Citat:
Ursprungligen postat av Baknisse
Jag tycker att idag är skillnaderna mellan klasserna alldeles för stora och de som tjänar allra mest tjänar alldeles för mycket enligt mig. Tycker det är sorgligt att höra att ensamstående och andra som arbetar "på golvet" har såpass svårt att klara sig som de har. Jag tycker att det ska finnas skillnader självklart annars skulle de flesta nog inte vilja skaffa sig ett jobb som kräver längre studier om man ändå inte skulle få någon löneskillnad. Så hur stora tycker ni att skillnaderna mellan de i toppskiktet (stavning?) och de som arbetar längst ner i lönepyramiden. Ha gärna med relevanta räkneexempel.
//Baknisse
Ju bättre statens ekonomi är, ju mer finns det att fördela, men ju mer man fördelar ju sämre tenderar statens ekonomi att gå. Vill man gynna de fattiga så bra som möjligt gäller det att hitta en skattenivå som är tillräckligt låg för att främja statens ekonomi samtidigt som den är tillräckligt hög för att den fattige ska kunna ta en rimlig del av vinsten.
Idag har vi alldeles för höga skatter, vilket innebär att vår ekonomiska tillväxtnivå inte längre är proportionerlig med befolkningstillväxten. För få vill investera i Sverige, företag ser det inte som lönsamt att expandera och nyrekrytera i tillräckligt hög grad och många företag har valt att hämta stora delar av arbetskraften i andra länder. Arbetslösheten och fattigdomen som följt ökar vilket tär på ekonomin i form av färre skattebetalare och fler bidragstagare. Att man dessutom fullt irrationellt på konstgjord väg skapat en kraftig befolkningsökning har inte gjort läget stabilare. Panikartat har man under många år ständigt höjt skatten för att täppa igen välfärdshålen som uppstått, vilket i längden bara förvärrat situationen ytterliggare.
Idag skulle vi alltså behöva ökade klyftor. Inte för att motivera folk att högutbilda sig, utan för att det är för kostsamt att hålla klyftorna nere.