2020-03-05, 20:17
Medlem
Har säkert vart länkat till något liknande innan. Men otroligt intressant vad vi uppfattar och minns när vi är med om något ovanligt eller skrämmande.
Har någon gång sett en svensk version av detta. Men här ett engelskt expriment från BBC.

Del 2:
https://youtu.be/NVHWn3m2PDE

Del 1:
https://youtu.be/v_QbTX2qS10
Citera
2020-03-05, 20:25
Medlem
Del 3 fotokonfrontation:
https://youtu.be/VZhcp6dOKds
Citera
2020-03-05, 20:26
Medlem
mvagrippas avatar
I ”Palmerapporten” berättar Erik Magnusson om PUs aktivitetslista. Där samlades olika uppslag och utreddes och avfördes efterhand av de olika enheterna Våldsroteln , SÄPO , Rikskrim , Span och tekniska roteln. Ett uppslag utreddes av Hans Holmer själv och detta väckte stort uppseende bland utredande poliser.

Det rörde sig om en kvinna i övre medelåldern boende i gamla stan vid namn Kate Ekroth. Varför HH valde att personligen engagera sig i just det ärendet var en gåta för poliserna i PU och även för mig.
Sökandet visar att hon var medlem av Gamla stans socialdemokratiska förening, jobbat på KF , och gick bort på sonens 50årsdag 2003. Sonen har sedermera avlidit även han.

Varför HH intresserade för denna kvinna är som sagt en gåta. Av personer i gamla stans S-förening framgår att KE var med i kyrkorådet och i något fall satt tillsammans med makarna Palme i Storkyrkan. Det har också framkommit att det bland medlemmarna i den lokala S-föreningen hölls en viss koll i anslutning till OPs bostad på Västerllånggatan för att hålla koll på ev fridstörare.

Något liknande har omnämnts existera också bland OPs medarbetare som brukade varsko sin chef om någon skränande EAPare fanns på vägen mot Rosenbad. Varför KE finns med på PUs aktivitetslista är bara det märkligt, att den energiske HH personligen utreder henne är ännu märkligare.
Citera
2020-03-05, 21:17
Medlem
Lista på de saker jag tycker är mest anmärkningsvärda med CA
(obs: mest baserat på Hasse Aros pod https://www.youtube.com/watch?v=39Rw1xAHmwM - så jag lägger in en brasklapp att jag inte gjort några egna efterforskningar)

+ Av alla de de kallelserna som polisen skickade ut om vapen de ville provskjuta så ägde CA det enda vapnet som inte blev provskjutet. Han fick ett par påminnelser om kallelse, svarade inte.
+ Påstår sig senare ha sålt vapnet för runt 5000kr till en slumpad skum person i Kungsan. Polisen tyckte hans svar var högst tvivelaktigt.
+ Vi vet att han har erfarenhet av att köpa pansarbrytande kulor (enligt loggböcker på skytteföreningen) av samma typ som användes vid mordet. Man vet att det INTE va just den batchen kulor som mördade Palme - men det faktum att han överhuvudtaget har bevisad erfarenhet av att köpa pansarbrytande kulor är starkt i sig.
+ Att dra stora växlar på personlighet och motiv är vanskligt, men här är det så många boxar som checkas på en gång. CA verkar va en instabil vapenfantast! En instabil jäkel (skjutit sin egen TV-apparat med ett vapen), med ett etablerat Palme-hat som satsade stora pengar på börsen och precis innan mordet förlorade multum på en krasch, beskrivs av både polis och skytteklubb som en kuf utan vänner - vars enda intresse var skytteklubben, kämpade med depression till den grad att han begick självmord (det gällde förvisso kanske även SE),
+ liknar CP. Kan va ett litet plus om man har visst förtroende till Lisbets minnesbild.
+ Bodde i området, rörde sig ofta på Sveavägen. Har inget alibi, påstår sig ha varit ensam hemma i lägenheten. Ingen kan styrka det. (Å andra sidan kan ingen motbevisa det heller)

Däremot:
* Att han sköt ihjäl sig när polisen ringde på dörren 2008 låter otroligt misstänkt första gången man hör det. Men jag fäster ingen stor vikt vid det. Han va deprimerad och hade slutat svara på hans brorders samtal - därför ber brorsan polisen titta till honom. Poliserna som åkte ut visste inte ens att han va misstänkt för palmemordet. Med bakgrund av att han slutat svara på samtal kan man ju gissa att han redan va så deppad att han kanske tänkt begå självmord ändå. CA hade ju blivit förhörd av polis tidigare, så när polisen dyker upp 20 år senare är det är knappast som att han nödvändigtvis måste tänkt "Åh nej, nu är jag avslöjad!".

* Att han besökt ett fik mittemot mordplatsen på årsdagen tycker jag inte nödvändigtvis måste va så misstänkt. För det första bodde han ju nära så det är ju normalt att han har stamfiket i närheten. För det andra så är det nog många oskyldiga som också tänker extra mycket på mordplatsen på årsdagen.

Samtidigt vill jag trycka: det är ENDAST punkterna kring att han ägde rätt vapen och hade köpt pansarbrytande ammo förut som talar mer för CA än för ...exempelvis CP. Även CP bodde ju i krokarna, var skvatt galen, har utpekats av Lisbet och har dessutom bevisligen mördat tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vi vet med absolut visshet att CA har tillgång både till Magnum 357 plus att han har tillgång till den exakta typen av ammunition som dödar Palme.
Viss justering här. Man vet att CA köpt pansarbrytande ammunition. Skytteföreningen hade till och med kvar samma ask som han köpt från och det fanns ammunition kvar i den, eller åtminstone av samma "batch" - så man testade dessa jämfört med kulorna från mordplatsen och kom fram till att det INTE va en exakt match ("inte samma isotop" säger Hasse Aro)

Visst - du kanske menade att det va en stark indikation i sig att han har bevisad erfarenhet att ha köpt samma typ av ammo.
Men ville bara förtydliga att det anses säkerställt att det inte va just "exakt" dom kulorna som dödade Palme.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-03-05 kl. 21:42.
Citera
2020-03-05, 21:18
Medlem
Xeitums avatar
Hur var det med den här enarmade kriminella som pekades ut av Conny Larsson, har det kommit fram någon trovärdig identitet på denne?

Naturligtvis känns teorin i sig helt osannolik beroende på flera faktorer. Conny ger iaf ett hyfsat vettigt intryck o jag skulle inte bli allt för förvånad om det han säger är sant men att den enarmade är Palmes mrödare, njää.

Han ska ha varit mkt lik CP i ansiktet och påstås ha haft en gökboet liknande mössa, upprullad rånarluva, som ständig huvudbeklädnad på vintern. Periodvis tjackpundare med psykopatdrag, på det viset också liknande CP. Påstår själv att han med två kumpaner idkat spaning på Palmes våning på V.lång gatan under längre tid innan mordet.. Han skulle alltså ha sagt "nu ska jag upp o skjuta den jäveln, Palme" när han den morgonen den 28/2 1986 stack från behandlingshemmet i Valdersmarvikstrakten.

Om det är sant är det givetvis en märklig slump.
Citera
2020-03-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorjer
Fast att han varit på cafet mitt emot mordplatsen på årsdagen och andra dagar bekräftas ju av Lennart Gustavsson som är en av dom som förhört CA.
Hade Gustafsson fått fram något mer bestickande än att CA enl rykten varit och fikat på fel café på fel datum hade han förmodligen gjort en stor sak av detta.

Lennart Gustafsson är precis som Ulf Åsgård och Jan Olsson personer som kokar soppa på en spik.
Man kan tänka sig att deras inkompetens förmodligen är anledningen till att mordet inte är löst, men det är nog inte heller riktigt sant.
De är kompetenta, men de är förbjudna att tänka självständigt runt mordet.
Av samma politiska direktiv som varit gällande under alla år.
Det finns ramar som man inte får gå utanför.

Vad som återstår är att famla efter ensamagerande gärningsmän, och CA är den bästa de kunde hitta.

Styrd polis=dålig polis.

Att tänka ”konspiration” ens i mindre omfattning har varit fullständigt uteslutet i 34 år.
Direktivet att lösningen inte får skada Palme och Socialdemokraterna ligger fast.
Tills dess har vi bara denna typ av gärningsmän att förhålla oss till.
Man hoppar därför från tuva till tuva, och att en stor andel av de anklagad till slut blir så förföljd av polisen att de tar livet av sig är inget som stoppar spektaklet.

En bra ingångsöppning är att försöka förstå Lisbeth Palmes helomvändning från mordnatten och framåt.
Senast redigerad av MacMackay 2020-03-05 kl. 21:23.
Citera
2020-03-05, 22:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Hur var det med den här enarmade kriminella som pekades ut av Conny Larsson, har det kommit fram någon trovärdig identitet på denne?

Naturligtvis känns teorin i sig helt osannolik beroende på flera faktorer. Conny ger iaf ett hyfsat vettigt intryck o jag skulle inte bli allt för förvånad om det han säger är sant men att den enarmade är Palmes mrödare, njää.

Han ska ha varit mkt lik CP i ansiktet och påstås ha haft en gökboet liknande mössa, upprullad rånarluva, som ständig huvudbeklädnad på vintern. Periodvis tjackpundare med psykopatdrag, på det viset också liknande CP. Påstår själv att han med två kumpaner idkat spaning på Palmes våning på V.lång gatan under längre tid innan mordet.. Han skulle alltså ha sagt "nu ska jag upp o skjuta den jäveln, Palme" när han den morgonen den 28/2 1986 stack från behandlingshemmet i Valdersmarvikstrakten.

Mannen i fråga hade bara en arm. Har du sett något vittnesmål som talar om en enarmad bandit i Dekorimahörnan ?
Citera
2020-03-05, 22:13
Medlem
p.norths avatar
Lika sant som att "pelle" sköt Palme.
Killen som hade tagit hem nå påverkad fruntimmer, han slog på radion senare på natten o hörde om mordet. Då säger kvinnan "han gjorde det ändå, pelle" nå sånt hade hon uttryckt sig. Och somnade om..
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Citera
2020-03-05, 22:16
Medlem
Vad har vi egentligen på den sk vapensamlaren?
Lägger ingen värdering i vem som är mördaren här, men det har ju grävts i ALLT annat.
Har följt den här tråden i många år och uppskattat allt grävande många lagt ner (galna som icke galna), tycker DOCK det har varit förvånansvärt tyst kring denne person, har inte sett någon luskat fram varken namn eller vilka sammanhang/nätverk han har rört sig i. Då han enligt tidningarna har bakgrund som officer och även utbildats militärt i USA(?), så finns det är det en hel del varningsklockor som ringer här. Finns ju en uppsjö namn i denna flora som man skulle vilja kika på om de kanske råkat "korsa sina vägar" med denna man.
Citera
2020-03-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Lika sant som att "pelle" sköt Palme.
Killen som hade tagit hem nå påverkad fruntimmer, han slog på radion senare på natten o hörde om mordet. Då säger kvinnan "han gjorde det ändå, pelle" nå sånt hade hon uttryckt sig. Och somnade om..
Kommer ihåg storyn. Vem var detta?
Någon som var med AB?
Citera
2020-03-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Med andra ord är allt gammal skåpmat utan något nytt och nu när andra aktiverar den teorin igen med påhitt om att vapen hittas är det patetiskt. Det vimlar av idioter med idiotteorier som är AVFÄRDADE för länge sedan men vi skall tydligen backa filmen och låtsas som att allt gäller och att alla trollteorier måste köras i repris. Nej tack.

Varken KP eller jag är intresserade av det utan går framåt...

Menar du att du har lika mkt info eller samarbetar med KP!? Jag har följt den här tråden många
år och har stor respekt för flera som Mvagrippa och även dig, som har stora kunskaper.
Men att köra över dom som har en ensam mördare som idé, utan att bombsäkert ha fakta att
samtliga som t.ex CA är avskriven, verkar märkligt. Jag frågade PU för ett par år sen om två av
dessa, Christer A samt Mirko V, och fick då svaret att det råder sekretess pga pågående
förundersökning. I dag kanske annat utfall om man frågar.

För egen del har jag hela tiden vacklat mellan en ensam mördare, eller en mindre konspiration
typ den du tror på. Jag skulle aldrig komma mig för att såga folk jäms fotknölarna här...
Citera
2020-03-05, 22:20
Medlem
p.norths avatar
Leif fredin
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kommer ihåg storyn. Vem var detta?
Någon som var med AB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera