2020-03-03, 00:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kollade nu. Tre veckor gammal telefonintervju med KP. Släppt nu.

Skottordningen: Han säger att Borgnäs teori inte har stöd i vittnesutsagorna. Att Borgnäs teori går emot KPs teorier.

På frågan om man slagit fast vilket skott som dödade Palme säger KP nåt som kan tolkas som "spelar skottordningen nån roll? OP blev mördad på platsen".

I övrigt kan man påpeka att detta var telefonsamtalet på KP släppte bomben. Han säger att beslut i åtalsfrågan, dvs slutet på förundersökningen, borde kunna ges första halvåret 2020.

Journalisten i redaktionen säger att Borgnäs bok hade blivit underkänd om det hade varit en avhandling på universitet

Ja, jag kollade på programmet nu. Jag tycker VB-redaktionen missar poängen med Borgnäs bok.

Det är inte skottordningen som är viktig.

Det är att Borgnäs väcker den inte helt oväsentliga frågan om LP berättade hela sanningen om mordkvällen eller om hon utelämnade väsentliga fakta.

Om man ska fimpa Borgnäs, vilket väl var kontentan av den något dryge redaktörens kommentarer, så ska det i så fall ske på sakliga grunder.

Uppsats på universitetet? Borgnäs är civilekonom, jur kand och har genomgått journalisthögskolan. Men det har nog inte VB-redaktören, vars utbildningsbakgrund är okänd för mig, koll på.

Att LP genom hela utredningen vägrade delta i rekonstruktioner, vägrade bandinspelade förhör, vägrade åklagarna rätten att studera hennes spontana reaktion vid konfrontationen, den sent "framväxande" bilden av GM:s ansikte, det tvärsäkra utpekandet av en oskyldig man etc.

Allt sammantaget ger mig intrycket att LP tidigt, möjligen i samråd med Dahlsten och andra, bestämde sig för en story om mordkvällen som hon höll sig till. Och då kunde hon inte tappa kontrollen över läget någon gång.

En rekonstruktion och ett bandat förhör innebär risker för den som inte vill bli avslöjad.

Jag utesluter inte att LP såg och hörde mer än hon låtsades om.
Citera
2020-03-03, 00:37
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tänker mig att ett mötesscenario inte nödvändigtvis inkluderar en faktisk person som OP skall sammanstråla med, NN behövde inte möta upp, det räcker med att GM är där, om du förstår hur jag menar?

Jag tror på ett mötesscenario, GM gick framför eller bakom LOP, man visste att OP skulle passera Tunnelgatan. Kanske stod LOP vid reklampelaren en kort stund och väntade på någon, ingen dök upp, de gick vidare.

Märkligt att LOP tackade nej till en kopp te, inte heller ville de ha skjuts, det kan indikera att de hade en tid att passa, en plats att besöka.
Hur sannolikt är det att en statsminister stämmer möte med någon utomhus en kall vinternatt i centrala Stockholm tillsammans med sin fru utan livvakter?

Hur sannolikt är det att en statsminister tackar nej till te kl. 23.15 och vill promenera hem en kort sträcka?

Ett mötesscenario kan inte uteslutas, men för att tro på det krävs mer än det du nämnde.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-03 kl. 00:44.
Citera
2020-03-03, 00:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Den här vapensamlaren från Täby som eventuellt skulle ha försörjt Skandiamannen med ett vapen.
Är det någon som vet något om den personen?
Kan vapensamlaren hjälpt någon annan än SE med vapen?
Kan vapensamlaren själv haft viljan att skjuta OP?

Beskrivs i TP:s bok som stor USA-vän. Samlade bland annat på amerikanska polisrevolvrar. Studerade två år i USA efter värnplikten. Sade sig ha varit fallskärmsjägare i USA. "Proamerikansk så det var nästan töntigt" säger dottern. Utbildade sig till fänrik vid signaltrupperna.

VD i ett bolag som exporterade skogsprodukter över hela världen. 260 resdagar per år. Hemvärnsbefäl i Täby. Köpte och sålde vapen. Född av tyska föräldrar, uppväxt i Sthlm. Nåt sånt.
Citera
2020-03-03, 00:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur sannolikt är det att en statsminister stämmer möte med någon utomhus en kall vinternatt i centrala Stockholm tillsammans med sin fru utan livvakter?

Hur sannolikt är det att en statsminister tackar nej till te kl. 23.15 och vill promenera hem en kort sträcka?

Hur sannolikt är det att en statsminister rör sig på öppen gata utan livvakter en lönefredag?

LOP gjorde just det, tackade nej till te och skjuts, och är det osannolikt bör det finnas en anledning till att de gjorde just så.

Om OP stämt möte med någon utan livvakter så bör det i så fall handla om någon som OP känner sedan tidigare och litar på.
Citera
2020-03-03, 00:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Hur sannolikt är det att en statsminister rör sig på öppen gata utan livvakter en lönefredag?

LOP gjorde just det, tackade nej till te och skjuts, och är det osannolikt bör det finnas en anledning till att de gjorde just så.

Om OP stämt möte med någon utan livvakter så bör det i så fall handla om någon som OP känner sedan tidigare och litar på.

