Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-08, 13:44
Medlem
Ankdammsmans avatar
Med anledning av de S-aktiviteter som nyligen avsljats har jag en fundering. Enligt AB krvs det 42 000 rster fr att de rdrna ska vinna valet.

S-strategin just nu r uppenbarligen inriktad p att bokstavligt talat valla boskapen till vallokalerna via rstskolor och andra aktiviter med Sahlin som dragplster. Har S rknat ut att det har en chans att lyckas, och till och med en bttre chans n andra mjliga strategier?

Matematiken ser ut s hr:

Lt sga att Mona hinner med 10 vallningar per dag. Partiledarna hller ett extremt hgt tempo i valrrelsens slutskede och 10 per dag r inte omjligt, srskilt om man sparar in p torgmten och annat som inte ger s mycket. ven om Mona sjlv inte hinner exakt 10 vallningar s kan det uppvgas av andra toppsossar som vallar, fackliga vallningsaktiviteter etc. Lt oss drfr rkna p 10 per dag.

Lt sga att varje vallning ger i snitt 50 rster. Det r inte omjligt att klara av, speciellt eftersom partiet har god tillgng till mteslokaler och lokala informatrer (ven inom kommunala verksamheter) och uppenbarligen inriktar sig p de skraste mlgrupperna.

Varje dag ger i s fall 10 x 50 = 500 rster. Om S startade valllningarna 1e september s ger det 20 x 500 = 10 000 rster vilket r en fjrdedel av vad som krvs!

Kan boskapsvallningarna avgra valet? Har S hittat ett genidrag?
Citera
2010-09-08, 13:53
Medlem
Det hr r ngot sossarna plockat upp frn USA dr det r vanligt frekommande. Man ringer runt till folk p valdagen och erbjuder dem skjuts till vallokalen. Sossarna r alltid frst med att hmta kampanjinspiration frn USA av ngon anledning.
Citera
2010-09-08, 14:02
Medlem
Usch, snt hr hr f*n inte hemma i en demokrati .
http://www.youtube.com/watch?v=uPqjw...eature=related

Tror dock att du verskattar Monas arbetskapacitet, hon lyckas skert inte gra 10 vallningar per dag, men det som skrmmer mig r hur hennes partikollegor nu land och rike runt gr hand i hand till valurnorna med "oskra frstagngsvljare" som behver "lra" sig att rsta. De hinner nog med en hel del sammanlagt p en dag. Blir nnu mer orolig nr jag hr hur frhandsrstningen har kat med ca 100 000 jmfrt med motsvarande tid innan frra valet.

http://www.val.se/val/val2010/rostmo...ike/index.html
Kan detta bero p att de redan hunnit valla in s mnga?
Citera
2010-09-08, 14:31
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det hr r ngot sossarna plockat upp frn USA dr det r vanligt frekommande. Man ringer runt till folk p valdagen och erbjuder dem skjuts till vallokalen. Sossarna r alltid frst med att hmta kampanjinspiration frn USA av ngon anledning.
Metoden att hmta pensionrer med bil eller buss till vallokalen har sossarna anvnt s lnge jag kan minnas.
Dessutom har SAP politruker som str utanfr vallokalen och hller koll p vilka misstnkta rstskolkare ur arbetarklassen som nnu inte rstat. Nr valdagen nrmar sig sitt slut skickar man ut patruller, till fots eller bilburna, som med lock och pock fser denna solidaritetshandikappade boskap till urnorna.
S har det i alla fall gtt till p landsbygden. Det var ingen hemlighet direkt och eftersom jag lnge bodde granne med vallokalen har jag sjlv sett det.
Citera
2010-09-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karbonat
Metoden att hmta pensionrer med bil eller buss till vallokalen har sossarna anvnt s lnge jag kan minnas.
Dessutom har SAP politruker som str utanfr vallokalen och hller koll p vilka misstnkta rstskolkare ur arbetarklassen som nnu inte rstat. Nr valdagen nrmar sig sitt slut skickar man ut patruller, till fots eller bilburna, som med lock och pock fser denna solidaritetshandikappade boskap till urnorna.
S har det i alla fall gtt till p landsbygden. Det var ingen hemlighet direkt och eftersom jag lnge bodde granne med vallokalen har jag sjlv sett det.

