När det gäller orsaken till att Elin på återresa från ändstationen steg av vid Temperaturgatan samtidigt som EY menar de flesta tydligen att hon måste ha gjort det av rädsla eller därför att hon blivit attraherad/intresserad av honom...
Själv kan jag inte utläsa vare sig obehag, rädsla, intresse eller attraktion i Elins uppträdande på de korta bildsekvenser från spårvagnen som offentliggjorts. När EY kommer in i vagnen tittar både Elin och hennes kamrat upp på honom och åtminstone Elin ler på ett sätt som jag tolkar som igenkännande. (Han är ju lite udda i stilen och lätt att känna igen, så hon kan ha sett honom flera gånger tidigare på spårvagnen - de kanske till och med brukar heja på varann.) Jag får intrycket att han säger något till dem och att de svarar.
När Elin blivit ensam i vagnen med EY tittar hon ibland på honom, ibland ut genom fönstret och ibland ner i knät, förmodligen på sin mobil - alltsamman ett helt vanligt beteende på allmänna kommunikationsmedel. Om man utgår från att EY ser ut som på en av de "normala" bilderna i hans Facebookalbum, exempelvis denna:
http://tinyurl.com/3xz7j2x så upplever nog Elin (som själv är 27 år) honom bara som en ung grabb med udda kläder, kanske rentav lite rolig. (Enligt sina vänner är han ju trevlig och pratsam.) Hon behöver absolut inte ha upplevt honom som något hot eller ens som otrevlig.
Om hon har sett honom på spårvagnen vid tidigare tillfällen, så känns han ju faktiskt lite bekant, och om de sedan har suttit och pratat medan spårvagnen stått vid ändhållplatsen, så har de till och med blivit lite bekanta.Om han då har föreslagit att ifall hon i stället för att åka hela vägen (var det 12 hållplatser?) tillbaka, stiger av där han bor, dvs vid Temperaturgatan, så kan hon gena över till Arbogagatan. Dessutom kan han göra henne sällskap om hon tycker att det är obehagligt att gå ensam i mörkret.
Jag kan föreställa mig att hon mycket väl kan tacka ja till erbjudandet. Att den här unga killen, som hon känner igen sedan tidigare och som hon nu suttit och pratat med, plötsligt ska förvandlas till våldtäktsman och mördare när de kommit ut ur spårvagnen existerar nog inte över huvud taget i hennes medvetande. Följaktligen stiger hon av tillsammans med honom.
Jag tror inte att det är konstigare än så. Eller vad säger kvinnorna här i tråden?