Vem erbjöd skjuts? Teet blev inte av för nån var trött.
Citera
2020-03-03, 01:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

OP rörde sig ofta fritt utan livvakter som jag har förstått det. Men visst, det är lite underligt med vissa saker, inte minst att korsa gatan för att titta i skyltfönster. Det ska dock till betydligt mer innan jag tror att OP stämt möte med någon.
Citera
2020-03-03, 01:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vem erbjöd skjuts? Teet blev inte av för nån var trött.

Stelf citat;

Citat:

Känt är att de hade ett kort samtal på väg ut, eller strax utanför foajén, där Rosengren erbjöd skjuts.

Och MP ville att de alla skulle dricka te efter bion.
Citera
2020-03-03, 01:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
OP rörde sig ofta fritt utan livvakter som jag har förstått det. Men visst, det är lite underligt med vissa saker, inte minst att korsa gatan för att titta i skyltfönster. Det ska dock till betydligt mer innan jag tror att OP stämt möte med någon.

Jahapp, men enligt förhör med LP så var de sällan ute ensamma, och vidare tycks det vara så att OP sällan vistades utan livvakter utanför en triangel som jag förmodar omfattar Riksdagshuset, Bostaden och Rosenbad, kan dock ha fel där.
Citera
2020-03-03, 01:20
Medlem
Citat:
Ja. För trådens skull tycker jag att det här ganska viktigt. Vad menar jag med det? Tolkningen är fri.

LP var inte måltavlan. Tror första skottet var ett vådaskott. Om mördaren kom bakifrån vilket verkar vara fastslaget finns det en isfläck ca en halvmeter bakom blodpölen. Innan isfläcken är det barmark.
GM har säkert fokuserat på handlingen, att få upp revolvern, osäkra den , lägga handen på axeln, sagt något väl valt ord, "Här får du din "invektiv" , halkat på isfläcken och ett skott brinner av.

En fri tolkning.
Senast redigerad av MbmA 2020-03-03 kl. 01:29.
Citera
2020-03-03, 01:21
Medlem
JSelwyns avatar
Att LP skulle ha varit måltavlan/eller tagit det första skottet, finner jag högst osannolikt. Skall villigt erkänna att jag inte har läst boken och tänker så inte göra. Förklaring nedan.

Även om det är/var en ensam gm så ville han ha största möjliga uppmärksamhet. Att då skjuta LP först hade inte givit honom det nöjet om än mycket kort.

Ponera en omvänd ordning? Klart det skulle bli lite publicitet men jag tvivlar å det starkaste att utredning hade fortgått så här långt + att man ändrat preskriptionstiden för ett mord på en statsministerfru.

Så OP var måltavlan till 110%. Vilket om han (vi får anta att det är en HAN) åkt fast hade renderat denne större "berömmelse" innanför fängelsemurarna. Detta eftersom vi alla vet att det finns en rangordning internt bland de intagna om varför de är där.

Vad gäller SE, så har jag svårt att släppa det är med "restaurangbesöket" som skulle ha skett tidigare på kvällen runt kl 20 eller 2115 den kvällen. Inte någonstans hittar jag eller har läst att polisen kollade upp det. Inte så helt oviktigt med tanke på att om polisen hade slagit hål på det, hade dom kanske verkligen börjat fundera på att om SE far med osanning om en sån liten detalj, så också resterade förehavanden den kvällen? SE slängde säkert ur sig detta i förhoppningen att polisen inte skulle undersöka det? Turen stod på SE's sida. I korthet...handlar om trovärdighet. I detta fall, ett vittnes trovärdighet osv.
Citera
2020-03-03, 01:32
Medlem
p.norths avatar
Sverige och Sydafrika har inget utlämningsavtal och det är de Sydafrikanska myndigheterna som avgör hur ärendet ska hanteras och där tar det tid.
Citera
2020-03-03, 01:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Att LP skulle ha varit måltavlan/eller tagit det första skottet, finner jag högst osannolikt. Skall villigt erkänna att jag inte har läst boken och tänker så inte göra. Förklaring nedan.

Även om det är/var en ensam gm så ville han ha största möjliga uppmärksamhet. Att då skjuta LP först hade inte givit honom det nöjet om än mycket kort.

Ponera en omvänd ordning? Klart det skulle bli lite publicitet men jag tvivlar å det starkaste att utredning hade fortgått så här långt + att man ändrat preskriptionstiden för ett mord på en statsministerfru.

Så OP var måltavlan till 110%. Vilket om han (vi får anta att det är en HAN) åkt fast hade renderat denne större "berömmelse" innanför fängelsemurarna. Detta eftersom vi alla vet att det finns en rangordning internt bland de intagna om varför de är där.

Vad gäller SE, så har jag svårt att släppa det är med "restaurangbesöket" som skulle ha skett tidigare på kvällen runt kl 20 eller 2115 den kvällen. Inte någonstans hittar jag eller har läst att polisen kollade upp det. Inte så helt oviktigt med tanke på att om polisen hade slagit hål på det, hade dom kanske verkligen börjat fundera på att om SE far med osanning om en sån liten detalj, så också resterade förehavanden den kvällen? SE slängde säkert ur sig detta i förhoppningen att polisen inte skulle undersöka det? Turen stod på SE's sida. I korthet...handlar om trovärdighet. I detta fall, ett vittnes trovärdighet osv.

Men någonstans påstår SE att han inte var ute under kvällen, och väktare vittnar om att SE har varit det, en indikation så god som någon på att SE eller någon annan talar osanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in