Citat:
Ursprungligen postat av thompa
"...det ska rknas som ett plus att ha annan etnisk bakgrund n den svenska.
- Om tv lika meriterade personer sker jobb p en arbetsplats med f invandrare ska den som heter Mohammed f jobbet,.." Gteborgsposten 22:a oktober 2000.
"Det behvs fler mosker i Sverige" - till TT 7:e februari 2000.
"Vi fr aldrig acceptera talet om hedersmord. Ingenting bevisar att vldet mot unga kvinnor r kulturellt betingat. Det handlar endast om mns vld mot kvinnor..." - Sahlin i DN.
"Vi mste vrna asylrtten och frsvara den humana flyktingpolitiken." (riksdagen 27:e november 2001) - som tillochmed invandrarna sjlva anser vara ohuman.
"Jag skall sga tydligt som er ordfrande sger s ofta att mngfalden i Sverige r en rikedom som inte kostar ngot. " - tal till kurder, 2002.
[font=Georgia][size=4][color=#990000][/color][/size][/font]
Ok, tack, det var ju lite mer konkreta citat n de tidigare ur-minnet-referaten!
Dock kan jag inte se det som sgs ovan som ndvndigtvis sverige-fientliga eller ens muslim-tillvnt.
Ta t ex:
"Vi mste vrna om asylrtten och frsvara den humana flyktingpolitiken"
"Mngfalden i sverige r en rikedom som inte kostar ngot".
Och ett uttalande som "det behvs fler mosker i sverige" r vl inte s konstigt med tanke p att vi har fler muslimer hr n tidigare.
Jag trodde , om jag frsttt det rtt, att Sahlins uttalande skulle peka p nt sorst frakt fr det svenska, och en vilja att stta muslimer framfr andra grupper. Men det hr hon sger ovan r ju mest allmnna integrationsfloskler, inte ndvndigtvis ngonting som visar p ett frakt fr sverige, eller fr en vilja att montera ner det svenska?