2010-08-23, 02:13
Medlem
Morrissons avatar
Jag är oerhört intresserad utav psykologi och sociologi, dock väldigt ny på bokfronten. Jag har läst från och till under mitt liv, men aldrig riktigt fastnat i det hela. Men nu när jag börjar närma mig slutet på Brott och straff, så hade jag tänkt beställa lite fler böcker.

Jag söker alltså litteratur vars centrala punkt är sociologi och psykologi. Två böcker jag tidigare läst/läser som behandlat 'ämnet' på det sätt som intresserar mig är; Flugornas herre och Brott och straff.

Ingen facklitteratur. Förslag vore varmt välkommet! Jag undrar även vad dessa typer utav böcker kallas? Är sociologi rätt benämning?

Tacksam för svar!

/Morrisson
Citera
2010-08-23, 02:41
Medlem
Fjoddes avatar
Min kära mor är Sociolog (gud bevare) och ger mig alltid böcker om människor i situationer de inte är vana vid, där deras roll i samhället förändas eller rent av försvinner.
Så, alla böcker med människor kan väl egentligen klassas som sociologi.
Men om jag skiter i att nischa böckerna så är mina personliga favoriter i stil med:

Dostoevskijs andra böcker, speciellt Idioten. Idioten handlar om Mishkin som är redigt korkad (eller inte så korkad egentligen, han har väl mest otur i hjärnan) med fruktansvärt snäll och hur hans vänner utnyttjar honom och hans välstånd. Jag blir alltid väldigt frustrerad av Mishkin, och har därför aldrig läst hela boken.
Klassiker som Äcklet och Processen.
Gary Shteyngarts Den Ryske Debutantens Handbok, lättläst och humoristisk, men ändå intressant, kan bli lite "för mycket" ibland. Handlar om en rysk jude i New York/Östeuropas personliga utveckling och problem med maffian (Mor gav mig den, så något måste ju vara sociologiskt)
Gogols Kappan och hans andra noveller. Kappan blir speciellt intressant ur en sociologiskt perspektiv (antar jag) då den behandlar hur mannens kläder förändrar hans sociala status och därmed hans självförtroende och lycka.

Leta efter klassiska författare som själva var galna eller rökte opium i en källare på någon bakgata i slutet av 1800-talet, så finner du vad du söker.

Men nu ska gudarna veta att jag inte vet någonting om varken Sociologi eller Psykologi.
Citera
2011-01-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson
Jag söker alltså litteratur vars centrala punkt är sociologi och psykologi. Två böcker jag tidigare läst/läser som behandlat 'ämnet' på det sätt som intresserar mig är; Flugornas herre och Brott och straff.

/Morrisson

"Att tänka sociologiskt" Zygmunt Bauman
"Sociologiska perspektiv" Oskar Engdahl m fl.

Har läst både böckerna, de ingår i de flesta sociologiska grundkurserna.
Citera
2011-10-11, 22:30
Medlem
M-82s avatar
Erving Goffman: "Jaget och maskerna".
Väldigt intressant och relativt lättläst och enkel att förstå.
Handlar om hur människor interagerar med varandra på olika sätt samt om hur vi följer normer och värderingar.

"Kunskapssociologi. Hur individen uppfattar och formar sin sociala verklighet."
Författare: Berger, Peter, L. & Luckmann, Thomas
Handlar också om människor i vardagen och vad som påverkar oss och hur vi interagerar med vår omgivning. Lättläst och lätt att förstå.

Och som någon redan skrivit - "Att tänka sociologiskt" - också mycket bra och grundläggande intro till ämnet sociologi. Lättläst och enkel att förstå.

Kolla annars på bibliotekets hylla för sociologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in