Det var nytt fr mig. Intressant.
Citera
2010-09-08, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enveten
Usch, snt hr hr f*n inte hemma i en demokrati .
http://www.youtube.com/watch?v=uPqjw...eature=related

Tror dock att du verskattar Monas arbetskapacitet, hon lyckas skert inte gra 10 vallningar per dag, men det som skrmmer mig r hur hennes partikollegor nu land och rike runt gr hand i hand till valurnorna med "oskra frstagngsvljare" som behver "lra" sig att rsta. De hinner nog med en hel del sammanlagt p en dag. Blir nnu mer orolig nr jag hr hur frhandsrstningen har kat med ca 100 000 jmfrt med motsvarande tid innan frra valet.

Usch dessa ckliga rstskolor.

ven facket har vidriga rstskolor.

P mitt sommarjobb hade facket hngt upp information om en fackkurs. Vad jag reagerade p var programmet som innehll bland annat "Facket och politiken", "Vad socialdemokratin betytt fr Sverige" osv. Ren och skr indoktrinering. Detta skulle ske p en mysig kursgrd p landet dr facket stod fr kost och logi. Detta sker p arbetstid och arbetsgivaren har inte rtt att hindra dem. Dessutom fr de ln frn facket. Det rknas heller inte som semester. Helt jvla sjukt.
Citera
2010-09-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enveten
Blir nnu mer orolig nr jag hr hur frhandsrstningen har kat med ca 100 000 jmfrt med motsvarande tid innan frra valet.

r det i Stockholms ln som de vallar mest? Dr har nmligen frtidsrstningen hittills kat med 72% jmfrt med frra valet, men fr hela landet r kningen 32%.
Senast redigerad av Mittwoch 2010-09-08 kl. 16:56.
Citera
2010-09-08, 17:13
Medlem
Alla vet att Mona inte kan rkna. Dremot kan hon fiffla, eller egentligen inte d hon gng p gng blivit pkommen.
"S-rstskolor" r en styggelse!
Citera
2010-09-08, 17:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Sssarna r extremt duktiga p valarbete, och inte minst p att taktiskt ordna s att de fr rster frn olika hll. Det var ju till och med sossarna (Jrgen Westersthl) som startade valforskningsprogrammet i Gteborg p 50-talet, med den outsagda agendan att hjlpa S vinna val. Det har man ju ocks gjort med framgng. Idag har S egen kompetens fr vljaranalyser och det innebr att man frmodligen har bst koll p vem som rstar p vad. I sin tur ger detta S stora mjligheter att skrddarsy kampanjer riktade till kluster av mnniskor som r potentiella S-vljare. Deras sk valskolor r ju nstan en form av rsttvng, liksom det dr LO hller p med p vissa arbetsplatser. Av bl adessa skl r jag allt mer emot frtidsrstningen i dess nuvarande form, ty det innebr att S har tre veckor p sig att skyffla runt folk och "tvinga" dem att rsta. Inget annat parti har den kapaciteten och det gynnar dem otillbrligt.

Till slut innebr detta att valet r lngtifrn avgjort. Det kan mycket vl bli mlfoto nsta sndag om S lyckas driva tillrckligt mycket boskap till rstlokalerna. Utan tvekan r detta kalkylerat och det mste Alliansen ta med i berkningarna. P slutet r det snarast en frga om hur mnga soffliggare respektive sida kan mobilisera, n att locka vljare frn andra sidan. Drfr r opinionsunderskningarna som gjorts hittills ocks mycket svrbedmda (ls oplitliga).
Citera
2010-09-08, 17:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epic.Investigation
Alla vet att Mona inte kan rkna. Dremot kan hon fiffla, eller egentligen inte d hon gng p gng blivit pkommen.
"S-rstskolor" r en styggelse!

Ingen vet hur mnga gnger hon inte blivit pkommen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in