Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-06, 12:13
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
När det är kontroll har man två alternativ; visa upp giltligt färdbevis eller betala tilläggsavgift. Om man inte gör något av detta begår man brottet "bedrägligt beteende". Man har ingen skyldighet i sig att visa ID, men om man inte har färdbevis måste man ju acceptera tilläggsavgiften för att klara sig undan brott. För att kontrollanten ska kunna skriva ut avgiften måste man ju visa ID, annars går den inte att skriva ut och man begår ett brott.

Sen spelar det ingen roll att hon egentligen har ett kort, om det inte är med vid resan. Att hon har köpt ett kort spelar i situationen ingen roll. Kanske hade Västtrafik ha rivit tilläggsavgiften om hon i efterhand hade bevisat sin version på något sätt. Men i och med att det blev en polissak av det finns inte den möjligheten, som jag ser det.

Att vara enveten är inte alltid den bästa lösningen.

Nja, alltså bedrägligt beteende begår hon ju redan vid plankningen, precis som alla andra plankare, det har ju inget med uppvisade av ID att göra. Det är ju bara det att kontrollanterna är mer benägna att anmäla brottet om de inte får ut nåt namn/personnr.

Och jo det spelar roll om hon har kort, det tyder ju på att hon faktiskt har haft för avsikt att betala resan och stödjer ju dessutom att hennes eventuella påstående om ett borttappat busskort. Ett borttappat busskort under resans gång skulle fria henne från det bedrägliga beteendet som kontrollanterna anmält henne för då hon isf inte skulle anses ha uppsåt till brottet. Hade hon gjort detta rätt så hade hon sluppit betala pengar. Att saker blir "polissak" betyder ju inte på långa vägar att man är körd.
Citera
2010-10-06, 12:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Nja, alltså bedrägligt beteende begår hon ju redan vid plankningen, precis som alla andra plankare, det har ju inget med uppvisade av ID att göra. Det är ju bara det att kontrollanterna är mer benägna att anmäla brottet om de inte får ut nåt namn/personnr.

Och jo det spelar roll om hon har kort, det tyder ju på att hon faktiskt har haft för avsikt att betala resan och stödjer ju dessutom att hennes eventuella påstående om ett borttappat busskort. Ett borttappat busskort under resans gång skulle fria henne från det bedrägliga beteendet som kontrollanterna anmält henne för då hon isf inte skulle anses ha uppsåt till brottet. Hade hon gjort detta rätt så hade hon sluppit betala pengar. Att saker blir "polissak" betyder ju inte på långa vägar att man är körd.

En liten invändning är ju att man inte nödvändigtvis begår bedrägligt beteende om man "åker gratis" - man kan ju göra detta med all avsikt att betala alla förekommande kontroll- och extraavgifter. Låt oss ponera en situation där man är i svår tidsnöd och inte har kortet med sig, och det är otänkbart att spilla tid på att ordna saken i förväg. Är man då beredd att "betala" med att visa leg, acceptera kontrollavgift och betala biljetten begår man inte bedrägligt beteende.

Haken här är att den som blir ertappad med biljettbrist (eller vad det nu kan vara) nekar att legitimera sig, dvs undandrar sig betalningen. Det är själva nekandet att uppge sin identitet som är rekvisitet för bedrägligt beteende, ungefär som det skulle vara det om man haffas för en springnota på restaurang.
Citera
2010-10-06, 12:36
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En liten invändning är ju att man inte nödvändigtvis begår bedrägligt beteende om man "åker gratis" - man kan ju göra detta med all avsikt att betala alla förekommande kontroll- och extraavgifter. Låt oss ponera en situation där man är i svår tidsnöd och inte har kortet med sig, och det är otänkbart att spilla tid på att ordna saken i förväg. Är man då beredd att "betala" med att visa leg, acceptera kontrollavgift och betala biljetten begår man inte bedrägligt beteende.

Haken här är att den som blir ertappad med biljettbrist (eller vad det nu kan vara) nekar att legitimera sig, dvs undandrar sig betalningen. Det är själva nekandet att uppge sin identitet som är rekvisitet för bedrägligt beteende, ungefär som det skulle vara det om man haffas för en springnota på restaurang.

Japp, det har du faktiskt rätt i
Citera
2010-10-06, 13:37
Medlem
felpost
Citera
2010-10-06, 14:14
Bannlyst
Det är bara polis som får tvångskontrollera legitimation i detta land. De försöker få henne att erkänna och teckna strafföreläggande utan någon laglig grund. NEKA så kommer det läggas ner.
Citera
2010-10-06, 14:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Det är bara polis som får tvångskontrollera legitimation i detta land. De försöker få henne att erkänna och teckna strafföreläggande utan någon laglig grund. NEKA så kommer det läggas ner.

