Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: .
.
0%
0 röster
..
0%
0 röster
2011-04-28, 12:52
Medlem
Hur lång tid tar det egentligen innan han faktiskt kommer sättas i fängelse? Förutsatt att det blir så.

Rättspsyk. undersökning -> Tingsrättens dom -> Överklagan -> Hovrätten -> Dom -> Skaka galler
Citera
2011-04-28, 13:12
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempel
Hur lång tid tar det egentligen innan han faktiskt kommer sättas i fängelse? Förutsatt att det blir så.

Rättspsyk. undersökning -> Tingsrättens dom -> Överklagan -> Hovrätten -> Dom -> Skaka galler
Helt omöjligt att säga exakt tid. Men minst ett halvår.
Citera
2011-04-28, 14:43
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De EU-avtal som kan vara relevanta här gäller medborgare i annat EU-land. Eftersom EY inte är det, faller parallellen.

EU-domstolen utfärdar inga direktiv, dem är det EU som sådant som utfärdar, via godkännande av ministerrådet och EU-parlamentet. EU-domstolen är inte inblandad. Vad den kan göra är att avkunna prejudicerande domar. Det du skriver om här har vidare ingen direkt relevans för utvisningar, utan handlar om huruvida man ska ge uppehållstillstånd till någon som ansöker om sådant i den situation du beskriver. Observera vidare att vad utslaget går ut på är att hindra medlemsländerna från att inte bevilja uppehållstillstånd bara för att den sökande kommer från fel land under de angivna omständigheterna. Medlemsländerna har fortfarande rätt att neka uppehållstillstånd t ex på grund av tidigare kriminell verksamhet. Och med utvisning har utslaget alls ingenting att skaffa.

Det är naturligtvis självklart. Men här är min bedömning att svenska domstolar, från att ha haft en extremt blöthjärtad attityd till att utvisa utländska brottslingar som har pippat fast sig i Sverige, har blivit någon lite smula tuffare på de allra senaste åren. Det är alltså inte så att några sentida EU-direktiv eller utslag i EU-domstolen eller europadomstolen för de mänskliga rättigheterna har påverkat Sveriges praxis i tillåtande riktning, helt enkelt i och med att vi har haft en så mycket mesigare praxis än vad den internationella kontexten har tillåtit, så att marginella förändringar i denna i tillåtande riktning inte spelar någon roll.

Min bedömning är att de nya direktiv du pratar om inte påverkar ett svenskt domstolsbeslut i det här fallet, utan att den internationella avtalsmiljön med god marginal tillåter utvisning av en dömd utländsk sexmördare, också om vederbörande har barn i landet. Därmed har jag inte sagt att domstolen verkligen kommer att döma så - vår praxis på den här punkten har alltså varit extremt mesig - men möjligheterna finns fullt klart. Hans mycket begränsade möjlighet att utöva något faktisk försörjningsansvar under barnens minderårighet, liksom att brottet är av så allvarlig natur att det kan diskuteras om det är i barnens intresse att bibehålla kontakt med fadern ger ett fullt tillräckligt utrymme för att utvisa honom. Hade det varit fullkomligt jävla idiotkört skulle ju heller inte åklagaren ha gjort sig löjlig med att inkludera yrkandet.

Att EY är neger spelar naturligtvis ingen roll. Men däremot spelar det roll vilken längd på fängelsestraffet han kommer att dömas till, och det spelar roll hurpass allvarligt brottet är. Och EY:s brott är ett av de allvarligast tänkbara. Det är därför diskussionen om utvisning öht är aktuell trots hans två barn, och det är därför som åklagaren har inkluderat det i sitt yrkande. Sen vidgår jag om att det kan tala till EY.s fördel att han inte bara pro forma, utan också de facto, har haft hand om ungarna. Men mot det ska vägas att han, om domen vinner laga kraft, inte kommer att kunna ta hand om ungarna de facto under mycket lång tid.

Jag tror alltså faktiskt att det snarast är tvärtom. Du hänvisar till dina direktiv i extremt vaga och oprecisa termer, så det är inte helt lätt att syna dina kort, men vad jag har kunnat gräva fram finns det ingen EU-mässig eller annan internationell förpliktelse som ens ligger i närheten av att förbjuda Sverige från att utvisa EY om han förvinns skyldig till mord och våldtäkt på EK.

I en senare instans då, menar du? Att EY inte kommer att bli friad av Göteborgs tingsrätt är ju uppenbart. Min bedömning är vidare att det är mycket osannolikt att Västra Sverige kommer att komma till en annan bedömning i skuldfrågan. Och HD kan vi glömma - annat än möjligen om HD vill avge ett prejudikat just i utvisningsdelen.

