• 1
  • 2
2004-06-06, 10:26
Medlem
HALLÅ DÄR! JÖNKÖPINGSBOR.

-Va e´re för kultur ni har där vid Vätterns södra strand? Som jag rent chockades av i lördags här i Västerås av en Jönköpings bygdens son. …ja, så kan man väl kalla Göran Hägglund på Bankeryd. –Och er riksdagsman. Ja chockades på så sätt att jag trodde bara inte att denna genomruttna kulturen som vi har här i Västerås kommun, också finns i Jönköping.

Grejen som jag talade med kristdemokraternas ordförande –och alltså tillika er riksdagsman- Göran Hägglund var, att det finns några stycken svenskar som vill kalla sina kommuner för ”STAD”. –Alltså städer finns naturligtvis, t.ex. staden Jönköping.
Men, som ni vet, som vi svenska folk har överenskommit, stadgat i lagen, så innefattar våra lokala samhällen –kommunerna- både innevånare i stad och innevånare på landsbygden runt staden. …och då kan man ju inte benämna lokalsamhället för ”stad”. Som de alltså benämns kommun, bland annat Jönköpings kommun.
Men så finns det som nämnt några kommuner som kallar sig ”STAD”, t.ex. Västerås ”STAD”. –Å så bara tänk efter! :mad: :mad: ..varför vill vi, mja alltså några stycken politiska maktmänniskor här i Västerås som har lurat igenom STADS talandet, …varför vill de benämna kommunen för ”STAD”?

-Jo naturligtvis! att dessa maktmänniskorna, som alltså är stads boende, anser sig vara nått slags finare människor. …finare än landsbygds boende människor.
–Att dessa maktmänniskorna NERVÄRDERAR landsbygds boende människor. Och vill markera denna skillnaden med att benämna kommunen för Västerås ”STAD”.
-Å så självklart! Att kan man nervärdera människor för att de bor på landet, nervärderar man allt som inte passar ens eget synsätt. ..ni vet som några började pyssla med i Tyskland för runt 75 är sedan.

Och då frågade jag riksdagsmannen Göran Hägglund från Bankeryd, hur kan dom göra så här i Västerås?
Och då frågade Göran Hägglund mig om jag tycker att frågan är viktig.
–Alltså att …NÄR! Göran Hägglund tycker att en fråga INTE är viktig. Kan han strunta i vad som egentligen gäller för frågan. …till och med strunta i lagen.

Och alltså att visst är frågan –att benämna kommunen för STAD- viktig för Göran Hägglund; och övriga kristdemokrater här i Västerås. Och då SÄGER! Göran Hägglund att frågan INTE! är viktig. För att då kunna strunta i vad som gäller …strunta i vad vi svenska folk har överenskommit, stadgat i lagen.
-Alltså att det är viktigt för Göran Hägglund att kunna markera en skillnad mellan stads boende människor och landsbygds boende. –Hur har Göran Hägglund på Bankeryd kunnat komma till detta tänkande i Jönköpings kommun?
Citera
2004-06-06, 10:38
Medlem
Hejja Gavne!
Tänk att en politiker från Bankeryd har mage att fråga dej om du tycker att frågan om stad vs kommun är viktig.

Citat:
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...2&postcount=30
4: Nej, helt rätt signaturen LA här ovan, är man inte nazist bara för att man …ja alltså absolut inte som LA skriver här ovan, man säger ”stad”. …för t.ex. jag bor ju i en ”stad”.
Citera
2004-06-06, 10:39
Medlem
Fet-Everts avatar
Jag förstår din upprördhet B-O. Göran Hägglund frågar alltså dig om du anser att frågan är viktig och sedan säger han själv att han anser att frågan inte är viktig :mad: . Göran Hägglund visste nog inte vem han gav sig på .

Vi, dina vänner på Flashback Forum vet i alla fall hur viktig denna fråga är för dig. Själv anser jag att politiker borde ägna sig åt andra saker än att diskutera huruvida deras kommun ska kallas stad eller kommun, när vård, omsorg och skola går på knäna.

Jag kan trösta dig B-O med att Kristdemokraterna riskerar att bli utan mandat i EU-parlamentet efter det stundande valet nästa söndag
Citera
2004-06-06, 11:24
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås

-Va e´re för kultur ni har där vid Vätterns södra strand? Som jag rent chockades av i lördags här i Västerås av en Jönköpings bygdens son. …ja, så kan man väl kalla Göran Hägglund på Bankeryd. –Och er riksdagsman. Ja chockades på så sätt att jag trodde bara inte att denna genomruttna kulturen som vi har här i Västerås kommun, också finns i Jönköping.

