Citat:
Kollade nu. Tre veckor gammal telefonintervju med KP. Släppt nu.
Skottordningen: Han säger att Borgnäs teori inte har stöd i vittnesutsagorna. Att Borgnäs teori går emot KPs teorier.
På frågan om man slagit fast vilket skott som dödade Palme säger KP nåt som kan tolkas som "spelar skottordningen nån roll? OP blev mördad på platsen".
I övrigt kan man påpeka att detta var telefonsamtalet på KP släppte bomben. Han säger att beslut i åtalsfrågan, dvs slutet på förundersökningen, borde kunna ges första halvåret 2020.
Journalisten i redaktionen säger att Borgnäs bok hade blivit underkänd om det hade varit en avhandling på universitet
Skottordningen: Han säger att Borgnäs teori inte har stöd i vittnesutsagorna. Att Borgnäs teori går emot KPs teorier.
På frågan om man slagit fast vilket skott som dödade Palme säger KP nåt som kan tolkas som "spelar skottordningen nån roll? OP blev mördad på platsen".
I övrigt kan man påpeka att detta var telefonsamtalet på KP släppte bomben. Han säger att beslut i åtalsfrågan, dvs slutet på förundersökningen, borde kunna ges första halvåret 2020.
Journalisten i redaktionen säger att Borgnäs bok hade blivit underkänd om det hade varit en avhandling på universitet
Ja, jag kollade på programmet nu. Jag tycker VB-redaktionen missar poängen med Borgnäs bok.
Det är inte skottordningen som är viktig.
Det är att Borgnäs väcker den inte helt oväsentliga frågan om LP berättade hela sanningen om mordkvällen eller om hon utelämnade väsentliga fakta.
Om man ska fimpa Borgnäs, vilket väl var kontentan av den något dryge redaktörens kommentarer, så ska det i så fall ske på sakliga grunder.
Uppsats på universitetet? Borgnäs är civilekonom, jur kand och har genomgått journalisthögskolan. Men det har nog inte VB-redaktören, vars utbildningsbakgrund är okänd för mig, koll på.
Att LP genom hela utredningen vägrade delta i rekonstruktioner, vägrade bandinspelade förhör, vägrade åklagarna rätten att studera hennes spontana reaktion vid konfrontationen, den sent "framväxande" bilden av GM:s ansikte, det tvärsäkra utpekandet av en oskyldig man etc.
Allt sammantaget ger mig intrycket att LP tidigt, möjligen i samråd med Dahlsten och andra, bestämde sig för en story om mordkvällen som hon höll sig till. Och då kunde hon inte tappa kontrollen över läget någon gång.
En rekonstruktion och ett bandat förhör innebär risker för den som inte vill bli avslöjad.
Jag utesluter inte att LP såg och hörde mer än hon låtsades om.