2023-08-06, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ja det är verkligen dubbla budskap..
SA-spåret är ju hetare än SE-spåret helt klart.
KP var ju så positiv och säker i feb - 20. Var det inte ändå SE som han väntade att det skulle inkomma teknisk bevisning mot?

Jo, precis. Man hade hittat en revolver genom SE:s vän, vapensamlaren, som man hyste stora förhoppningar om att kunna binda till mordet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...pa-palmemordet

Citat:
Krister Petersson går så långt att han menar att vapnet var en av orsakerna till hans optimism kring att ”presentera en lösning” på Palmemordet vilket han gett uttryck för i intervjuer under senaste åren.

– Jag har ju varit ganska positiv i min framtoning att vi ska kunna komma till en lösning och en av de sakerna var att vi hyste förhoppningar i att det här vapnet skulle bringa oss närmare en lösning.

Snacka om att man hyste lite väl stora förhoppningar och hajpade upp hela nationen över detta. Dessutom när man väl testat 500+ revolvrar utan något genomslag. Man kanske skulle suttit lite lugn i båten. Och när man dessutom vet om att kulorna från 28 februari 1986 är i så dåligt skick att de förmodligen aldrig kommer gå att binda till ett vapen. Detta måste man bara vetat om.
Citera
2023-08-07, 00:51
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har funderat på samma sak utan att komma vidare på det.

Ulf Hamacher bodde väl på Henriksdalsringen?

Lappen skulle ha innehållit namn och telefonnummer.
Citera
2023-08-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ulf Hamacher bodde väl på Henriksdalsringen?

Lappen skulle ha innehållit namn och telefonnummer.

OK ! Det hade jag inte koll på.
Vet du något mera om denna lapp, några namn eller så?
Citera
2023-08-07, 00:59
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
OK ! Det hade jag inte koll på.
Vet du något mera om denna lapp, några namn eller så?

Nej, vet inget mer tyvärr.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1990-03...ikt-gods.pdf/3
Citera
2023-08-07, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Jo, precis. Man hade hittat en revolver genom SE:s vän, vapensamlaren, som man hyste stora förhoppningar om att kunna binda till mordet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...pa-palmemordet

Snacka om att man hyste lite väl stora förhoppningar och hajpade upp hela nationen över detta. Dessutom när man väl testat 500+ revolvrar utan något genomslag. Man kanske skulle suttit lite lugn i båten. Och när man dessutom vet om att kulorna från 28 februari 1986 är i så dåligt skick att de förmodligen aldrig kommer gå att binda till ett vapen. Detta måste man bara vetat om.

Ja det är ju det som man blev så irriterad på. Så det var väl det som KP:s krökta rygg berodde på, att han insåg att det inte håller riktigt med SE men han misstänker honom som GM iaf. Det rimmar lite illa med att de har fått munkavle på av regeringen eller...?
Citera
2023-08-07, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Användaren Scarfoot har ju gjort en del intressanta inlägg om att "knarket" vet vad som hände men att de blivit belagda med munkavle. Scarfoots hypotes är att spaningen mot Sigge inte alls avbröts i förtid utan först efter mordet. Spanarna ska under denna tid gjort en del känsliga observationer med bäring på mordet.

Scarfoots information blir extra intressant om man beaktar att det faktiskt finns stöd för hens hypotes i utredningsmaterialet. För om spaningen inte avbröts så är det i alla fall en observation som som spanarna helt säkert gjort: Sigges ankomst till Tegnérgatan från Oxen. Och framförallt: NÄR han kom dit.

Som jag nämnt tidigare är det uppenbart att Sigges avlyssningsband manipulerats för att ge sken av att Sigge var hemma 23.02-23.21. Spanarna borde då enkelt kunna vittna om denna manipulation. Särskilt som de med all säkerhet också noterat sina observationer i kvällens spaningsrapport.

För att undvika detta måste spaningrapporten försvinna och spanarnas historia justeras så att de inte kan ha observerat när Sigge kom till lägenheten.

Margareta Eklunds stingslighet blir då förklarlig då hon vet att protokollet hon skrivit inte är korrekt. Hon skrev inte heller protokollet den 1/3 utan senare när manipulationen var utförd. (Knarkspanaren Bengt Bengtsson säger sig ha lyssnat på bandet dagarna efter mordet och då fanns inte de inklippta samtalen där.)

Så Sigge och vad han observerat måste vara nyckeln till att lösa mordet.

Varför skulle de ha blivit belagda med munkavle?
Citera
2023-08-07, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Varför skulle de ha blivit belagda med munkavle?

Det är Scarfoot som sagt detta baserat på information från sin insider men anledningen lär vara att de sett något känsligt. Och om avslöjandet av vad de sett har säkerhetspolitiska konsekvenser kanske de inser vikten av att hålla tyst.
Citera
2023-08-07, 21:13
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ja det är ju det som man blev så irriterad på. Så det var väl det som KP:s krökta rygg berodde på, att han insåg att det inte håller riktigt med SE men han misstänker honom som GM iaf. Det rimmar lite illa med att de har fått munkavle på av regeringen eller...?

KP kom ju inte vidare med utbegärda handlingar i frågorna om FJS (Fallskärmsjägarna) Det vart ju tvärstopp där...
Citera
2023-08-07, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Resonemang hämtat från kommentarsfältet på Walls blogg. Alltså citat.

Minnesanteckningar från Palmegruppen.

https://drive.google.com/file/d/1d1l...c89VJheub/view

''Sid 20-25. Walkie-talkie-observationerna får här hög prioritering.

Sid 22 har man konstaterat att observationerna (de som rör personer med nordiskt och nordeuropeiskt utseende) är fortsatt intressanta. Man kopplar dessa till FJS, fallskärmsjägarskolan.

Sid 26, talar sitt tydliga språk om att man nu vid denna tidpunkt sannolikt har vetskap om vilka som observerats med walkie-talkies senare på kvällen. Dvs bland annat nere vid mordplatsen runt tiden 22.30-23.30. Däremot vet man fortfarande inte vilka som observerats innan ca 20.30 och här tycks man av den anledningen också nedprioritera dessa observationer.

De åtgärder man nu vidtar talar för att de som observerats vid den senare tidpunkten handlar om fallskärmsjägarna. Hur ska man annars tolka detta? Nu beslutas om att personernas flickvänner också skall höras. Genomgång av SB.

Sid 28, här bestäms att man ska försöka förbättra kontakten med MUST och Säpo. Hur det gick med detta vi redan. Det blev tvärstopp. Att det även innan varit tvärstopp är ju glasklart. Det är ju själva innebörden i att man ska försöka ”förbättra” kontakten.

Sid 35, Lisbet har dött. ”Konstateras att vi nu mer och mer lutar åt att SE, om han är GM, agerat på egen hand och att SB eller liknande gruppering sannolikt inte är inblandad.”

Det kan inte bli tydligare. I och med Lisbets frånfälle öppnades möjligheten att ”runda” utpekandet av Christer P och därigenom istället peka ut SE. WT-observationerna skall alltså officiellt fortsatt förnekas ha något med mordet att göra trots att man inte lyckats få ut informationen man önskar från vare sig MUST eller Säpo.

Sid 37, Detta bekräftas av att KP nu desperat försöker få till möte med MUST, KSI eller liknande.

Sid 38, fortfarande inga svar från MUST eller Säpo angående de frågor som PU ställt men inte fått svar på.

Sid 39, försöken att få information från Säpo fortsätter. Häktningsframställan kan tänkas utfärdas om personen som avses inte hörsammar kallelse som redan skickats, där personen skall höras angående sina walkie-talkie-iakttagelser.

Sid 40, Här framgår att man fortfarande famlar i blindo beträffande det ”berömda” fotografiet.''

Angående förra inlägget så kopierar/citerar jag detta.
Citera
2023-08-07, 21:22
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Många fallskärmsjägare blir det.

Bevisligen så har Krister Petersson lagt ned lite jobb på att undersöka ett antal fallskärmsjägare. Plus att han frågat både Säpo och MUST om det pågick någon form av övning i Stockholm när mordet skedde. Framgår i ''Åklagarpärmen''.

https://drive.google.com/file/d/1pRB...ew?usp=sharing

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

''Angående HI, så anger Melander så här:
"Psykiskt instabil ul som namnger person som påstått sig ämna skjuta Palme. Personen ifråga försvunnen och dödförklarad/HM"

Sedan framgår att detta är lagd Ad Acta 2012-11-02
Vidare 2017-05-15
"Uppslaget ingår i utredningen runt fallskärmsjägare m.m. som <maskat> <maskat> och <maskat> arbetar med. Uppslaget därför återupptaget och lagt på <maskat>.
Uppslaget än en gång aa-lagt/HM"

Källa Liggaren:
https://pasteboard.co/JvqY2AK.png

Psykiskt instabil borde nog varit maskat.
Vidare så verkar det ju trots en instabil uppgiftslämnare i HI ändå föranlett lite utredningsaktiviteter''.

Slut citat.

Frågan är vad som är ursprunget till den händelsekedjan? Vad fick KP att undersöka? Uppenbarligen har det ingenting med SE att göra.

För ett tag sedan fick jag ett PM från en till synes initierad person. Ett citat ur det.

''De två (förmodligen tre) jägarna jag vet om, det kan ha funnits fler på platsen runt MOP, är belagda med sekretess.
Varför vet jag att två (tre) var där då?
Jag var själv stationerad i området under tiden, både i februari och i mars. Jag träffade dom på Stockholms kustartilleriförsvar där de normalt inte hörde hemma (inte jag heller ska nämnas) i sista veckan i februari -86
De talade då om att man skulle öva inne i Stockholm.
De blev efter MOP som uppslukade av jorden under en period av tre, fyra veckor, därefter träffade jag åter en av dom två jag kände sedan innan, han kunde inte yppa något om övningen. Sekretess''

Nu ligger det en förfrågan till Krigsarkivet som inte anlänt än. Någon, inte jag, har haft anledning att ställa den. Varför vet jag inte.

''Namnlista på värnpliktiga vid Fallskärmsjägarskolan (FJS) i Karlsborg födda under åren 1950-1954 från Svenska Krigsarkivet''.

Vet någon om det kom fram några namn i denna förfrågan? Var det 11 stycken?

FJS & SÄPO + polisen
Är det denna kombination som är så känslig för hela riket Sverige i detta mordfall på Sveriges statsminister Olof Palme???
Citera
2023-08-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
KP kom ju inte vidare med utbegärda handlingar i frågorna om FJS (Fallskärmsjägarna) Det vart ju tvärstopp där...
Ja just det. Det där är ju intressant.. Jag hade för mig att KP lojt nöjde sig med att det blev stopp där men det står att KP desperat försökte få till ett möte. Hmm...
Citera
2023-08-08, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl

Tusen tack för att du tipsade om denna
podd!Den är oerhört intressant och bra
gjord! Den innehåller många spännande
berättelser rörande episoder under det kalla
kriget som man har undrat över, alltså
inte bara mordet på Olof Palme.

Vad som dessutom är så festligt med
podden är att den ser på det svenska
polisarbetet och kriserna runt mordet
utifrån ett annat lands perspektiv.
Trevlig at du gillar den. Tycker själv den er fantastisk. Många års arbete bakom, bra och pålitliga hemliga (secret, min svenska er fruktansvär) källor också.
Det kan tyckas att Östrings lägenhet användes som första gömställe för mördaren, eftersom den bara ligger 2-300 meter från mordplatsen. Dom hade säkert minst tre flyktvägen.
Mina sista tankar kring det hela nu är att Östring och andra användes i ett större spel. Att han används för att skaffa vapen, avlyssningsutrustning m.m.
För mycket att skriva om i ett ”gnäll”, men min teori är att en fjärde, (okänd?) fallskärmsjägare kom in mitt under övningen, och begick mordet.
Och at statsmakt står bakom det hela. Stay behind och CIA var totalt hooked på att Turkiet skulle bli av med PKK. Pluss alla dom andra avsikter att bli av med Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in