Är det en stor 6 v undersökning? När kan den räknas vara klar, någon som vet något?
Citera
2011-04-28, 23:29
Medlem
h0lycr0ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Är det en stor 6 v undersökning? När kan den räknas vara klar, någon som vet något?
Beslut i skuldfråga kom 13 april + 6-8 veckor + plus någon/några dag marginal justerat för startdatum samt utlåtandet. Så slutet av maj - mitten av juni.
Citera
2011-05-01, 15:35
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Borde vi inte "KRÄVA" att EY döms till döden för sitt brott?
Sveriges regering har återinfört "DÖDSTRAFFET"!
Tänker på vårat engagemang i Afganistan och Libyen, eller är det bara utanför Sveriges gränser ev. brottsligar borde dödas utan att blinka....Öga för öga gäller där!
När man läser trådar i detta forumet så verkar merparten tycka att det är riktigt bra när en kriminell dödas eller?
Varför är det mer rätt att döda Kadaffis barn o barnbarn eller Talibaner?
Citera
2011-05-01, 20:51
Medlem
IdrottsGuruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det finns inget hopp om EYT.
Med tanke på vad han har gjort mot Elin.
Med tanke på vad han har gjort mot Elins familj och tagit glädjen ifrån dom.

Jag är trött på daltandet.Jag är trött på att höra om överfall och våldtäkter.Jag är trött på att höra om knivskärningar.Jag är trött på att höra om upplopp och bränder.Jag är trött på att höra om gänguppgörelser.
Jag är trött på förfallet.Jag är trött på att se hur det är ställt i förorterna.

Jag är trött på att höra att VI ska anpassa oss och vara försiktiga i vårt eget land.
Är du så korkad att du befinner dig i fel område eller på fel gata så får du skylla dig själv om du blir rånad misshandlad våldtagen eller mördad!!!
De som anser det är helt förvirrade.
Jag vill inte bli begränsad i mitt Sverige.
Det är iaf inte det Sverige jag vill leva i och lämna över till kommande generationer.

Hög tid att ställa krav på dom som kommer till vårt land och som passivt tar emot bidrag utan krav om att sköta sig eller att bidra till samhället genom att utbilda sig lära sig språket och försörja sig själva genom hederligt arbete.

EYT har förverkat sitt förtroende och jag önskar honom endast döden.

Dags att ställa krav helt enkelt.

/Det är så jag ser det.

Fyfan vilket bra inlägg. Klockrent! Jag knäpper upp en öl i din ära min vän.
Citera
2011-05-02, 13:18
Medlem
Någon som vet när och var rättegången tar plats?
ONT tack.
Citera
2011-05-03, 10:34
Medlem
Blifullidags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrmannen
Någon som vet när och var rättegången tar plats?
ONT tack.
Du menar i Hovrätten eller? Tingsrätten har inte ens meddelat domen än.
Citera
2011-05-03, 18:27
Avstängd
DevilsDens avatar
Kommer han bli utvisad efter straff eller dyligt tror ni??

Mvh DD//
Citera
2011-05-03, 19:08
Moderator
KomissarieBecks avatar
Han är dömd som skyldig men genomgår f.n pallutredning.
Antingen blir han förklarad sjuk i pallet och då blir det vård eller så är han inte sjuk i pallet och
då väntar med all sannolikhet livstid
Vad det beträffar utvisning efter avverkat straff så vet jag inte men man kan ju alltid hoppas om nu ingen vänlig själ på kåken tar sitt förnuft tillfånga och skickar EY till himlen............
Citera
2011-05-04, 00:28
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Han är dömd som skyldig men genomgår f.n pallutredning.
Antingen blir han förklarad sjuk i pallet och då blir det vård eller så är han inte sjuk i pallet och
då väntar med all sannolikhet livstid
Vad det beträffar utvisning efter avverkat straff så vet jag inte men man kan ju alltid hoppas om nu ingen vänlig själ på kåken tar sitt förnuft tillfånga och skickar EY till himlen............

Men om man kommer fram till att han är sjuk i pallet, kan han bli utvisad då efter han fått vård och blivit frisk?
Citera
2011-05-04, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Men om man kommer fram till att han är sjuk i pallet, kan han bli utvisad då efter han fått vård och blivit frisk?

Ja, det är fullt möjligt.

En 30-årig somalier och småbarnsförälder dömdes nyligen till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, och ska efter avtjänat straff ( dvs när han förklarats som frisk ) utvisas på livstid. Somaliern dömdes för mordförsök.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/smab...SMP+Nyheter%29
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in