Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-25, 22:44
  #1
Medlem
Ponnycrayons avatar
Stuxnet, ett avancerat datorvirus som attackerat kärnkraftverk i Iran och bl.a Indien.
Är det någon som vet någonting om viruset?
Citera
2010-09-25, 22:51
  #2
Medlem
Wow, va häftigt! Undrar vilka som ligger bakom detta?
Citera
2010-09-25, 22:53
  #3
Medlem
avations avatar
Jag ändrar mig...
Citera
2010-09-25, 22:59
  #4
Avstängd
surreal.thiss avatar
http://www.uncoverage.net/2010/09/ir...omputer-virus/

Citera
2010-09-25, 23:02
  #5
Medlem
AA_Swedens avatar
Tja, det kan ju vara Israel som tar det säkra före det osäkra och slår till först: http://www.economist.com/blogs/babba...9/stuxnet_worm
Citera
2010-09-25, 23:05
  #6
Medlem
gabbamanes avatar
Det är skönt att veta att det verkligen finns superhackers därute som kontrollerar världen. Antagligen är det nån hightech facility som gjort viruset, säkert på någon regerings begäran. Men knappast statens egna datanissar.
Citera
2010-09-25, 23:07
  #7
Medlem
[SIC]s avatar
Intressant må jag säga, läste lite runt google och många tror att Iran var målet - vilka/vem vill skada Iran?! Haha lite info här iaf http://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
Citera
2010-09-25, 23:22
  #8
Medlem
Ponnycrayons avatar
Så ni tror att det var Israel? Det är iaf säkert att det är ett företag/regering som ligger bakom detta.
Citera
2010-09-25, 23:31
  #9
Medlem
aceblacks avatar
Sånt här kommer nog bli vanligare och vanligare i framtiden. Alltså att man går på datasystem i fabriker och olika industrier. Jag tror nog också att Israel ligger bakom. Enda sättet för viruset att ta sig in i systemet är ju via en USB sticka vilket gör att det måste ha varit någon undercover agent som förde in viruset i systemet.
Citera
2010-09-25, 23:34
  #10
Medlem
avations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Sånt här kommer nog bli vanligare och vanligare i framtiden. Alltså att man går på datasystem i fabriker och olika industrier. Jag tror nog också att Israel ligger bakom. Enda sättet för viruset att ta sig in i systemet är ju via en USB sticka vilket gör att det måste ha varit någon undercover agent som förde in viruset i systemet.

Eller någon som fick det på datorn hemma som spridit sig till usb-stickan som han använder i jobbet...
Citera
2010-09-25, 23:37
  #11
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avation
Eller någon som fick det på datorn hemma som spridit sig till usb-stickan som han använder i jobbet...

Ja, det är klart det är möjligt. Fast viruset verkar ju vara specialbyggt för att smitta just de där Siemens systemen och de verkar ju inte sprida sig över internet till persondatorer (iofs fanns det inte så mycket info om det än så vem vet).
Citera
2010-09-25, 23:37
  #12
Medlem
Rorass avatar
Klart att det är antingen USA eller Israel, inget tvivel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback