Citat:
Ursprungligen postat av ErikEdvard
Alla kan göra sitt.
Jag är inte kopplat till något politiskt parti men jag är politiskt engagerad.
Tidningar, bloggar, forum, affischer, debatter, torgmöten osv är typiska områden där man kan som individer kan göra stor skillnad även om man inte är med i politiken som så.
Dock låter det snarare som du vill skapa ditt eget parti än att faktiskt debattera och för vissa frågor.
Jovisst, men hur mycket kan man egentligen påverka i insändare och blogggar. Jag har faktiskt haft en blogg där jag uttryckte mina politiska åsikter, försökte marknadsföra den också men fick inte mycket till gensvar.
Starta eget parti är inget som jag varken har tid, råd eller lust med. Dessutom så känns det tämligen meningslöst eftersom jag tror att man inte har en chans att få väljare nog att påverka om man inte antingen är kändis eller har väldigt radikala åsikter många håller med om(Läs, enfrågeparti).
Dock har jag faktiskt redan startat ett parti, på facebook mest på skämt. Inte mycket till partiprogram hade jag heller, men det var kul.
Citat:
Ursprungligen postat av utanmanus
Har tyvärr ingen lösning, är likadan själv. Vill inte bli stämplad och inte intryckt i ett fack. Man ser ju också hur partipiskan viner på dem som försöker tänka själva.
Jag brukar skriva insändare, skrivelser och medborgarförslag, samt ta kontakt via mail med politiker och tjänstemän. Både för att fråga och för att ge dem en annan synvinkel.
Mitt engagemang har lett till att jag flera gånger blivit "uppraggad" av partier som så gärna vill ha fler medlemmar. Utan att jag någon gång uttalat något partitillhörighet så har förfrågan kommit ifrån det partiet som jag då stod närmast. Ett par gånger har jag då gått med i det, faktiskt också stått på listan, men sedan dragit "öronen åt mig" för att jag inte klarar av att stå fullt ut för partiets politik.
Numera känner jag mig totalt partipolitisk men synnerligen politiskt intresserad - så du är inte ensam.
Numera skriver jag ibland, det är nog det enda sättet för mig att försöka påverka.
Ja, det verkar ju som att det enda man kan göra är att skriva insändare, mejla olika politiker osv, men det känns för mig som att man inte har mycket att komma med som liten privatperson utan ett parti i ryggen. Men jag kan ju för all del ha fel, jag kan ju som sagt inte mycket om politik.