Citat:
Ursprungligen postat av KarlPilkington
nej dom kallas inte arraks bollar, arraks rör där i mot är en helt annan kaka/bakelse som vi kallar damsugare, negerbollarna går där i mot under namnet delicato bollar
Arraksrör?
Damsugare heter egentligen "Punschrulle", Arraksbollar är nästan som Negerbollar men med smak av arrak och de har oftast chokladströssel istället för kokos på sig...
Namnet "Delicatobollar" handlar nog mest om att företaget Delicato (Som producerar dem.) vill vara politiskt korrekta och samtidigt ha chansen att sprida sitt företagsnamn.
Om Negerboll är ett lämpligt namn eller inte finns redan flera trådar.
Jag har berättat för ett gäng människor världen över att vi har ett bakverk i Sverige som heter "Negerboll"; aldrig Nigga/Nigger/Negro-Ball eftersom man vanligtvis inte översätter namn.
Tänk om ABBA-Björn skulle presentera sig som "Bear" Ulvaeus när han var i engelskspråkiga länder eller om Lena PH skulle köra på att hon heter "Soothe" Philipsson...
Men jag betvivlar starkt att Negerbollar är internationellt kända, till exempel så känner de flesta kineser jag träffat bara till JO Waldner... Annars är det Palme, Björn Borg, ABBA, Volvo och diverse idrottshjältar som folk vet om att Sverige har kopplingar till.
Vi är ju inte särskilt stora där ute i den riktiga världen...