2010-08-27, 21:57
Medlem
Om man skulle låta en människa gå en kräftas öde till mötes, hur lång tid skulle det ta innan människan dog? Alltså: Om man kastar ner en människa i kokande vatten, hur länge skulle människan leva? Skulle han/hon dö direkt? Leva ett par sekunder? 10 sek? 20? En minut?
Citera
2010-08-27, 21:59
Medlem
Kan ge dig ett svar jag är ganska säker på : Absolut inte direkt.

Eller ja, bara för att vattnet kokar så betyder det väl inte att det inte är över 100 celcius.
Citera
2010-08-27, 22:00
Medlem
Jag undrar vad man dör av, rent medicinskt. Är det att kroppen blir så varm att blodet koagulerar, som det hände med de där bastubadarna som dog.
Eller är det något annat som händer i kroppen som gör att man dör av badet.

Om vi vet VARFÖR man dör av det, så är det nog lättare att klura ut hur lång tid det tar innan man dör.
Citera
2010-08-27, 22:00
Medlem
micaeles avatar
Intressant fundering. Förlängning - vad är det som dödar först? Syrebristen (drunkning) eller det kokande vattnet?
Citera
2010-08-27, 22:01
Medlem
warums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Jag undrar vad man dör av, rent medicinskt. Är det att kroppen blir så varm att blodet koagulerar, som det hände med de där bastubadarna som dog.
Eller är det något annat som händer i kroppen som gör att man dör av badet.

Om vi vet VARFÖR man dör av det, så är det nog lättare att klura ut hur lång tid det tar innan man dör.
Dog finsken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerkken
hoppas du inte planerar att döda någon sådär

Jag kunde eventuellt behöva nån frivillig till ett experiment. Utgången är oviss, kan man väl säga...

Vidare fråga: Vad skulle man faktiskt dö av? Att blodet kokar? (Edit: Ja, ni fattar! Jag är inte ensam om att undra!)
Citera
Medlem
Denoms avatar
Jag tippar på att personen av smärtan blir medvetslös efter någon sekund, och på sin höjd klarar sig en halv minut i det kokande vattnet.
Citera
2010-08-27, 22:02
Medlem
Vattenspanns avatar
huden skållas väl och då antar jag att man kan förblöda? Lär kännas utav helvete i vilket fall som helst..
Citera
Medlem
LordNelsonMandelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolthar

Eller ja, bara för att vattnet kokar så betyder det väl inte att det inte är över 100 celcius.

Vatten kokar därför att det är 100 grader celcius. SMACK!
Där emot kan jag ej uttala mig om människor i kokande vatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitamin-E
Om man skulle låta en människa gå en kräftas öde till mötes, hur lång tid skulle det ta innan människan dog? Alltså: Om man kastar ner en människa i kokande vatten, hur länge skulle människan leva? Skulle han/hon dö direkt? Leva ett par sekunder? 10 sek? 20? En minut?
Var inte det en metod för avrättning förr? Har för mig det.

I vilket fall, det lär göra en helvetes ont, och du lär ju knappast förlora medvetandet i första taget, efter någon minut? Eller två skulle jag gissa att du slocknar för gott.

Edit: Jo, hittade detta, http://en.wikipedia.org/wiki/Death_by_boiling. Fascinerade.
Citera
2010-08-27, 22:04
Medlem
mr.chongs avatar
vet inte men skulle gissa på att du i kokande vatten svimmar efter mellan 10-15 sek sen slutar kanske hjärtat slå mellan 40 sek och en min senare.. vilda gissningar från min sida
Citera
2010-08-27, 22:04
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolthar

Vattnet måste ju vara 100º för att koka från första början
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in