Jag bor mitt i smeten på Malta så jag kan försöka svara på en del frågor. Måste dock tyvärr säga att folk ibland får det att se lättare ut än vad det är att få jobb här. Det är inte så att spelbolagen skriker ut efter folk här och tar vem som helst som precis gått ut gymnasiet, det finns flera sökande på varje position och har du inte någon erfarenhet är du inte speciellt intressant för tillfället. Tråkigt men sant, känner att jag måste bidra med en annan nyans till debatten, folk får det ofta att låta som att det är guld och gröna skogar här. Sanningen ÄR att det går att få jobb här och det är absolut lättare än i svenska storstäder men det är inte heller någon som kommer att ge dig ett jobb bara så där, man får kämpa för det.
Citat:
Ursprungligen postat av Phil Anselmo
Jag har bott på vandrarhem för hundra spänn per natt, ganska slitet och det fanns inget varmvatten men billigt var det ju.
Dock så lutar det åt coachsurfing istället, då lär man ju känna folk också.
Förövrigt så ringde det en tjej från Betfair nyss och och ställde lite frågor och berättade om ett support-jobb som var ledigt. Hon skulle skicka mitt CV till sin chef så har jag tur ringer han upp mig för en intervju.
Känns som att man kan börja packa väskan snart...
Lönen var på 19500 Euro vilket var mer än vad jag väntat mig, vad tjänar ni andra som jobbar på malta?
Kom på att jag glömde fråga en ganska viktig sak, Hur fan ser arbetstiderna ut? 40 timmar i veckan?
Ni som jobbar på spelföretag får gärna berätta hur mycket ni jobbar och hur era scheman ser ut.
19500 om året är pretty much standard, om jag minns rätt är ett av taken för att få betala högre skatt just vid 19500. 40 timmar i veckan i vanligast och då utspritt över olika skift som man blir tilldelad och kan byta med andra anställda osv..
Välkommen ner förresten, lycka till, det är ganska tuffa tider nu men funkar om man är lite driftig. Säg till om du undrar över något mer eller bara vill träffas för att snacka lite skit. Gäller alla er andra som kommer ner också förresten.
Citat:
Ursprungligen postat av GustN
Har några frågor:
1. Jobbar man automatiskt som både livechatt/telefosupport eller är man antingen lr?
2. Jobbar man samma tid varje dag lr är det skift?
3. Hur funkar det med lägenheterna, hyr man dom månad från månad eller måste man hyra längre perioder? Funderar mest i fall man tar med pengar så man kanske bara klarar sig två månader utan jobb och sen får man inget, så man kan säga upp sig lägenheten direkt.
4. Och det viktigaste, vilken stad finns jobben i?
Tack på förhand.
(Den som sitter på svar får gärna pm'a svaren till mig då jag säkert glömmer att kolla in här på ett bra tag)
1. Vanligtvis både och.
2. Skift vanligast, ibland även natt.
3. 6 månader är standard som minimum hos de flesta.
4. Sliema/Gzira/St.Julians - området. Många kontor ligger i Gzira vilket är ett ganska kasst område, Sliema ligger bredvid och är landets centrum för shopping/restaurangliv, St. Julians 10-15 min promenad bort och är det stället som fylls över bredden med språkresefolk på sommaren, även där all fest finns. Bor själv i Sliema.