Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-25, 17:44
Medlem
-=Damian=-s avatar
Tja!

Har sett att i vissa trådar här inne frågas det om slipning av sina trägolv/trappor.
Jobbar som Golvslipare fast sedan 9 år tillbaka och har varit med min far sedan jag var liten.
jag är 3.e generations Slipare och har en hel del Kundskap inom trägolv och dess olika typer av behandlingar!

Fråga på!
Citera
2010-08-25, 17:45
Bannlyst
Är det kul att slipa golv?
Citera
2010-08-25, 18:18
Medlem
tunnsomlufts avatar
hur ofta ska man skura golven?
Citera
2010-08-25, 18:33
Medlem
Vad ska man använda för rengöringsmedel för den vanliga regelbundna våttorkningen av lackade trägolv? Funkar gulsåpa?
Citera
2010-08-26, 18:20
Medlem
-=Damian=-s avatar
Ang tvätt av golven så skall dom våttorkas så sällan som möjligt om dom är behandlade med Lack. och vi rekommenderar att ni använder dom här tvättmopparna som är platta.. typ sådana som lokalvårdare använder.. fast modellen mindre då det går att vrida ur dom rejält. En tumregel vid våttorkning är att golvet skall vara torrt på 2-3 minuter.. då har rätt mängd fukt använts..

Gul/grönsåpa är alldeles utmärkt då fettet i såpan lägger en tunn hinna ovanpå lacken och skyddar mot mindre slitage som uppstår.
undvik ALLTID skarpa rengöringsmedel såsom Ajax/allrent m.m då dessa löser upp lacken successivt.

För tvättning av Oljebehandlade golv bör detta utföras ca var 4.e vecka och då med tillsats av en speciell högfettad såpa som är avsedd för oljade golv. INTE grön/gulsåpa!
dessa såpor hittas i butiker som säljer golv, byggvaruhus och färghandel

och ja, det är faktiskt väldigt roligt yrke
Citera
2010-08-29, 00:18
Medlem
Hej!
I vardagsrummet har jag ett parkettgolv som iaf är över 30 år.
Jag har nu funderat på att måla detta vitt.
Jag undrar då hur mycket jag behöver slipa ner golvet. Det är väl lackat någon gång i tiden men som det är nu så är det rätt slitet.
Citera
2010-08-29, 17:44
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostmackan
Hej!
I vardagsrummet har jag ett parkettgolv som iaf är över 30 år.
Jag har nu funderat på att måla detta vitt.
Jag undrar då hur mycket jag behöver slipa ner golvet. Det är väl lackat någon gång i tiden men som det är nu så är det rätt slitet.

Det beror lite på vad det är för färg du skall använda, misstänker att du använder dagens "miljövänliga" produkter, och om du målar med dessa på golvet utan en ordentlig renslipning så finns risk att färgen inte biter fast och krackelerar. Lösningsmedelsbaserade färger kommer stå emot eventuella fetter och kemikaleier som kan tänkas finnas i ytan men dom luktar oftast hemskt i lång tid efter.

om du tvättar golvet med målartvätt och varmt vatten flera gånger sen putsar upp utan med slippapper Kornstorlek 120 noga så ska du vara på den säkra sidan även med Vattenbaserade färger.

Dock att tänka på är att färg snabbt ser sliten ut och ljusa kulörer blir lätt missfärgade. därför bör du använda dig av någon typ av epoxyfärg eller liknande som står emot rejält med slitage. din färghandlare bör ha koll på exakt vad du behöver!
Citera
2010-09-01, 22:59
Medlem
Elvis_Depresleys avatar
Hej! Vad kostar det att slipa parkettgolv per kvadrat?
Citera
2010-09-04, 17:46
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvis_Depresley
Hej! Vad kostar det att slipa parkettgolv per kvadrat?

beror helt på! alla firmor har ju olika priser och beroende på vart i landet kan det skilja sig avsevärt.
men för att ge dig en översikt så här i NV skåne är priserna oftast runt detta om det är EK du har. ädelträ såsom bok, ask, fur, m.m kostar oftast lite mer då dessa suger åt sig med Lack/olja.

Slipning + Standard 1 komponents Lack. 120:- m2
Slipning + 2 komponents lack (avsevärt mycket bättre slitstyrka) 180 :- m2
Slipning + Oljning 170:- m2
Slipning + Oljning + oljevax 200:- m2
Slipning + oljning + Hårdvax 250:- m2

ALLA priser är + moms, sen dras ju rotavdraget också bort ifrån slutsumman!

sen finns det fler behandlingar som däremot inte passar ek då eken är känslig för pigmentering pga sitt innehåll av garvsyra.
Citera
2010-09-08, 05:05
Medlem
lottobarns avatar
Hej!

Jag ska slipa mina golv i lgh. Fiskbensparkett i vardagsrum och furugolv i övriga.

Vad hade du rekomenderat för behandling? Själv hade jag tänkt lacka parkett och olja trägolven.
Pratade med en golvläggare som sade sig vara den enda ( i GBG iaf) som använder oljelack, kan det vara något?

//vh
Citera
2010-09-08, 07:14
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottobarn
Hej!

Jag ska slipa mina golv i lgh. Fiskbensparkett i vardagsrum och furugolv i övriga.

Vad hade du rekomenderat för behandling? Själv hade jag tänkt lacka parkett och olja trägolven.
Pratade med en golvläggare som sade sig vara den enda ( i GBG iaf) som använder oljelack, kan det vara något?

//vh

Ang din fiskbensparkett så är det väldigt känsligt om den är Lamell belagd eller om det är massiva stavar, om det är lameller så märks det oftast på att dom bitarna i golvet gärna lossnar lite i hörnorna och sticker upp litegrann.. då är oljejack ett bra alternativ då det inte skapar så kraftiga spänningar i golvet, och därmed riskerar du inte att få fler släpp i lamellerna direkt efter slipning och 2 månader framåt, många golvslipare ger ingen garanti om detta inträffar. men jag tycker att oljelacken är en bra garanti då du helt klart har en risk för att du har ett sådant golv som kommer att bete sig konstigt.

finns även 2 komponents lacker dom är väldigt bra mot slitage och håller oftast nere lamellsläpp också.

Oljan är en bra garanti för att helt eliminera eventuella släpp, och oljan är min personliga favorit då den är otroligt vacker mot ett ekgolv. tänk på att ett oljat golv måste skötas med såpningar och underhålls oljningar för att bevara fetthalten i golvet, annars blir det förstört inom några år. välj gärna att lägga en oljevax eller hårdvax ovanpå oljeytan för att undkomma dessa vidare underhåll!

ang dina furugolv kan du behandla dom lite hur du vill, finns inga bra eller dåliga alternativ där oavsett dock rekomenderar jag INTE vattenbaserad Lack på ditt parkettgolv om du inte får en garanti att det är massiv stav du har

Lycka till!
Senast redigerad av -=Damian=- 2010-09-08 kl. 07:19.
Citera
2010-09-08, 07:38
Medlem
Trinnits avatar
Går det att slipa bort fuktfläckar? Alltså missfärgningar som kommit av att det spillts vätska på trägolv. Jag hävdar att det beror på hur djupt fläckarna går, att mitt golv är ett kört kapitel då det har fleratalet sådana fläckar, och vill lägga helt nytt golv, men alla jag känner tjatar om att jag ska testa att slipa det först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in