Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-10, 22:05
  #1
Medlem
Se upp för "byggfirman" Lindqvist & Engström i Stockholm- ett par klantverkare som ger sig ut för att vara hantverkare. På deras hemsida går de ut med att de "är seriösa hantverkare som kan renovera ditt hem" och att de "håller tidsplaner". Vidare påstår de att de har ett "stort nätverk i andra branscher" och att en renovering gjord av dem blir "en ekonomisk god affär". I själva verket blir arbetet amatörmässigt utfört, extremt försenad, fakturerad till proffspriser och deras så kallade " nätverk" är obefintligt. De ger sig på saker de inte har kompetens att klara och det slutar med att kunderna blir lidande med utdraget byggkaos och slarvigt slutresultat. Är man ute efter ett proffsigt utfört arbete ska man välja en byggfirma med många år i branschen istället. Vi är flera som lärt oss av misstaget att välja nybörjare som Lindqvist & Engström, vi får inte tillbaka den tid eller de pengar som gått till spillo - men förhoppningsvis så gör ingen samma misstag som vi.
__________________
Senast redigerad av Honestman 2010-09-10 kl. 22:09.
Citera
2010-09-11, 14:18
  #2
Medlem
nazipoliss avatar
kan du berätta lite mer, typ vad som skulle byggas, vad som gick åt helvete, bröt dem avtalet, pengar osv.?
Citera
2010-09-11, 18:49
  #3
Moderator
rotadents avatar
Bostad ---> Företagsskvaller

//Mod
Citera
2010-09-14, 11:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
kan du berätta lite mer, typ vad som skulle byggas, vad som gick åt helvete, bröt dem avtalet, pengar osv.?

Allt de tog i blev kaos, och de hade fräckheten att tro att kunden ska betala för deras egen okunnighet.
Det lönar sig inte att anlita hantverkare utan ordentliga papper på att de kan sitt jobb.
Följ gärna alla rekommendationer hos Konsumentverkets konsumentvägledning där de är noga med att man ska kolla upp hantverkare och be om minst 3 rekommendationer innan de ens skickar en offert. Bra tips finns också på www.nitaenhantverkare.se. Lätt att vara efterklok, men nu är det enbart etablerade firmor som gäller - aldrig mer amatörsnickare
Citera
2010-09-15, 13:38
  #5
Medlem
V-Strikes avatar
Håller fullt med dig, se alltid till att anlita proffs, fråga efter referenser, kolla med vänkretsen - dem flesta känner garanterat något som är antingen djävligt bra eller djävligt usel.
Sedan kan man ju alltid diskutera var gränsen går. Vissa människor är grymt nöjda med ett i andras ögon halvdassigt jobb och vice versa. Tycker alltid det är bäst ( för båda parter ) vid en sånhär konflikt att anlita en oberoende besiktningsman som gör en bedömning av det utförda arbetet och ev kompensation och liknande. Många sk "hantverkare" har guld i mun och kan med lätthet förleda en intet ont anande kund att tro dem är proffs och det är lika tråkigt att läsa när sånt här händer..

Men märk väl. en byggfirma med många år i branschen behöver inte nödvändigtvis betyda samma sak som kompetens inom sitt yrkesområde, vet många huppeskuttare som haft firma i massor av år och fortfarande gör samma skitjobb! Referenser, referenser!!

Har många vänner som är hantverkare, av skiftande slag, men tycker den där sidan "Nita en hantverkare " är lite skrämmande. Där kan ju vem som helst hängas ut av en privatperson som kanske inte alls är missnöjd utan bara inte vill betala för sig..

Många av mina polare har drabbats av stora ekonomiska problem pga kunder som ej gjort rätt för sig, vissa har t.om satt det i system att inte betala, klaga på klanderfritt jobb etc bara för att de vet att hantverkare ses på som rovdjur i ev rättslig tvist. Kanske skulle starta en sida med svartlistade kunder också?
Citera
2010-09-15, 20:23
  #6
Medlem
Referenser är det enda som gäller för oss från och med nu. Jag bara synd om nästa stackars sate som anlitar skojarna som var här. Rotavdraget har verkligen lockat fram fusk och girighet hos lurendrejare i byggbranschen.
Citera
2010-09-17, 14:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honestman
Referenser är det enda som gäller för oss från och med nu. Jag bara synd om nästa stackars sate som anlitar skojarna som var här. Rotavdraget har verkligen lockat fram fusk och girighet hos lurendrejare i byggbranschen.

Det är fördjävligt,för de av oss som är hyggliga i med många år i byggbranschen får skit för att andra fuskar. Rotavdraget ska ju skapa arbetstillfällen, inte fusk. Ett gott råd till dig som lurats av hantverkare, kolla upp dem så mycket det går, till och med UC för att se om de är skötsamma överlag.
Kan bara beklaga att du haft sådan otur.
Citera
2010-09-17, 14:56
  #8
Medlem
Men det är bara en tidsfråga tills myndigheterna kommer på fuskarna, systemet med rotavdrag kollas noggrannare nu. Skatteverket är inga dumskallar....
Citera
2010-09-17, 16:36
  #9
Medlem
Jag måste få fråga var du hittade företaget, var det via Bello eller? Följde inte de Hus Ama?
Citera
2010-09-17, 17:54
  #10
Medlem
Jag fick höra om dem via en bekant. Sista gången jag är så godtrogen. Jag tror inte att de ens vet vad hus ama är.
Citera
2010-09-18, 10:18
  #11
Medlem
Om arbetet är så dåligt som du säger så måste du ju höra av dig till ARN. Tycker i övrigt att det här börjar bli så vanligt, med rotavdraget dyker allsköns "proffs" upp. Det skadar oss andra som är ärliga och skötsamma. Jag har sett extremt mycket dåligt bygg och hantverk på sistone, det har nog att göra med ett generationsskifte. Vi som varit med ett tag har ju yrkesstolthet. Hoppas ni får rätsida på problemen i alla fall och kolla upp nästa gång.
Citera
2010-09-21, 22:42
  #12
Medlem
Hej!

Såg detta inlägg när jag skulle sökte upp ovan nämnda företag för att återkomma för att göra ett nytt jobb hos mig. Jag blir väldigt förvånad över din erfarenhet av firman Lindqvist&Engström. Jag anlitade dom för en större renovering under maj månad 2010. Tidigare har jag anlitat flera olika firmor och jag har aldrig varit så nöjd som med denna. Dom höll tidsschemat och gjorde ett väldigt proffsigt slutresultat. Innan jag valde dom fick jag tala med två tidigare kunder som båda hade samma erfarenhet som mig.
På vilket sätt har dom inte fullgjort sitt uppdrag?

Jag kan inte annat än beklaga din erfarenhet men kommer att både fortsätta rekomendera dom och även anställa dom vid nästa projekt.

Mvh Kerstin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in