2010-09-30, 16:47
Medlem
LukeOnes avatar
Internationellt känt tror jag knappast det är. Men det kan vara värt att notera att det vi kallar gräddbullar (tunn våffelbotten, sötsliskig kräm med chokladöverdrag) i Frankrike kallas "Tête de nègre" dvs....Negerhuvud.
Citera
2010-09-30, 17:15
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeOne
Internationellt känt tror jag knappast det är. Men det kan vara värt att notera att det vi kallar gräddbullar (tunn våffelbotten, sötsliskig kräm med chokladöverdrag) i Frankrike kallas "Tête de nègre" dvs....Negerhuvud.

OnT: Jag lade upp ett recept på Niggerballs på 4chan nu http://boards.4chan.org/int/res/2188654
Senast redigerad av NotAGirlCalledBrian 2010-09-30 kl. 17:24.
Citera
2010-09-30, 19:26
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeOne

Underbart! Har aldrig vetat vad dom heter utan kallat dom chokladbollar med skum inuti. Men nu vet jag att det är gräddbullar. Man lär sig på FB!
Citera
2010-09-30, 20:02
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Väldigt många känner ju till Abba, våra köttbullar, Volvo, SAAB, Ikea etc och jag tycker att negerbollar borde vara med på listan. Ja, vi får se till att sprida ut det på något vis.

Förutom att bakverkets vanliga namn verkligen inte är negerbollar.
Låter bara krystat då man säger det - inte för att det skulle vara speciellt rasistiskt, bara fett fult, och låter ju inte gott för fem öre.

Dessutom tror jag inte att chokladbollen är speciellt känd.

EDIT: På wikipedia kallas står det iaf om chokladbollar (chocolate balls). Står dessutom en del om namnet.
Senast redigerad av mophr 2010-09-30 kl. 20:05.
Citera
2010-09-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Förutom att bakverkets vanliga namn verkligen inte är negerbollar.
Låter bara krystat då man säger det - inte för att det skulle vara speciellt rasistiskt, bara fett fult, och låter ju inte gott för fem öre.

Dessutom tror jag inte att chokladbollen är speciellt känd.

EDIT: På wikipedia kallas står det iaf om chokladbollar (chocolate balls). Står dessutom en del om namnet.
Ja men där står det också:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
"(more often called Negerboll, translation = Niggerball)...
The traditional name for the pastry is negerboll ("negro ball")

Och jag tror faktiskt att namnet negerbollar används mer än chokladbollar. Lite kul kuriosa är att min lillebror en gång frågade min far om de inte kunde göra chokladbollar, "chokladbollar?" svarade han då med en förvånad min och jag sade "jag tror att han menar negerbollar" tydligen hade han alltså inte ens hört talats om det nya namnet. Det var rätt kul då åtminstonde
Senast redigerad av NotAGirlCalledBrian 2010-09-30 kl. 20:17.
Citera
2010-10-01, 01:39
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ja men där står det också:

Och jag tror faktiskt att namnet negerbollar används mer än chokladbollar. Lite kul kuriosa är att min lillebror en gång frågade min far om de inte kunde göra chokladbollar, "chokladbollar?" svarade han då med en förvånad min och jag sade "jag tror att han menar negerbollar" tydligen hade han alltså inte ens hört talats om det nya namnet. Det var rätt kul då åtminstonde

Som sagt stor det en del om namnet.
Vad man säger beror kanske var man bor. Här i "storstan" hör jag verkligen aldrig någon säga negerbollar, förutom de få som verkligen är inne på att det ska heta just negerbollar och inget annat, dvs "Varför får man inte säga negerboll då man får säga vitlök?" människorna.
Citera
2010-10-01, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Som sagt stor det en del om namnet.
Vad man säger beror kanske var man bor. Här i "storstan" hör jag verkligen aldrig någon säga negerbollar, förutom de få som verkligen är inne på att det ska heta just negerbollar och inget annat, dvs "Varför får man inte säga negerboll då man får säga vitlök?" människorna.
Det kan nog avsolut bero på var man bor någonstans, jag har bott på många ställen i landet men aldrig i någon av de största städerna och där jag bott har negerboll alltid vart vanligare. Jag hittade en omröstning på matforum.nu där 51 % uppgav att de säger negerboll medan 44,9 % säger chokladboll, visserligen är det bara 47 personer som röstat men det ger ändå en liten fingervisning om läget.
Citera
2010-10-01, 13:01
Medlem
Abstruss avatar
Jag fattar inte vad det är för fel på folk i denna tråden, neger och nigger är för fan inte samma sak!
Citera
2010-10-01, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Jag fattar inte vad det är för fel på folk i denna tråden, neger och nigger är för fan inte samma sak!
Det är visst samma sak, det här är ju både en neger och en nigger http://api.ning.com/files/2ynRAkLnN9...Wp/carlton.jpg det är två olika ord för samma sak.
Citera
2010-10-01, 22:51
Medlem
Evil-Ernies avatar
jag tycker att dom borde byta namn på Vitkål!

Känner mig Kränkt.
Citera
2010-10-01, 23:01
Medlem
Avva66s avatar
Negroboll är neutralt, godkänns det av pk-maffian?
Citera
2010-10-02, 12:21
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Det är visst samma sak, det här är ju både en neger och en nigger http://api.ning.com/files/2ynRAkLnN9...Wp/carlton.jpg det är två olika ord för samma sak.

Men helt olika "laddning", lite som fitta/pulla/vagina eller hora/eskort. Nigger balls känns inte som en korrekt översättning, negro balls tycker iaf jag är mer rätt.

För att besvara topic lite också så nä, är nog inge vidare kännt. Bott utomlands i 4 år nu (UK) och inte mött någon som nämnt negerbollar, däremot känner ju som sagt många till andra svenska grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in