Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-05-31, 22:13
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hur orkar du, dag ut och dag in, år efter år, framföra ren ondska i varje inlägg, om vad Assange borde ha gjort och inte gjort för att komma undan anklagelser utan stöd i lag?

Jag kan inte längre med säkerhet tala om, vad som är normalt för en individ, när vi ser hur onormal den omgivning Assange hamnat i. Det normala i en rättsstat, är att en man inte blir anklagad för våldtäkt under liknande omständigheter som dessa. I kombinationen med det absurda, som att polis och åklagare driver saken med domstolarnas goda minne, är det en skrämmande skildring om vad som kan ske med en individ när rättsväsendet är i fritt fall.

Hur bemöter man en viss krets jurister som är skyddade i ett land där det är tabu att kritiska rättsväsendet och de som jobbar där? Jag undrar faktiskt hur dessa jurister mår, när de passerat alla gränser för vad man gör mot andra människor. Det skrämmer mig att de kanske lever vanliga liv och ser hanteringen av Assange som en del av jobbet.

Det är du som är behållningen av tråden, när du informerar om hur det tänks, när oskyldiga människor trakasseras av krafter som vi alla borde haft tilltro till. Det du framför, visar hur det tolereras i detta land, att vi har parallella rättssystem. Där slumpen avgör i vilka klor ett byte hamnar.

Sverige är det konstiga landet där medborgarnas tillit till rättsväsendet och myndigheter är absurd. Det är kanske därför vissa åklagare och jurister kan hålla på med sin skit ostört. Det är också märkligt att inte advokatsamfundet ingriper mot advokater som tar sig an saker utan rättsliga grunder. Advokater som överdebiterar, skämmer ut kollegorna och gör reklam för sig själva, utan att beakta landets lagar.

JO borde ha utrett denna sak utifrån hur åklagare, och domstolar befattar sig med dubiösa anklagelser, utan att lägga ner saken på direkten, när det som anmäls inte uppfyller kriterierna för ett åtal.

I ett land där jurister följer lagarna, och alla inblandade rättar in sig i landets påstådda rättsordning, kan inte någon jurist ens komma på tanken att offentligt påstå att Assange våldtagit dessa kvinnor, eftersom lagens rekvisit för våldtäkt inte är uppfyllda. De gärningar som Assange anklagas för stämmer inte översens med vad som de facto skett, eller med med vad som menas med våldtäkt i lagens ordalydelse, under den tid när gärningen begicks.

Vi har inte retroaktiv lagstiftning i teorin, och därför blir hela denna affär en skamfläck för Sverige. Det handlar lika mycket om de jurister som tiger och inte vågar slå näven i bordet och tala om offentligt att nu får det vara nog med rättsröta!

Retroaktiv lagstiftning tillämpas inte Sverige och det handlar det heller inte om här. Misstankarna om våldtäkt gäller givetvis gärningar 2010 enligt den lagstiftning som gällde då. På sannolika skäl misstänkt för våldtäkt har manglats i tingsrätt, hovrätt, HD och tingsrätten igen, oberoende instanser har alltså samtliga kommit fram till att JA är på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt. Baserat på förundersökningen, åklagarens och försvarets inlagor, läkarintyg, SMS mellan parterna m.m. Nu har vi dessutom en helt ny åklagare som gör samma bedömning som den gamla och ärendet ska behandlas angående ny häktning på måndag.

Det finns inget alls absurt i detta utöver att det har kunnat vara möjligt för JA att obstruera detta i hela 9 år!
Citera
2019-05-31, 22:22
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om jag hade anmält någon/var målsägare i ett måttligt allvarligt brott och utredningen lett till utdraget, oproportionellt lidande för den misstänkte, inte tror jag att jag stillatigande skulle se på och rycka på axlarna åt hur den misstänkte behandlades.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är inte så konstigt när man ser Sofias tidigare beteende.

När Finné la ner undersökningen med kommentaren att "inget brott var begånget" så överklagade Sofias målsägandebiträde. Man måste nog anta att hon gjorde det på uppdrag av och efter önskemål från Sofia.

Om det var så att såväl målsägarbiträden som åklagare sagt från början till målsägarna att ni begriper er inte på juridik. Låt oss fixa det här så blir det bra. Åklagaren kommer att göra det hon tycker är bäst oavsett vad ni tycker. Förstör inget genom att framföra egna åsikter offentligt.

Då kan jag tänka att målsägarna avstod från agera själva, var tysta och bara väntade på vad som skulle hända.

Citat:
När det gäller AA och SW har de insisterat på förhör i Sverige. De har aldrig velat skynda på Marianne att genomföra förhör på ett tidigare stadium, medan han var i Sverige eller under de år som förflöt innan han sökte asyl.

Har sett i massmedia att NY, Borgström, Fritz och en hel del andra jurister krävt att JA skulle komma till Sverige innan förhör skulle hållas, men inte AA eller SW.
Citera
2019-05-31, 22:36
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Har sett i massmedia att NY, Borgström, Fritz och en hel del andra jurister krävt att JA skulle komma till Sverige innan förhör skulle hållas, men inte AA eller SW.

Det kanske är en överraskning för dig men målsägarbiträdena agerar i målsägarnas intresse. Det är fullt naturligt att man stödde åklagarens beslut att få JA utlämnad till Sverige förhör, eftersom man räknade med att även kunna väcka åtal, driva rättegång och utmäta straff. Samma läge tycks gälla idag enligt nya åklagarens bedömning då man på måndag vill få beslut om häktning för att därefter kunna utfärda en EAW.
Citera
2019-05-31, 22:46
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det kanske är en överraskning för dig men målsägarbiträdena agerar i målsägarnas intresse. Det är fullt naturligt att man stödde åklagarens beslut att få JA utlämnad till Sverige förhör, eftersom man räknade med att även kunna väcka åtal, driva rättegång och utmäta straff. Samma läge tycks gälla idag enligt nya åklagarens bedömning då man på måndag vill få beslut om häktning för att därefter kunna utfärda en EAW.
De agerade inte i målsägandenas intresse när de accepterade Nys långvariga vägran att förhöra i UK. Det ledde ju till att AAs fall preskriberades.
Citera
2019-05-31, 22:48
Medlem
Goulburns avatar
Citat:

Konspirationsteori

Med de arvoden som jurister kan få för utfört arbete kan jag tänka mig att målsägarbiträden till stor del agerarar i eget intresse.
Citera
2019-05-31, 23:07
Medlem
belfs avatar
Jag har läst några förhör med flickorna och kunde inte riktigt förstå var någon brottslig gärning beskrevs. Finns det någon förklaring från åklagare som tydligt visar "här säger A.A att A.S gjorde såhär och det är straffbart enligt den lagen"?

För mig framstod deras sexuella kontakter som klumpiga men frivilliga. Och efter alla dessa år har jag inte sett någon bra förklaring på vad som skulle vara våldtäkt och varför?
Om någon vill länka till en sådan beskrivning vore jag tacksam

Och igen, jag förstår att det säkert efterfrågats tidigare osv men sjutton vad svårt att hitta vettiga svar i just Assange-fallet.
Citera
2019-05-31, 23:30
Medlem
Citat:

Det är inte i någon kvinnas intresse att bli stämplad som en korkad slampa eller bli betraktad som en eventuellt våldtagen idiot. Jag har då aldrig hört talas om kvinnor som måste ha en sopa till advokat, som Borgström eller Massi-Fritz, för att förklara att deras sjaskiga sexliv är våldtäkt! Jag undrar vad Borgström har för åsikter om gubbsjuka, otrohet och dumpning av partners, och om det också är juridik!

God advokatsed är att avråda klienter från meningslösa rättsprocesser, och inte ta sig an saker där framgången är osäker. Eller kostar mer än vad det smakar. Det dessa advokater gör, är att öka på kvinnornas skador, i det fall taskig sex skulle vara en skada. Det är en skada att hela världen vet om hur ens promiskuösa beteende ledde till Assange tragiska livsöde. Nu betalar ju staten dessa advokater, men det gör inte saken mindre tarvlig eller kostsam.

Det verkar som AA trots allt har ett liv, men ingen politisk karriär. Men blev hennes liv som det var tänkt, innan hon beblandade sig med galningar?

Hur är det med SW? Tjejen som spekulerade i en unge med Assange, med ett absurt namnförslag?
SW kommer vara medelålders när hon fått sin hämnd. Hon är väl snart 40 år? Har hon familj? Lever hon ett normalt liv, eller ligger hon fortfarande gömd, och trycker under en sten?
Senast redigerad av Vresrosen 2019-05-31 kl. 23:33.
Citera
2019-06-01, 01:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nej det är ingen plikt men flykt undan rättvisan när man är misstänkt för grova brott brukar det antyda att man är skyldig och vill komma undan straff. Det normala om man är oskyldig är att man vill få saken ur världen så fort det bara går och samarbeta med polisen så mycket det bara går i det syftet. Asylen borde inte hindrat JA för att försöka bli rentvådd för våldtäkt men han tog inte den chansen, tvärtom obstruerade han ända fram till nedläggning av förundersökningen 2017.
Men förstår du då inte att rättvisan även gäller misstänkta? Du kan ju inte sätta likhetstecken mellan åklageriet och rättvisan! Rätten till försvar och möjligheten till såväl överklagande som asyl är i minst lika stor utsträckning del av rättvisan. Han utövar med andra ord rättvisa så långt han kan, men då kommer Marianne och nu den nya åklagaren och obstruerar hans rättvisa! Det kan man väl ändå inte kalla rättvist.

Ett stort brutalt åklageri mot en ensam nedbruten privatperson. Tror du rättvisan segrar när åklageriet visar musklerna och krossar den lilla människan? Då tror du fel, för rättvisa handlar om den misstänktes rätt till fungerande försvar, rätt till information, rätt till hälsovård, rätt till respektfullt bemötande och mycket, mycket mer, som rätten att söka asyl där möjlighet ges, rätten att kunna förbereda sitt försvar och tusen andra saker som du inte ens förstår är en del av rättvisan. Du tar ord i din mun som du inte har en aning om vad de betyder.
Senast redigerad av outoftheblue 2019-06-01 kl. 01:33.
Citera
2019-06-01, 01:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag har läst några förhör med flickorna och kunde inte riktigt förstå var någon brottslig gärning beskrevs. Finns det någon förklaring från åklagare som tydligt visar "här säger A.A att A.S gjorde såhär och det är straffbart enligt den lagen"?

För mig framstod deras sexuella kontakter som klumpiga men frivilliga. Och efter alla dessa år har jag inte sett någon bra förklaring på vad som skulle vara våldtäkt och varför?
Om någon vill länka till en sådan beskrivning vore jag tacksam

Och igen, jag förstår att det säkert efterfrågats tidigare osv men sjutton vad svårt att hitta vettiga svar i just Assange-fallet.
Troligtvis göms "bevisen" som åklagarna åberopar i sekretessbelagda medicinska journaler av psykoterapeutisk/samtalsterapeutisk art, för några fysiska bevis lär inte finnas annat än på att de haft sex, vilket ingen förnekar.
Senast redigerad av outoftheblue 2019-06-01 kl. 02:02.
Citera
2019-06-01, 01:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
OK, kanske bara biträdena. Då kan man undra vem som lyssnat på vem. Har biträdena "lurat i" sina klienter att förhör i Sverige är det enda tänkbara? I så fall verkar biträdena ha agerat av egenintresse och inte av omsorg om sina klienter.

Men varför har i så fall AA och SW stillatigande accepterat detta? För att det utdragna godtyckliga frihetsberövandet i sig utgjort ett slags straff som tillfredsställde deras begär efter hämnd, kanske. För vad är ett bättre straff än att hans mänskliga rättigheter tas ifrån honom? Total förödmjukelse som inte kan annat än behaga hans "offer".
Senast redigerad av outoftheblue 2019-06-01 kl. 02:01.
Citera
2019-06-01, 01:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Problemet är ju då förstås att du underkänner hela det svenska rättsväsendet bara för att du tycker Assange är en hyvens kille. Och så kan vi inte riktigt ha det. Det är ett rimligt krav att den Svenska åklagarmyndigheten vill ha honom till Sverige och att fallet eventuellt ska prövas i en Svensk domstol. Om man då stretar emot en sådan process bara för att man tror att Sverige konspirerar med USA så kan man känna sig torterad, men kritiken ska i så fall riktas mot en själv och inte Sverige.
Du glömmer känslan för proportionalitet. Värre brottsanklagelser med bättre bevisning läggs ner, men på just JA läggs enorma resurser för att jaga honom No Matter What. Sverige har fått kritik av FN för hur fallet har hanterats och att den misstänktes mänskliga rättigheter kränkts.

Ett sådant oproportionerligt slösande med resurser på något som sannolikt inte ens är ett brott betyder politisk förföljelse. FN ansåg att han förtjänar skadestånd av svenska staten.
Citera
2019-06-01, 02:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
De agerade inte i målsägandenas intresse när de accepterade Nys långvariga vägran att förhöra i UK. Det ledde ju till att AAs fall preskriberades.
Det kanske var i hennes intresse att allt preskriberades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in