Grejen som jag talade med kristdemokraternas ordförande –och alltså tillika er riksdagsman- Göran Hägglund var, att det finns några stycken svenskar som vill kalla sina kommuner för ”STAD”. –Alltså städer finns naturligtvis, t.ex. staden Jönköping.
Men, som ni vet, som vi svenska folk har överenskommit, stadgat i lagen, så innefattar våra lokala samhällen –kommunerna- både innevånare i stad och innevånare på landsbygden runt staden. …och då kan man ju inte benämna lokalsamhället för ”stad”. Som de alltså benämns kommun, bland annat Jönköpings kommun.
Men så finns det som nämnt några kommuner som kallar sig ”STAD”, t.ex. Västerås ”STAD”. –Å så bara tänk efter! :mad: :mad: ..varför vill vi, mja alltså några stycken politiska maktmänniskor här i Västerås som har lurat igenom STADS talandet, …varför vill de benämna kommunen för ”STAD”?

-Jo naturligtvis! att dessa maktmänniskorna, som alltså är stads boende, anser sig vara nått slags finare människor. …finare än landsbygds boende människor.
–Att dessa maktmänniskorna NERVÄRDERAR landsbygds boende människor. Och vill markera denna skillnaden med att benämna kommunen för Västerås ”STAD”.
-Å så självklart! Att kan man nervärdera människor för att de bor på landet, nervärderar man allt som inte passar ens eget synsätt. ..ni vet som några började pyssla med i Tyskland för runt 75 är sedan.

Och då frågade jag riksdagsmannen Göran Hägglund från Bankeryd, hur kan dom göra så här i Västerås?
–Alltså att …NÄR! Göran Hägglund tycker att en fråga INTE är viktig. Kan han strunta i vad som egentligen gäller för frågan. …till och med strunta i lagen.

Och alltså att visst är frågan –att benämna kommunen för STAD- viktig för Göran Hägglund; och övriga kristdemokrater här i Västerås. Och då SÄGER! Göran Hägglund att frågan INTE! är viktig. För att då kunna strunta i vad som gäller …strunta i vad vi svenska folk har överenskommit, stadgat i lagen.
-Alltså att det är viktigt för Göran Hägglund att kunna markera en skillnad mellan stads boende människor och landsbygds boende. –Hur har Göran Hägglund på Bankeryd kunnat komma till detta tänkande i Jönköpings kommun?

Men vadfan?!? Är det någon politiker som du inte frågat stad/kommun ännu? Inser du inte att det bara är du som bryr dig? Lägg av med det där stadssnacket nu en gång för alla.
Citera
2004-06-06, 11:26
Medlem
JAG KAN TRÖSTA DIG ... JAG VET!

Men alltså jag förstår inte!!!!!!!!!!!? Att grejen -bland många andra- att våra domstolsdomare tar vår -svenska- lag med en klackspark!! ...e´re bara jag som tycker är viktig; som Fett-Evert skriver här ovan.
Citera
2004-06-06, 11:48
Medlem
micke_hs avatar
Citat:

Men alltså jag förstår inte!!!!!!!!!!!? Att grejen -bland många andra- att våra domstolsdomare tar vår -svenska- lag med en klackspark!! ...e´re bara jag som tycker är viktig; som Fett-Evert skriver här ovan.

Jamen vadfan har det med stad/kommun snacket att göra då? Du blandar in saker i en diskussion som handlar om nåt helt annat. Vad spelar det för roll om en skithåla som Västerås kallas för stad eller kommun? Du svarar då med att svammla om domare i domstolar...suck du blir alltmer förvirrad B-O.
Citera
2004-06-06, 11:49
Medlem
Jens4s avatar
Håller på dig B-O. Så som landet ser ut idag är det ju HELT OBEGRIPLIGT hur någon kan underskatta vikten av stad/komunfrågan. Klart att man borde gå till botten med det här. Sedan när frågan är löst kan man ju (om man känner att det finns behov) börja snegla lite på eventuella andra samhällsproblem vad dessa nu skulle kunna tänkas vara.
Citera
2004-06-06, 12:03
Medlem
Citat:

Åter igen...
1§ Kommunallagen
Sverige är indelat i kommuner och landsting.
Dessa sköter på demokratins och den kommunala självstyrelsens grund de angelägenheter som anges i denna lag eller i särskilda föreskrifter.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910900.HTM

Fullmäktige får alltså kalla sina styrande förvaltningar för vad dom vill.

Kommunalt självstyre är lagreglerat. Parlamentariska beslut är giltiga.

Om kommunfullmäktige i Västerås bestämmer att kommunen styrs av ProAros Skithusstyrelse så får dom göra det.

B-O Gavne har en käpphäst nämligen staaadssnackarna. Men att hoppa på enskilda stadsråd eller riksdagsledamöter leder knappast någonstans. En enskild riksdags- eller regeringsledamot får nämligen inte påverka en kommuns beslut (11 kap 7§ Regeringsformen).

Riksdagsmannens fråga, är det här ett problem, är därför mycket berättigad. Om B-O Gavne haft bra argument skulle man alltså kunna påverka politikern att motionera om en lagändring.

Så, B-O Gavne... Keep up the good work, men vässa argumenten.
Citera
2004-06-06, 14:10
Medlem
Banzais avatar
Citat:

SUCK!!!!!
Citera
2004-06-06, 14:42
Medlem
OBSERVERA!! OBSERVERA!! OBSEVERA!!

-Ja alltså ni vanligtvisa läsare uppfattar ju direkt, att denna tråden handlar om HUR jönköpings sonen och tillika riksdagsmannen, tillika ordföranden för Kristdemokraterna, ..INTE ALLS diskuterar rätt och riktigt; om att benämna kommun, alltså det politiska lokala samhället av innevånarna, för ”STAD”.

Utan diskuterade huruvida frågan är viktig; och då naturligtvis att han själv tycker att frågan är …en skitsak!!
Och som oviktig är det helt klart med att benämna som man själv ville, dvs snacka stad.
–Och detta är ju helt kännetecknande för religiösa människor. Att de först bedömer om en fråga är viktig eller oviktig. Och är den då oviktig, som kontroversiella frågor lätt kan bedömas som oviktig. Inte minst till de verkligt stora och viktiga frågorna kring Gud. …så gör de religiösa som de själva vill.
Citera
2004-06-06, 16:00
Medlem
Citat:
OBSERVERA!! OBSERVERA!! OBSEVERA!!

-Ja alltså ni vanligtvisa läsare uppfattar ju direkt, att denna tråden handlar om HUR jönköpings sonen och tillika riksdagsmannen, tillika ordföranden för Kristdemokraterna, ..INTE ALLS diskuterar rätt och riktigt; om att benämna kommun, alltså det politiska lokala samhället av innevånarna, för ”STAD”.

Utan diskuterade huruvida frågan är viktig; och då naturligtvis att han själv tycker att frågan är …en skitsak!!
Och som oviktig är det helt klart med att benämna som man själv ville, dvs snacka stad.
–Och detta är ju helt kännetecknande för religiösa människor. Att de först bedömer om en fråga är viktig eller oviktig. Och är den då oviktig, som kontroversiella frågor lätt kan bedömas som oviktig. Inte minst till de verkligt stora och viktiga frågorna kring Gud. …så gör de religiösa som de själva vill.

Jag gillar ditt engagemang B-O Gavne.

Om du vill ha framgång i dina diskussioner med politiker och ansvariga kommunaltjänstemän eller radiopratare så bör du ha bra argument för din kamp.

1.) Låt oss först slå fast att kommunallagen inte förbjuder kummunfullmäktige att namnge sina förvaltningar hur dom vill. Alltså är det inget lagbrott att t.ex. säga -Vi i Västerås stad har bestämt...

2.) Förstå sedan Regeringsformen förbjuder riksdagspolitiker att påverka en kommun att ändra ett beslut.

3.) Sist så tillåter Yttrandefrihetsgrundlagen att man säger vad som helst (om inte en annan lag förbjuder det (t.ex. hets mot folkgrupp, diskriminering osv)).

Du vill alltså att en riksdagsman ska genomföra en ändring i kommunallagen och två grundlagsändringar (vilket kräver två beslut av riksdagen med mellanliggande val). Det är väl klart att han vill veta om frågan är viktig!

Okej då... vilka är då B-O Gavnes argument för dessa grundlagsändringar:
1.) Stadssnackarna tror att dom är finare än andra vilket leder till nazism.
2.) Stadssnackarna har byggt gaskamrar i Västerås.
3.) Stadssnackarna förvägrar B-O Gavne både pension och barn.

Istället kan man ha argument som "-en återgång till den tidigare kommunallagen med fakultativa nämnder och förvaltningar gör det lättare att förstå kommunernas organisation".

Så, B-O Gavne, lycka till!
Citera
2004-06-08, 00:23
Medlem
GucKishs avatar
B-O Gavne, för det första måste jag tacka för ditt användande av det svenska spårket. Innovativt är bara förnamnet.

Sen vill jag tacka dig för att nån äntligen tar strid för dom människorna som inte bor direkt i tätorterna i våra svenska kommuner. Folk tror ju att bara för att man bor i glesbygden ska det betyda att man har på sig JOFA-hjälm, leker med leksakståg och spelar banjo på verandan. Och allt detta oavsett ålder.

Men den här gången får dom tji. Nu kommer det gå utför för KD i valet, när dom visat sitt glesbygdsförakt rakt upp och ner på våra svenska gator och torg, är dom utsända av självaste Gud, kan man tro?

Det är bara att ge dom, i insändare efter insändare, på gator och torg, på bolaget och på FB's eminenta forum. Dom ska få veta att det finns människor som bryr sig om kommunen heter kommunen eller staden heter staden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in