• 1
  • 2
2010-10-03, 19:11
Medlem
Hej

Jag skulle uppskatta lite hjälp. Jag skulle vilja investera i aktier som man kan ha i kanske 10år och sedan sälja. Vad ska man satsa på för aktier tror ni? Boliden? , Ikab?, Eon?
stål industri Råvaror. Mkt tacksam för hjälp.

mvh
Citera
2010-10-03, 19:13
Medlem
Mastodontishs avatar
Volvo AB och Scania AB, försäljningen till Kina har bara börjat.
Citera
2010-10-05, 20:00
Medlem
Tack för svaret . Ska kolla på dom. Någon som har några andra förslag?
Citera
2010-10-05, 20:38
Medlem
ABB, Axfood, HM, Skanska
Citera
2010-10-24, 13:42
Medlem
Ok, tack så hemskt mkt
Citera
2010-10-24, 14:10
Medlem
ABB har ju inte dragit iväg lika mycket som mycket annat, någon speciell anledning? Värt rent allmänt? Gör de mer grejer nu/i framtiden?
Citera
2010-10-24, 19:11
Medlem
Svårt att säga. ABB är ett bra bolag. De rapporterar Q3 28/10 så vi får väl se då hur det verkligen går. Jag håller mina aktier. Finns god kurspotential och fina utdelningar att hämta i ABB framöver.
Citera
2010-10-25, 16:24
Medlem
romanov01s avatar
Allt på Large Cap. Eller?
Citera
2010-10-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Svårt att säga. ABB är ett bra bolag. De rapporterar Q3 28/10 så vi får väl se då hur det verkligen går. Jag håller mina aktier. Finns god kurspotential och fina utdelningar att hämta i ABB framöver.
Någon uppfattning om man borde köpa före? Brukar det utvecklas likvärdigt med annat över åren eller är det inget speciellt med det?

Jag behöver ju ha intressanta kandidater men är väl dumt att handla det mesta just nu?
Citera
2010-10-25, 20:46
Medlem
Tror du kan vänta till efter. Så här långt har även bra rapporter straffats av marknaden.

Sprid ut dina köp. Det är bra både om du köper i samma aktie, dvs att fylla på vid omotiverade kurstapp, och om du köper olika aktier som kan vara billigare/dyrare vid olika tidpunkt.

Visst ska man lyssna på andra och jag ger gärna råd, men framförallt är det viktigt att själv sätta sig in i vad man gillar. Vilka bolag vill DU äga? Det behöver ju inte vara samma som JAG vill äga även om vi båda investerar långsiktigt med fokus på bra utdelning.

En approach som jag tycker har funkat bra är att sortera ut "kandidater". Det blir såklart grovmaskigt men ändå tämligen ok. Jag har kollat alla bolag på large-, mid- och smallcap. Det låter enormt mycket men allt jag kollar i en första granskning är direktavkastning och P/E. Är den förra under 2% eller den senare över 20 eller negativ går aktien bort. Första granskning gör jag på en aktielista, typ hos Avanza. De aktier som blir kvar kollar jag upp på DI-Stockwatch där jag kollar upp om bolaget har stabil intjäning och hyggliga utdelningar över tid, samt vilken soliditet och kring vilket P/E aktien brukar handlas. Det rensar bort ytterligare bolag. Kvar återstår då kanske 20 bolag som skulle vara intressanta investeringsobjekt och då är det dags att börja läsa årsrapporter för att få mer detaljer och mer kunskap om företaget. Då har du gjort en fundamental analys av företaget, kommit fram till att du gillar det och vill äga det. Återstår att köpa till en attraktiv kurs och då får man ta till lite teknisk analys. Enkel form är såklart att kolla grafen. Var ser den ut att vara på väg? Lite mer avancerat är att använda sig av olika indikatorer och då rekommenderar jag RSI, Stochastics och glidande medelvärde. Wikipedia eller något annat beskriver bättre hur det funkar.

Slutsatsen i min portfölj är ABB, Atlas, Avanza, Axfood, Betsson, Brinova, Intrum, Skanska och Tele2. Små poster på förhoppning i Biolin, Björn Borg och Vitrolife. Funderar på att avyttra Borg på liten förlust då vinstutvecklingen inte ser ut att bli vad jag hoppades.

På bevakning ligger SCA, SKF, Ratos, HM, Kabe och Fortum.
Citera
2010-10-26, 23:19
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
ABB har ju inte dragit iväg lika mycket som mycket annat, någon speciell anledning? Värt rent allmänt? Gör de mer grejer nu/i framtiden?

ABB är sencykliskt. Bara att öka
Citera
2010-10-27, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Volvo AB och Scania AB, försäljningen till Kina har bara börjat.

glöm inte MÖ. Och ja, jag borde verkligen öka mitt innehav vad gäller Volvo och Scania. Fattar inte varför jag ens tvekar... men det finns ju så mycket man vill göra med sina pengar :- )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in