläkare och även Lotti Helström själv menar att sexövergrepp sällan leder till fysiska skador.
---------
– Det är skrämmande att en svensk läkare beskriver skador som inte finns. Eftersom AVK hanterar ett mycket stort antal undersökningar blir man en smula orolig, säger mannens advokat Johan Eriksson.
Hon är mycket kritisk till de intyg som hon har sett från Lotti Helström och menar att hon inte skiljer på objektiva skador och patientens beskrivning av sina känslor.
– De intyg jag har sett därifrån har varit katastrofala, säger Martina Olsson Frisk.
DN har i olika våldtäktsdomar sett att flera rättsintyg från AVK beskriver sprickor i underlivet som skulle kunna ha uppstått vid ett övergrepp. Det är anmärkningsvärt eftersom flera rättsläkare och även Lotti Helström själv menar att sexövergrepp sällan leder till fysiska skador.
---------
– Det är skrämmande att en svensk läkare beskriver skador som inte finns. Eftersom AVK hanterar ett mycket stort antal undersökningar blir man en smula orolig, säger mannens advokat Johan Eriksson.