2010-08-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordNelsonMandela
Vatten kokar därför att det är 100 grader celcius. SMACK!
Där emot kan jag ej uttala mig om människor i kokande vatten.
Du är medveten om att kokpunkten beror på luftrycket?
Citera
2010-08-27, 22:05
Medlem
Citat:
Vatten kokar därför att det är 100 grader celcius.

Det där undrar jag faktiskt lite över, om jag får bli lite OT i min egen tråd. Blir vattnet som är kvar i kastrullen verkligen 100 grader? Är det inte vattenångan som är 100? Vattnet i kastrullen kan ju inte bli 100 för då blir det ju ånga. Jag vet inte.
Citera
2010-08-27, 22:08
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Prova den smackteorin uppe på ett högt berg och se vad du kommer fram till.

Citat:
Ursprungligen postat av Xennah
Edit: Jo, hittade detta, http://en.wikipedia.org/wiki/Death_by_boiling. Fascinerade.
Tack för länken, mycket intressant! Inte så förvånande att det faktiskt har varit en legal metod (kannibalism i all ära, fanns ju i vart och annat seriealbum om indianer förr i tiden...), dock lite halvt uppseendeväckande att det inte var så längesen det användes.
Citera
2010-08-27, 22:08
Medlem
Citat:

Edit: Jo, hittade detta, http://en.wikipedia.org/wiki/Death_by_boiling. Fascinerade.

Fyfan vad människan hittar på elaka sätt att plåga varandra på. Min frågeställning var rent teoretisk efter lite funderande över kräftornas öde.
Citera
2010-08-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitamin-E
Fyfan vad människan hittar på elaka sätt att plåga varandra på. Min frågeställning var rent teoretisk efter lite funderande över kräftornas öde.
Kräftor är ju skapta för betydligt lägre temperaturer än människan. När de utsätts för en så hög temperatur som 100 grader så tror och hoppas jag att de dör ganska så omgående.
Citera
2010-08-27, 22:14
Medlem
Trinnits avatar
Som jag ser det är alternativen att man antingen dör av chocken, dvs ett så stort smärtpåslag att man får blodtrycksfall och checkar ut,
eller att det sker någon slags fysiologisk reaktion i stil med vad som kan ske vid höga febertemperaturer, där proteiner i kroppen börjar denatureras.
Möjligtvis blir det fråga om chocktillstånd i kombination med drunkning, om huvudet kommer under vattenytan vid svimningen.

Hastigheten på temperaturökningen borde också påverka beräknad överlevnadstid. Om temperaturökningen är tillräckligt snabb så skulle jag gissa på att man dör av chock och brännskador snarare än chock och drunkning.

Edit: Läste inte frågan helt ordentligt. Om du slänger ner en person i kokande vatten så tror jag på chock direkt och en ganska snabb död.
Mitt resonemang ovan var om man kunde koka upp personen från att ligga i kallvatten och höja temperaturen till kokande..
Citera
2010-08-27, 22:15
Medlem
Citat:
Var inte det en metod för avrättning förr? Har för mig det.

I vilket fall, det lär göra en helvetes ont, och du lär ju knappast förlora medvetandet i första taget, efter någon minut? Eller två skulle jag gissa att du slocknar för gott.

Weeee... det där kan man ju använda som tortyrmetod oxo... man spänner fast personen på en bår så att han inte kan röra sig det minsta för att sedan sakta men säkert sänka ner först tårna i det kokande vattnet för att sen låta smallbenen bekanta sig med vattnet och så vidare... Detta måste jag testa på några barn som bor i granskapet...
Citera
2010-08-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Kräftor är ju skapta för betydligt lägre temperaturer än människan. När de utsätts för en så hög temperatur som 100 grader så tror och hoppas jag att de dör ganska så omgående.

Ja, exakt! Jag har hört att kokande vatten är en mycket human död för en kräfta (om man får uttrycka sig så). De dör på direkten. Men en människa måste ju ta längre tid att ta död på.
Citera
2010-08-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag tippar på att personen av smärtan blir medvetslös efter någon sekund, och på sin höjd klarar sig en halv minut i det kokande vattnet.

En människa som utsätts för extrem värme blir aldrig medvetslös på grund av värmen. Eftersom kroppen är inställt på att fly från värmen. Till skillnad från om man t.ex. kapar en arm då du svimmar av nästan omedelmart av smärtan.

Så är man verkligen ute efter att tortera någon ska man använda sig av eld/ extrem värme.
Citera
2010-08-27, 22:49
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Där emot kan jag ej uttala mig om människor i kokande vatten.

Du har fel. Smartass!

Kokpunkten beror på omgivande lufttryck. Vid "normalt" lufttryck är kokpunkten 100 grader för vatten, dvs övergång från flytande vätska till gasform.
Citera
2010-08-27, 22:58
Medlem
Ass2mouths avatar
Gallipoli is indeed right. Even though the question still remains to be answered...
Citera
2010-08-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Weeee... det där kan man ju använda som tortyrmetod oxo... man spänner fast personen på en bår så att han inte kan röra sig det minsta för att sedan sakta men säkert sänka ner först tårna i det kokande vattnet för att sen låta smallbenen bekanta sig med vattnet och så vidare... Detta måste jag testa på några barn som bor i granskapet...

du måste filma å lägga ut här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in