Du verkar inte förstå hur det ligger till:

1: Resenären åker utan biljett.
2. Resenären kontrolleras avseende biljett.
3. Resenären har ingen biljett.
4. Resenären erbjuds att betala biljetten och en kontrollavgift.

Fram till nu, inga problem. 9 av 10 resenärer utan månadskort har glömt plånboken, så att de saknar leg är vardagsmat. Då får de styrka sin identitet på annat sätt. Det brukar gå bra. Sedan skriver de på överenskommelsen, lämnar namn, adress och reser vidare... end of story.

men...

när man sedan
6. talar om för kontrollanten att man inte tänker uppge vem man är, fär de får inte begära leg

så spricker hela upplägget. Då kan man på tillräckliga grunder anta att de försöker begå brottet bedrägeri (undanhåller sig att betala) och kan därmed envarsgripas. Givetvis är det sedan polisens sak att försöka utröna identiteten. Man löper viss risk att bli häktad om man kör tysta linjen alltför hårt.

För övrigt behöver man inte visa leg för polisen - man är inte ens tvungen att ha leg i Sverige. Det du!
Citera
2010-10-06, 16:42
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
För övrigt behöver man inte visa leg för polisen - man är inte ens tvungen att ha leg i Sverige. Det du!

Fast det är ju, som du säger, ett av de starkaste häktningsskälen om man är misstänkt för ett brott, så det är kanske inte att rekommendera

--
Sen är det som de andra skriver, att hon faktiskt har ett månadskort spelar mindre roll eftersom det inte är med. Skulle det funka skulle ju ingen köpa månadskort, alla skulle "glömt det hemma" om kontrollanterna frågar. Att hon erkänner att hon åker utan kortet gör ju att hon har uppsåt, så det ser väl mörkt ut.
Citera
2010-10-06, 17:11
Medlem
Hur ligger det till ifall man nekar att betala tilläggsavgiften och säger att man åkte med "Kalle" som betalade för två biljetter?

Har kontrollanten då rätt att gripa en för envar?

Om dom har det,
Polis kommer till plats får välja att skriva under straffföreläggande eller gå vidare med detta.

Hur skulle det i rättegång kunna bevisas att man har tjuvåkt?

Mitt ord hade då varit i rättegången:
Jag träffade en person som heter Kalle på centralen, han köpte två SMS-biljetter, en till mig och en till han. Han gick av på en hållplats innan *den hållplatsen kontrollanten kliver på* och därmed kunde jag ej visa upp min biljett för kontrollanten.
Citera
2010-10-06, 18:16
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoWeR
Hur ligger det till ifall man nekar att betala tilläggsavgiften och säger att man åkte med "Kalle" som betalade för två biljetter?

Har kontrollanten då rätt att gripa en för envar?

Om dom har det,
Polis kommer till plats får välja att skriva under straffföreläggande eller gå vidare med detta.

Hur skulle det i rättegång kunna bevisas att man har tjuvåkt?

Mitt ord hade då varit i rättegången:
Jag träffade en person som heter Kalle på centralen, han köpte två SMS-biljetter, en till mig och en till han. Han gick av på en hållplats innan *den hållplatsen kontrollanten kliver på* och därmed kunde jag ej visa upp min biljett för kontrollanten.

Alltså biljetten är ju ett värdebevis eller kvitto if u like, som visar att din resa har betalats av någon. Av samma anledning som du inte kan lämna in en vara på SIBA utan kvitto så kan du inte använda dig av denna taktik. Det är du själv som måste kunna påvisa att du har betalat, inte kontrollanten som ska påvisa att du inte har betalat.
Citera
2010-10-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Suck...läs stora tråden om biljettkontrollanter.
Jag HAR läst den. Kontrollanterna får fortfarande inte hindra folk från att gå därifrån.
Citera
2010-10-06, 19:55
Medlem
jr.ewings avatar
Säg åt din kompis att neka till alla anklagelser så ska du se att åklagaren lägger ner fallet.

Det blir väldigt svårt för polisen att kunna bevisa "bedrägligt beteende" om din kompis endast vägrat visa legitimation (vilket inte är straffbart i sverige)

Om din kompis däremot försvårat för polisen genom att ljuga om sin identitet,ja då är det kört. Att inte visa legg är inte samma sak som att begå brott. så din kompis behöver bara hålla käften fram till rättegång (vilket aldrig blir av ändå)
Citera
2010-10-06, 20:04
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Jag HAR läst den. Kontrollanterna får fortfarande inte hindra folk från att gå därifrån.

Bedrägligt beteende har fängelse i straffskalan och därför får envarsgripande ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in