Citat:
Ursprungligen postat av E.TerreBlanche
Ok, du tilldelar ett "värde" till alla människor, som dessutom är likadant. Vad är vitsen? Enda läget då det finns anledning att prata om värden är om det även finns en variation så att jämförelser kan göras.
Och olika raser? Själva definitionen av rasism implicerar existensen av olika raser. Svårt att fatta som hjärntvättad?
Ojdå, en som tolkar allt bokstavligt. Kan du inte förstå vad jag menar, så kan man nog inte ha en diskussion med dig. Alla människor har samma "värde" och ska behandlas lika ur ett humaniskt, etiskt och moraliskt perspektiv, oavsett sexuell läggning, sjukdom, nationalitet eller ålder. Eller tycker du det är rätt att en invandrare ska diskrimineras på t ex. arbetsmarknaden bara för att han inte heter Svensson i efternamn? Jag kan fortsätta skriva 500 fler exempel, men förstår du inte nu så kan jag tyvärrr inte hjälpa dig.
Sen är det såklart omöjligt att alla ska ha det lika bra, men målet måste vara att sträva efter det bästa även om det bara blir det näst bästa, och det är iaf inte det som andra uttrycker sig om i det här forumet.
Och det är kanske därför jag förkastar rasism som något felaktigt, då jag anser att det inte finns fler raser. Men då måste man motarbeta dem som tror det också. Men det kanske är svårt att fatta som ett pucko? ; )
Och till skillnad från dig så påverkas jag inte av media elller dylikt, däremot så jag varit ute och volontärarbetat och sett hur folk har det i andra länder, och därför anser jag att de ska få en chans att starta ett nytt liv när det kommer hit utan att förtryckas, det räcker att många redan blivit det innan de kom hit..