Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-22, 05:40
Medlem
MrJackssons avatar
Innan valet så skrev flera (vars namn jag sedan länge har glömt bort) att de önskade en majoritetsregerad borgerlig regering, men med (SD) i riksdagen, för då skulle Sverigedemokraterna kunna bli lite varma i kläderna de nästkommande fyra åren och ej heller skulle t.ex. en ny finanskris, eller någonting liknande, kunna skyllas på dem.

Så vad är egentligen bäst? Det finns nu en chans att vi senare i dag eller på torsdag får reda på att alliansen har fått majoriteten av mandaten - bör vi då glädjas? Vi kommer ju successivt att växa i vilket fall.

Vad anser ni?
Citera
2010-09-22, 05:50
Medlem
Torontors avatar
Inget parti kommer att våga samarbeta med SD. Men en vågmästarroll är bra då den ger mer publicitet. Allra bäst om vi får en minoritetsregering. Då kommer SD att uppmärksammas i varje omröstning.
Citera
2010-09-22, 05:51
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Inget parti kommer att våga samarbeta med SD. Men en vågmästarroll är bra då den ger mer publicitet. Allra bäst om vi får en minoritetsregering. Då kommer SD att uppmärksammas i varje omröstning.
Det stämmer. Men det negativa är att om en ny finanskris kommer så kan folk bli oroliga inför nästa val, speciellt om detta direkt skylls på Sverigedemokraterna.
Citera
2010-09-22, 05:53
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor

Handlar inte om att våga samarbeta, det är ingen som vill samarbeta med dom. Alla partier har redan lovat att inte samarbeta med SD och allt pekar på att SD bara kommer få sitta av tiden och trycka på knappar som inte gör någon skillnad. Ha ett par roliga 4 år!
Citera
2010-09-22, 05:57
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Handlar inte om att våga samarbeta, det är ingen som vill samarbeta med dom. Alla partier har redan lovat att inte samarbeta med SD och allt pekar på att SD bara kommer få sitta av tiden och trycka på knappar som inte gör någon skillnad. Ha ett par roliga 4 år!
Du är inte speciellt bra på att tänka, va? Det är ganska givet att Sverigedemokraterna kommer att växa, och växa, och växa, och växa, speciellt om de inte kan beskyllas för någon finanskris, utan bara, ja, får "sitta av tiden". Hade du haft någon som helst verklighetsuppfattning så hade du förstått att den enda lösningen för sju-klövern är att lyssna på de ~330'000 som lade sin röster på Sverigedemokraterna år 2010, för det finns ett antal fler som lade sin röster på alliansen i stället för på Sverigedemokraterna för att säkra att de rödgröna hölls ute.

Partiet kommer att växa i rasande takt om politikerna fortsätter med sin - din - mentalitet.
Citera
2010-09-22, 06:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Du är inte speciellt bra på att tänka, va? Det är ganska givet att Sverigedemokraterna kommer att växa, och växa, och växa, och växa, speciellt om de inte kan beskyllas för någon finanskris, utan bara, ja, får "sitta av tiden". Hade du haft någon som helst verklighetsuppfattning så hade du förstått att den enda lösningen för sju-klövern är att lyssna på de ~330'000 som lade sin röster på Sverigedemokraterna år 2010, för det finns ett antal fler som lade sin röster på alliansen i stället för på Sverigedemokraterna för att säkra att de rödgröna hölls ute.

Partiet kommer att växa i rasande takt om politikerna fortsätter med sin - din - mentalitet.

Plus att SD nu kommer ha ett helt annat utgångsläge när det gäller att få fram information och även att nå ut med denna information. De kommer dessutom få stora summor pengar som de kan lägga på detta.

Framtiden ser ljus ut, oavsett vilka trick de andra försöker med.
Citera
2010-09-22, 06:07
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Nja, Reinfeldt lovordade i Finland deras invandringspolitik vilket förstås motsvarar vad SD vill införa. I Sverige finns det dock för många hjärntvättade PKister i media, bland de andra borgerliga partierna, och även i hans eget parti, för att Reinfeldt ska våga vara ärlig.

Således får man offra Sverige välbefinnande denna valperiod. SD kommer givetvis att fortsätta växa i takt med fortsatt massinvandrigen av de grupper som fungerar allra sämst i Sverige.
Citera
2010-09-22, 06:13
Medlem
gunseng2s avatar
Nu är jag inte Sverigedemokrat, och därav inte en del av "oss".

Men självklart är en vågmästarroll att föredra för er. Däremot lär ingen samarbeta med er i detta val, så det viktiga är snarare att bibehålla denna till nästa val och tills ledarskiften har skett i dom stora partierna till någon som inte vägrar att samarbeta.
Ni lär få vänta innan ni får igenom sakpolitiska reformer, först måste tonen i debatten ändras. Nu får ni bara försöka att överleva tills dess.
Citera
2010-09-22, 06:32
Medlem
Fittfittas avatar
Lite kortfattat kan jag säga att jag nog ville ha en majoritetsregering (alliansen) men jag kände ändå samtidigt någonstans att jag ville att det skulle bli ett vågmästarläge och den känslan stärktes efter hand och jag är mycket nöjd med valresultatet.

Anledningen till att en majoritetsregering hade varit att föredra är främst p.g.a att miljöpartiet skulle kunna slänga sig i väggen. Man hade inte behövt vara rädd för att de dårarna skulle få inflytande. Men det känns ändå bra nu även om den risken finns. Chansen finns ju samtidigt kanske också att SD kan få inflytande vilket återstår att se. Det känns liksom roligare nu. Det är mer spännande för det öppnar ju upp för alternativ.

Dessutom är det trevligt att många tycker att det är jobbigt när SD är vågmästare. Jag mår bra av att veta att folk plågas av tanken av att det har kommit in "ett främlingsfientligt parti" i riksdagen med vågmästarroll och hur de nu ska lösa detta "problem"
Citera
2010-09-22, 06:35
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Plus att SD nu kommer ha ett helt annat utgångsläge när det gäller att få fram information och även att nå ut med denna information. De kommer dessutom få stora summor pengar som de kan lägga på detta.

Framtiden ser ljus ut, oavsett vilka trick de andra försöker med.
Precis! Det känns väldigt bra, och invandringskostnader osv som Sverigedemokraterna nu kan föra fram, kommer att vara av stort intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2

Men självklart är en vågmästarroll att föredra för er. Däremot lär ingen samarbeta med er i detta val, så det viktiga är snarare att bibehålla denna till nästa val och tills ledarskiften har skett i dom stora partierna till någon som inte vägrar att samarbeta.
Ni lär få vänta innan ni får igenom sakpolitiska reformer, först måste tonen i debatten ändras. Nu får ni bara försöka att överleva tills dess.
Ja. Frågan är hur lång tid det tar för debatten att tonas ner. Ett år? Två år? Fyra år? Det ska bli intressant att se hur det hela utvecklar sig.
Citera
2010-09-22, 06:36
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2

Väntar med spänning på opinionsundersökningarna när några månader gått efter valet. Skulle inte förvåna mig om bara effekten av ha blivit mer acceptabla som riksdagsparti och fler nyfikna förstår att SD inte är nazister kommer att ge överraskande effekter. Innan SDs webbsida stängdes var den extremt slö efter valresultatet vilket delvis kan vara för att många nyfikna nu för första gången undersökte vad SD egentligen har för en politik och vad de vill som vågmästare.
Senast redigerad av Torontor 2010-09-22 kl. 06:41.
Citera
2010-09-22, 06:38
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Lite kortfattat kan jag säga att jag nog ville ha en majoritetsregering (alliansen) men jag kände ändå samtidigt någonstans att jag ville att det skulle bli ett vågmästarläge och den känslan stärktes efter hand och jag är mycket nöjd med valresultatet.

Anledningen till att en majoritetsregering hade varit att föredra är främst p.g.a att miljöpartiet skulle kunna slänga sig i väggen. Man hade inte behövt vara rädd för att de dårarna skulle få inflytande. Men det känns ändå bra nu även om den risken finns. Chansen finns ju samtidigt kanske också att SD kan få inflytande vilket återstår att se. Det känns liksom roligare nu. Det är mer spännande för det öppnar ju upp för alternativ.

Dessutom är det trevligt att många tycker att det är jobbigt när SD är vågmästare. Jag mår bra av att veta att folk plågas av tanken av att det har kommit in "ett främlingsfientligt parti" i riksdagen med vågmästarroll och hur de nu ska lösa detta "problem"
Haha. Jag känner samma sak: det är skitkul att se alla som gråter på både flashback och facebook över valresultatet. Till och med mer intelligenta meningsmotståndare IRL har visat upp ett nästintill sjukligt förakt inför hur det slutade i söndags.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in