Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-01, 16:02
  #1
Medlem
Thundermans avatar
Jag har en fråga som jag gärna vill ha besvarat.

Den gäller Nazityskland under Andra Världskriget, och Adolf Hitler. Vi vet om alla dem negativa saker som skrivs om Hitler, där han i princip framställs som världshistoriens ondaste man. Men är detta verkligen sant, eller är det bara Amerikansk propaganda?

Vad som får mig att undra är speciellt det faktum att Amerikanarna hela tiden lyckas satanisera vem de än är som dem är i krig med, vare sig det är Hitler, Hirohito, Saddam Hussein, Usama bin Ladin. Vem minns till exempel inte hur stackars Saddam Hussein blev sataniserad av Amerikanarna innan kriget?

Så jag undrar, är det verkligen sant att Adolf Hitler och Nazityskland ska vara synonymt med ondska? I synnerhet då jag hörte en intervju med en gammal tysk general som säger att tyskarna respekterade Geneve konventionen under Andra Världskriget och dödade inte civila personer.

Några tankar om detta?
Citera
2010-10-01, 16:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman

Så jag undrar, är det verkligen sant att Adolf Hitler och Nazityskland ska vara synonymt med ondska? I synnerhet då jag hörte en intervju med en gammal tysk general som säger att tyskarna respekterade Geneve konventionen under Andra Världskriget och dödade inte civila personer.

Några tankar om detta?

Ja! Att nämnde general inte hade alla hästar i stallet.....
Citera
2010-10-01, 16:07
  #3
Medlem
ondebondes avatar
Han var väl ond MEN glöm inte att vinnaren skriver historien
Citera
2010-10-01, 16:07
  #4
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombarda
Ja! Att nämnde general inte hade alla hästar i stallet.....

Han nämnde nåt i stil med att Adolf Hitler hade godheten att erbjduda Storbritannien flera fredsförslag, men dem avböjde hela tiden. Dessutom var det Storbritannien som förklarade krig mot Tyskland och inte andra hållet.

Den nämnde generalen sa också att den officiella positionen hos Nazityskland var inte att det fanns undermänniskor och underlägsna människor såsom det framställs i Väst, utan alla människor behandlades som människor, även ryssarna.

Han nämnde specifikt att ryssarna behandlades enligt Geneve konventionen.
Citera
2010-10-01, 16:09
  #5
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Han nämnde nåt i stil med att Adolf Hitler hade godheten att erbjduda Storbritannien flera fredsförslag, men dem avböjde hela tiden. Dessutom var det Storbritannien som förklarade krig mot Tyskland och inte andra hållet.

Den nämnde generalen sa också att den officiella positionen hos Nazityskland var inte att det fanns undermänniskor och underlägsna människor såsom det framställs i Väst, utan alla människor behandlades som människor, även ryssarna.

Han nämnde specifikt att ryssarna behandlades enligt Geneve konventionen.
Dessa erbjudanden, var det under tiden de bombade London eller vid en annan tidpunkt?
Citera
2010-10-01, 16:10
  #6
Medlem
duros avatar
Läs Mein Kampf så får du hans åsikter direkt från honom.
Citera
2010-10-01, 16:10
  #7
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Så jag undrar, är det verkligen sant att Adolf Hitler och Nazityskland ska vara synonymt med ondska? I synnerhet då jag hörte en intervju med en gammal tysk general som säger att tyskarna respekterade Geneve konventionen under Andra Världskriget och dödade inte civila personer.

Kanske inte en väldigt objektiv källa. Men visst bör man ta i beaktning att USA är väldigt duktiga på smutskastning. Och det är alltid vinnarna som skriver historieböckerna.

Det är svårt att veta exakt vad som snurrade i Adolfs huvud. Vissa anser att utrotningsplanen för judar egentligen inte existerade, utan att koncentrationslägren bara var arbetsläger där fångarna togs väl om hand om, fick mat osv. Dödsfallen berodde (nästan) enbart på sjukdomar såsom syfilis.

Andra säger att Adolf hade en personlig vendetta mot judar sen barnsben, och då kan man ju garanterat säga att han var en riktigt ond jävel som mördade miljontals judar (om det nu var medvetet) bara för att han personligen ogillade dessa.

Vidare kan man också anta att Hitler ansåg att judar faktiskt var en sjukdom, ett hot mot jordens övriga människor. Då kan man argumentera för att han agerade efter vad han ansåg vara bäst för mänskligheten eller "sitt folk", alltså inte av ondo. Han kanske inte ansåg judar och övriga utsatta folkgrupper som människor ens, och ansåg därför inte att det var en synd att döda dessa. Är du ond om du ställer ut myrfällor som mördar hundratals myror som har krupit in i huset? Nej, de är ju ohyra.

Och så vidare.. Så ja, det går ju att spekulera åt många olika håll.
Citera
2010-10-01, 16:12
  #8
Medlem
1905s avatar
Det går inte att svara på om Hitler var objektivt ond eller inte. Men man kan tycka att han var ond. Hans motståndare tyckte förmodligen det och personer som sympatiserar med Hitlers motståndare tycker förmodligen också att Hitler var ond.
Citera
2010-10-01, 16:17
  #9
Medlem
Thundermans avatar
Finns boken Mein Kampf på svenska? Om inte finns den på engelska?

Och jag intresserar mer för det där om koncentrationsläger, alltså finns det några bevis för dem siffrorna om 6 miljoner döda judar, och finns det bevis att folk skickades till koncentrationsläger/gasläger på grund av ens nationaliteter? Alltså, exempelvis en jude skickas dit enbart för han är jude osv... eller är allt detta påhittat av USA som till exempel Irans president hävdar?
Citera
2010-10-01, 16:18
  #10
Medlem
okochas avatar
Adolf var ju en ond jävel. Men jag förstår vad du menar om att USA sätter terroriststämpel på alla som inte underkastar sig
Citera
2010-10-01, 16:25
  #11
Avstängd
Severoths avatar
Objektivt kan man säga att han var ond, men har agerade ju efter vad han ansåg vara godhet.

Det är ju inte så att han tänkte "hur ska jag nu vara riktigt ond?" utan han gjorde vad han ansåg vara godhet.

De flesta som anses vara onda ser ju sig själva som goda, t.ex. Mugabe som tycker han gör vad som är bäst för sitt folk. Att dela in folk i goda och onda har dessutom problemet att ingen är helt god, alltså måste man dra en gräns. Tittar man bara på de brott eller överträdelser som gjorts mot människor är Hitler ond, men det är de flesta ledarna under andra världskriget också.
Citera
2010-10-01, 16:28
  #12
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Objektivt kan man säga att han var ond, men har agerade ju efter vad han ansåg vara godhet.

Det finns inget objektivt ont. Huruvida något är rätt eller fel är alltid subjektivt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback