• 1
  • 2
2010-10-18, 16:48
Medlem
Iamawheels avatar
Hej,

Ska strax åka iväg och hämta en begagnad diskmaskin. Efter att ha läst runt lite på forumet och försökt bli klok på hur kopplingarna med vatten fungerar tror jag mig ha konstaterat att min blandare är förberedd för diskmaskin. Skulle dock gärna få detta bekräftat av någon mer kunnig i området.

Så här ser kontakten för blandare och avloppsrören ut:

http://img146.imageshack.us/gal.php?g=p1010076z.jpg

Så min fråga är helt enkelt:
Är detta förberett för bänkdiskmaskin eller kommer jag att behöva köpa nya delar, och i så fall; vad?

Mvh

Edit:
Ha överseende med bilderna. Jag är varken VVS:are eller fotograf...
Citera
2010-10-18, 16:56
Medlem
alhems avatar
Har Du ett extra vred uppe på blandarens sockel?
Om inte har Du vattentryck hela tiden i blindröret.
Går att använda i bägge fallen men utan vred måste Du bryta ingående vatten vid installation, annars blir det blött...
Jag misstänker att försäkringsbolagen kräver möjlighet att bryta vattnet vid ett eventuellt fel.
Men, rent tekniskt går det att köra så där.
Citera
2010-10-18, 16:57
Medlem
Du har inte fotat blandaren heller. =)

Blandaren är den pipen där vattnet kommer ur med spak eller vred på.

Jag förstår dock inte vad du är ute efter? Många blandare har integrerad diskmaskinsavstängning, annars är blandaren inte direkt inblandad.
Citera
2010-10-18, 17:01
Moderator
Tystnads avatar
Har kollat på dina bilder!

Nix din blandare är INTE avsedd för diskmaskin för hade den varit det hade det varit ett tredje kopparrör under blandaren som varit ca 40 cm långt och proppat där man ansluter vattnet.

Så du MÅSTE byta hela blandaren tyvärr.

Däremot är dit avloppsrör förberett för diskmaskin det syns ,man sågar av en av dom två upstickande konade anslutningarna och ansluter avloppslangen dit med en slangklämma.
Citera
2010-10-18, 17:04
Medlem
Iamawheels avatar
Tack så mycket för snabba svar! Flashback levererar som vanligt

Surt med blandaren dock. Var får man tag i billiga blandare med diskmaskinsavstängning?

Mvh

Edit:
Blir lite kluven. Jag har inget vred på blandarens sockel för diskmaskinsavstängning, men jag kan stänga av vattentillförseln själv. Har ballofixer (om det nu är så dem heter) längre ner på rören. Innebär detta att jag kommer kunna installera diskmaskinen ändå? Vad är det lilla röret som sticker ner från blandaren?
Senast redigerad av Iamawheel 2010-10-18 kl. 17:08.
Citera
2010-10-18, 17:14
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamawheel
Tack så mycket för snabba svar! Flashback levererar som vanligt

Surt med blandaren dock. Var får man tag i billiga blandare med diskmaskinsavstängning?

......... Innebär detta att jag kommer kunna installera diskmaskinen ändå? Vad är det lilla röret som sticker ner från blandaren?

Billigar blandare = ? tja kanske Harald Nyborg/IKEA vet ej riktigt då vi kör med kvalitets grejor typ Mora /Vårgårda på jobbet .

Ja du kan installera diskmaskinen ,men blandaren måste bytas.

Det "lilla röret" är där vattnet kommer och går in i diskmaskinen via dess vatten anslutnings slang ,det här lilla röret" har en avstängning uppe på själva blandaren ,lagkrav vad jag vet.
Citera
2010-10-18, 17:15
Medlem
kovos avatar
Jag köpte en på k-rauta för 800:-
Biltema har väl för en 500:- kanske, jag köpte en blandare där för 300:- till badrummet men den förde sånt jäkla liv så att jag var tvungen att byta ut skiten mot en riktig..

Men blandaren från k-rauta funkar bra, med avstängning på blandaren med. Carat tror jag märket är.
Citera
2010-10-18, 17:20
Medlem
Snurrens avatar
Men passa på när du ändå ska byta blandare, att sätta in en högre svängd modell, för den gör det betydligt lättare att diska plåtar, fylla hinkar t ex. Dom är inte lågpris direkt, men fasen så mycket mera praktiska.
Citera
2010-10-18, 17:21
Moderator
Tystnads avatar
EDIT! Såg nu att du skrev "bänkdiskmaskin" längre ner i din tråd . är det en sådan eller en vanlig som står under diskbänken du skall ha ?

Oavsett så spelar det ingen roll då dom flesta nya diskmaskinsblandare är försedda med en pluggad anslutning OVANFÖR diskbänken på själva krandelen ,brukar sitta bakom blandarekroppen.
Här erfodras det då dock en speciell vinkel som ansluts efter man tagit väck "pluggen"
Citera
2010-10-18, 17:26
Medlem
Iamawheels avatar
Det är en bänkdiskmaskin, som dock ska stå på golvet under diskbänken. Finns avsedd plats för en mindre diskmaskin där

Har kikat runt lite på blandare och hittat dessa:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Blanda...Koksblandare1/
http://www.k-rauta.se/hemutrustning_13438.htm
http://www.k-rauta.se/hemutrustning_11763.htm

Borde väl funka alla tre va?

Är det något mer som jag absolut MÅSTE ha för att kunna koppla in den?

Mvh
Citera
2010-10-18, 17:37
Moderator
Tystnads avatar
Du måste ha ett eluttag

Tänk på att avloppslangen från din diskmaskin MÅSTE gå i en båge (upp och nervänt "U" ) en bit upp ,helst så nära "taket" under diskbänken som möjligt ,detta för att inte avloppsvatten från diskbänken bakvägen skall komma in i din diskmaskin.
Jag brukar använda kabelbunt band för att "strippa" fast avloppslangen mot vattenrören för detta ändamål.
Citera
2010-10-18, 17:42
Medlem
Iamawheels avatar
Haha tillsvidare kommer jag att ha en skarvsladd tvärs genom köket för el. Finns förberett för uttag där diskmaskinen ska stå, det skulle dock kosta 900kr och dröja några veckor att få in ett uttag där...

Känns ändå lugnt med skarven, inget jag kommer störa mig på

Angående U-formen så är det under kontroll

Tack så hemskt mycket för all hjälp!
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem