Lista på de saker jag tycker är mest anmärkningsvärda med CA
(obs: mest baserat på Hasse Aros pod
https://www.youtube.com/watch?v=39Rw1xAHmwM - så jag lägger in en brasklapp att jag inte gjort några egna efterforskningar)
+ Av alla de de kallelserna som polisen skickade ut om vapen de ville provskjuta så ägde CA det enda vapnet som inte blev provskjutet. Han fick ett par påminnelser om kallelse, svarade inte.
+ Påstår sig senare ha sålt vapnet för runt 5000kr till en slumpad skum person i Kungsan. Polisen tyckte hans svar var högst tvivelaktigt.
+ Vi vet att han har erfarenhet av att köpa pansarbrytande kulor (enligt loggböcker på skytteföreningen) av samma typ som användes vid mordet. Man vet att det INTE va just den batchen kulor som mördade Palme - men det faktum att han överhuvudtaget har bevisad erfarenhet av att köpa pansarbrytande kulor är starkt i sig.
+ Att dra stora växlar på personlighet och motiv är vanskligt, men här är det så många boxar som checkas på en gång. CA verkar va en instabil vapenfantast! En instabil jäkel (skjutit sin egen TV-apparat med ett vapen), med ett etablerat Palme-hat som satsade stora pengar på börsen och precis innan mordet förlorade multum på en krasch, beskrivs av både polis och skytteklubb som en kuf utan vänner - vars enda intresse var skytteklubben, kämpade med depression till den grad att han begick självmord (det gällde förvisso kanske även SE),
+ liknar CP. Kan va ett litet plus om man har visst förtroende till Lisbets minnesbild.
+ Bodde i området, rörde sig ofta på Sveavägen. Har inget alibi, påstår sig ha varit ensam hemma i lägenheten. Ingen kan styrka det. (Å andra sidan kan ingen motbevisa det heller)
Däremot:
* Att han sköt ihjäl sig när polisen ringde på dörren 2008 låter otroligt misstänkt första gången man hör det. Men jag fäster ingen stor vikt vid det. Han va deprimerad och hade slutat svara på hans brorders samtal - därför ber brorsan polisen titta till honom. Poliserna som åkte ut visste inte ens att han va misstänkt för palmemordet. Med bakgrund av att han slutat svara på samtal kan man ju gissa att han redan va så deppad att han kanske tänkt begå självmord ändå. CA hade ju blivit förhörd av polis tidigare, så när polisen dyker upp 20 år senare är det är knappast som att han nödvändigtvis måste tänkt "Åh nej, nu är jag avslöjad!".
* Att han besökt ett fik mittemot mordplatsen på årsdagen tycker jag inte nödvändigtvis måste va så misstänkt. För det första bodde han ju nära så det är ju normalt att han har stamfiket i närheten. För det andra så är det nog många oskyldiga som också tänker extra mycket på mordplatsen på årsdagen.
Samtidigt vill jag trycka: det är ENDAST punkterna kring att han ägde rätt vapen och hade köpt pansarbrytande ammo förut som talar mer för CA än för ...exempelvis CP. Även CP bodde ju i krokarna, var skvatt galen, har utpekats av Lisbet och har dessutom bevisligen mördat tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Vi vet med absolut visshet att CA har tillgång både till Magnum 357 plus att han har tillgång till den exakta typen av ammunition som dödar Palme.
Viss justering här. Man vet att CA köpt pansarbrytande ammunition. Skytteföreningen hade till och med kvar samma ask som han köpt från och det fanns ammunition kvar i den, eller åtminstone av samma "batch" - så man testade dessa jämfört med kulorna från mordplatsen och kom fram till att det INTE va en exakt match ("inte samma isotop" säger Hasse Aro)
Visst - du kanske menade att det va en stark indikation i sig att han har bevisad erfarenhet att ha köpt samma typ av ammo.
Men ville bara förtydliga att det anses säkerställt att det inte va just "exakt" dom kulorna som dödade Palme.