Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
En del teorier om palmemordet är svåra att ta på allvar. En sådan är teorin om de planterade kulorna.
Hur går man tillväga att se till att de riktiga kulorna hittas av rätt person och inte av vanliga vittnen.
Och varför skulle man ta till något sådant? Fyller inget rikigt syfte.
Förstår inte vad teorin grundas på. Att kulorna tvättades? Det var ju i själva verket vad man brukade göra med kulor...
Jag menar inte att det är en teori med särskild hög substans med dagens kunskaper. Mer att det finns frågor gällande detta. Det är en dörr värd att ha öppen på glänt eftersom en konspiration av en grupp med inflytande i utredningen är ett fullt möjligt scenario. Och då är sådana här saker inte längre helt otänkbara, bara relativt osannolika. Det påstått manipulerade LAC-bandet tillhör samma kategori.
Just vad man gör av de riktiga kulorna är faktiskt det som mest talar emot att något sådant här har skett, det håller jag med om. Det skulle väl vara om man har full kontroll över letandet isåfall. Eller nu när jag tänker efter kan det ju tänkas att rätt person bara råkade hitta kulorna och därför öppnade upp möjligheten för ditplacerade villospår. Därav dröjsmålet med att hitta kulorna.
Och det som talar för det var ju just det jag skrev i mitt förra inlägg. Alla vittnen utom LL talar om låga, dova smällar. Inte kraftiga revolverskott. LP talar om ljuddämpare som möjlighet, och hon borde ju vara det främsta vittnet vad gäller skottljuden. Det andra som talar för det är att polisen inte lyckades hitta kulorna trots finkamning av området.
Men syftet är ju rätt lätt att förstå. Det finns ju många. Får man chansen att välja kulor som är kopplade till ett felaktigt vapen ställer det ju till det rejält i utredningen. Risken att man åker dit för att vapnet via kulorna kan identifieras sjunker ju drastiskt.
Man kan även tänka sig att det är fördelaktigt att byta vapen från ett som skriker överlagt, planerat och proffesionellt till ett som känns lite udda för en sådan grupp. Revolver känns mer ensam galning.