2020-10-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag menade inte att SAIMR i eget namn skulle ha hållit festen. Jag menar om den organisationen på något sätt kan knytas till eventet. Formellt eller informellt. Direkt eller indirekt.

Mycket intressant här ovan.

SAIMR "tynade bort" i samma takt som Executive Outcome med Eeben Barlow konkurrerade ut dom och vann "säkerhetskontrakten" från Anglo-American plc och andra gruvjättar som exv Marc Rich gamla bolag med det nya namnet Glencore-Xstrata.

Marknaden för legosoldater gjorde att dessa sökte sig till EO och andra PMC och fick sin utkomst i Irak betalt av USA. Sen gick de vidare till Wagner och det kan vara lite intressant eftersom den förste befälhavaren inom SAIMR hette just Wagner.

Att SAIMR som organisation skulle finnas i det fördolda betvivlar jag och Keith Maxwell lär ha dött 2006.

Det är också intressant att jämföra Keith Maxwells täckorganisation med Ghislaine Maxwell's täckorganisation och hennes inblandning i Jeffrey Epsteins traffickingverksamhet.

The TerraMar Project, United States - Wikipedia
The TerraMar Project was founded on 26 September 2012 at the Blue Ocean Film Festival and Conservation Conference in Monterey, California, and focused on the 64% of the ocean that lies outside any single country's jurisdiction.

Their mission was to create a "global ocean community" based around the idea of shared ownership of the global commons, also known as the high seas or international waters.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_TerraMar_Project

Både Keith och Ghislaine's täckorganisationer medgav naturligt internationellt engagemang med resor mm.

Jag känner mig ganska övertygad om att de båda tillhör samma familj med Robert Maxwell, mångårig agent sedan WWII för MI6 och senare också MOSSAD, som biologisk far.

Nu sitter Ghislaine häktad och till våren startar rättegången och det skulle inte förvåna mig om det kommer fram uppgifter med bäring på MOP och då vårdnadsärendet. Vilket skulle vara anknytningen till MOP. Men vi får se.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-14 kl. 19:36.
Citera
2020-10-14, 19:35
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Funderar på om det kan vara någon annan hockeyledare än PO Wester som Mårten Palme far efter. Kommer inte på någon annan lämplig kandidat på rak arm. Hela PU präglas av dessa tillkortakommanden. Tassandet runt familjen Palme och uppgifter runt detta ämne har lämnat irreparabla hål i PU. Att den polis som först och mest talade med Lisbeth Palme under mordnatten hörs först 1991 är så upprörande att det är svårt att tro på något annat än illvilja från PU toppens sida. Åke Rimborn däremot stod bergfast i sin berättelse fr o m MOP-natten till sin död sommaren 2020.

Jag har också snurrat i samma banor, PW är bara en hypotes baserat på efternamnet.

Mårtens synminne verkar inte vara den bästa egenskapen mtp den svaga porträttlikheten mellan CP och SE som ju i tidsseparerade framkallande av honom har varit väldigt lika Grandmannen. De i sin tur har väl haft en närmast obefintlig likhet med den gömda fantombilden...
Citera
2020-10-14, 19:48
Medlem
H24s avatar
Kvartetten Christer Pettersson, Stig Engström, PO Wester och Mårtens fantombild täcker väl i princip in alla sätt en ljushyad man kan se ut på...
Citera
2020-10-14, 20:13
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Funderar på om det kan vara någon annan hockeyledare än PO Wester som Mårten Palme far efter. .

Jag spelade hockey i Sthlm på 70-talet. Vi mötte ibland Vällingby, där Mårten Palme var målvakt. Så han känner hockeyledare, Mårten.
Citera
2020-10-14, 20:45
Medlem
FurirRevaers avatar
Ser ingen uppgift om att kroppen ska ha hittats, bara att sista kända vittnesmålet är när han kliver av i Paris.

Undrar ju varför HI skulle vara så rädd för just honom. Måste ju finnas mer som triggat HI.

Intressant är ju ryktena om legionären som ska ha varit tilltänkt skytt men inte skjutit, trots att OP passerade honom.

Det hela gör ju inte HI mindre intressant, snarare tvärtom.
Citat:
Han försvann ju före MOP. Juli 1985

http://forsvunnapersoner.blogspot.co...ster-poka.html
Citera
2020-10-14, 22:58
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Lite folkbildning

Det är OSL 6 kap 3 $ som reglerar utlämning av allmän handling:

”Om en anställd vid en myndighet, enligt arbetsordningen eller på grund av särskilt beslut, har ansvar för vården av en handling, är det i första hand han eller hon som ska pröva om handlingen ska lämnas ut. I tveksamma fall ska den anställde låta myndigheten göra prövningen, om det kan ske utan onödigt dröjsmål.

Myndigheten ska pröva om handlingen ska lämnas ut om

den anställde vägrar att lämna ut handlingen eller lämnar ut den med förbehåll som inskränker en enskilds rätt att röja innehållet eller annars förfoga över handlingen, och
den enskilde begär myndighetens prövning.

Den enskilde ska informeras om möjligheten att begära myndighetens prövning och att det krävs ett skriftligt beslut av myndigheten för att beslutet ska kunna överklagas.”

Det innebär att man vid första förfrågan ska efterfråga ett myndighetsbeslut som är överklagningsbart. Då kommer jurister in som kan lagen.

Detta har sen bäring på vilka uppgifter i den allmänna handlingen som kan maskeras.

I > 99 % av maskerade uppgifter så här långt jag sett gör de enskilde tjänstemännen en felaktig tillämpning.

Den huvudsakliga regeln är Handlingsoffentlighet som tillämpas med rakt skaderekvisit. Detta definieras i vår lag som:

”om det kan antas att den enskilde eller någon honom närstående lider skada eller men om uppgiften röjs”

Ett antal utslag och uttalanden visar att namn och adresser i normalfallet etc är ”harmlösa uppgifter”. För att överhuvudtaget ifrågasätta ett utlämnande av den enskilda uppgiften måste myndigheten ha en konkret misstanke mot den enskilde medborgaren i varje fall (Flera
RÅ finns).

GDPR står sig slätt mot vår Tryckfrihetsförordning, gudbevars.
Detta rör inte MOP, detta rör vår demokrati på djupet.
Medborgaren ska ha optimal insyn i myndighetsutövningen. Se på andra länder vad som händer när förvaltningen blir genompolitiserad, styrd av pengar och/eller nepotism. Polismyndighetens beteende är en rörelse i den riktningen.

Här kommer rykande färsk dom som Kammarrätten i Göteborg levererar angående sekretess, där rakt skaderekvisit föreligger.

En man söker få ut uppgifter om samtliga anställda vid Karlstad kommun som jobbar inom VA. Kommunen avslår med hänvisning till försvarssekretess (OSL 15:2)

Mannen överklagar och Kammarrätten finner att uppgifterna (namn/titel/lön/anställningsdatum) som kommunen hemlighållit inte omfattas av sekretess. Ny prövning ska göras av kommunen.

Kommunen kan förstås överklagas och domen ändras.

Det ger i alla fall en föraning av vad som väntar polisen som i 99,9 % av maskeringarna inte har OSL 15:2 att luta sig emot.

Domen: https://www.allmanhandling.se/wp-con...rg_4423_20.pdf
Citera
2020-10-15, 00:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Kvartetten Christer Pettersson, Stig Engström, PO Wester och Mårtens fantombild täcker väl i princip in alla sätt en ljushyad man kan se ut på...

Ha ha, du har rätt. Ibland famlar man i sin iver efter halmstrån som troligen inte finns. MP tyckte ju att ytterligare ett antal män som polisen släpade fram liknade Grandmannen.

MP såg mannen endast från sidan i några få sekunder utan att i observationsögonblicket ha minsta anledning att studera honom närmare.

Det är väl det man motvilligt får acceptera.

Eftersom andra vittnen såg Grandmannen återstår frågan vem han var och varför han stod där. För mig är hans beteende sådant att jag inte tror att han stod där endast för att glo på en känd person.

Margareta S beskriver hans beteende på ett helt annat sätt. Att han inte hörde av sig trots polisens efterlysningar tyder också på att han hade andra avsikter än att betrakta statsministern eller någon annan person vid Grand.

Visst kan han ha tyckt det var lite pinsamt att han stått där och spionerat på frugan eller nåt, men medietrycket i samband med Palmemordet borde i så fall ha fått honom att åtminstone anonymt höra av sig till polisen. Vilket tydligen inte skedde.

Vittnet Stark ser honom ca 20.55 och Margareta S/Anneli K, Max D och Lars K ser honom ca 23.07-23.12. Och Mårten några minuter senare. (20.45-21.05 befinner sig dessutom Tunnelbanemannen på samma plats).

Vittnet Stark

Mannens signalement:
180 cm
Kraftig
Mellanblå jacka, material liknande bävernylon (okänd längd)
Ljust ansikte
Markerat hakparti
På huvudet bar mannen en brunaktig, troligen mörkbrun huvudbonad med något knutet upptill.
Mannen bar ej glasögon.
Mannen hade troligen händerna instoppade i fickor över bröstet då han verkade omfångsrik över bröstet.
Mannen hade ett ”bonnigt” utseende.
Gav ett töntigt, fånigt intryck. Han gav ett konstigt intryck.

Stark förhördes första gången 2/3-86 och därefter vid ytterligare 5 tillfällen.

Signalementet att jämföra med de andra vittnenas beskrivningar av mannen de såg utanför Grand på mordkvällen. Jag vet inte varför han stod där men hans närvaro kräver, enligt mig, en förklaring.
Senast redigerad av Basfakta 2020-10-15 kl. 00:57.
Citera
2020-10-15, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det hade säkert ”varit en riktig skräll" men min tanke var inte den utan att Keith Maxwell självutnämnd Commodore för SAIMR beskriver ursprunget till sin täckorganisation för den terrororganisation han leder på liknande sätt.

Neptuniorden – Wikipedia
Neptuni Orden är ett ordenssällskap. Den instiftades i Stockholm den 22 mars 1812 och har sitt ursprung i Conjunkentus Orden, som bildades av svenska sjömilitärer och sjökaptener i London år 1801.

Syfte: Att lämna understöd till sjömän, deras änkor och barn. Att utöva hjälpverksamhet bland Ordens medlemmar och deras anhöriga. Att verka till nytta och gagn för sjöfolk i allmänhet. Att befrämja sällskaplig samvaro mellan medlemmarna.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Neptuniorden

South African Institute for Maritime Research (SAIMR)
“SAIMR was the successor of a 184-year-old organization formed by a group of British ship’s captains, who founded the ‘ Recovery Society,’ which had salvaged a bullion cargo vessel off Cape Rock, near East London.”

The Institute’s charter, which states that SAIMR strives
* to ‘assist in preserving the ecology of the seas and their perimeters and
* to gather intelligence relating to the strategic waterways of the world, and
* to use this intelligence to promote peace between nations and preserving human rights.’
Källa: Williams, Susan A.. - Who killed Hammarskjöld? : the UN, the Cold War and white supremacy in Africa / Susan Williams.. - 2013[2011]. - ISBN: 9781849043687

I själva verket var det en brittisk terrororganisation om + 5 000 ”legosoldater" med bas i London och kontakter med MI6.

Keith Maxwell kan ha utformat beskrivningen till sin täckorganisation från Neptuniorden för någon brittisk motsvarighet har jag inte hittat. Han kände säkert till den medan han levde och kanske till och med var medlem.

Vad som är allvarligt är naturligtvis att två medlemmar i Neptuniorden i september 1985 efter socialdemokraternas valseger överlägger om att mörda Olof Palme.

Att sen 12 marinofficerare tillsammans med kommedörkapten Hans von Hofsten publicerar sig i Svenska Dagbladet i oktober/november 1985 i vad som kommit att kallas ett ”officersuppror" vore inte svårt att koppla till en orden grundad av svenska sjömilitärer och som fortfarande är ett uppskattat inslag i den svenska marinmilitära miljön.

Bland de högerextrema utmärkte sig marinens officerare.
Den 10 nov 1985 publicerade Svenska Dagbladet (SvD) intervjuer med tolv höga marinofficerare i vad som i praktiken utgjorde ett ”officersuppror” mot en folkvald regering. Ledningen för ett helt vapenslag – marinen – förklarade att den saknade förtroende för regeringen!

Om något liknande hade skett, exempelvis i USA eller Frankrike, skulle regeringen omedelbart ha avskedat samtliga officerare. Dessutom skulle sannolikt den tongivande av officerarna ha ställts inför rätta för högförräderi.

Officersupproret hade inletts exakt en vecka tidigare. Detta i en debattartikel, också den i SvD, av kommendörkapten Hans von Hofsten.
Källa: https://blogg.vk.se/janhagglund/2011...pa-olof-palme/
Det här var intressant ur flera aspekter. En tidsanda, en historisk påminnelse om inte annat och något som kanske kan kopplas till MOP. Också för att jag känner till Jan Hägglund och vet att man kan uppfatta honom som både terrorist och frihetskämpe beroende på politisk färg hos en själv. Kontroversiell är nog inte fel, det kan jag tänka mig att han inte har ngt emot att bli kallad.
En annan grej jag associerar till blir kalla kriget, som fortfarande pågår även om det sägs ha avslutats då muren föll. Det drällde av set-ups, cover-ups och gör så fortfarande. Det är bara så extremt svårt för en vanligt mediekonsument (tidningsläsare, tevetittare) att se igenom. Jag menar fake news, det är inte alls något nytt. Det ha alltid funnits och inplanterats i MSM (Mainstream media). Problemet för MSM numera förstås är att MSM:s nyheter ifrågasätts på olika typer av forum, alternativa medier, via internet.
Om u-båtskränkningarna var en set-up är jag inte säker på - men omöjligt betraktar jag det inte som.
Citera
2020-10-15, 02:40
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Här kommer rykande färsk dom som Kammarrätten i Göteborg levererar angående sekretess, där rakt skaderekvisit föreligger.

En man söker få ut uppgifter om samtliga anställda vid Karlstad kommun som jobbar inom VA. Kommunen avslår med hänvisning till försvarssekretess (OSL 15:2)

Mannen överklagar och Kammarrätten finner att uppgifterna (namn/titel/lön/anställningsdatum) som kommunen hemlighållit inte omfattas av sekretess. Ny prövning ska göras av kommunen.

Kommunen kan förstås överklagas och domen ändras.

Det ger i alla fall en föraning av vad som väntar polisen som i 99,9 % av maskeringarna inte har OSL 15:2 att luta sig emot.

Domen: https://www.allmanhandling.se/wp-con...rg_4423_20.pdf
Intressant, tackar.

Har sprungit på följande.

https://www.allmanhandling.se/2020/1...Kh9MimaNdYikQ4

''Hemligt varför avliden varit misstänkt för Palmemordet
En änka nekades uppgifter om varför hennes avlidne make hade varit misstänkt för mordet på förre statsministern Olof Palme. Hon ville bland annat veta vem som hade anmält maken. Polismyndigheten bedömde att enskilda kunde lida men av ett utlämnande och avslog begäran.

Kvinnan överklagade men kammarrätten delade Polismyndighetens bedömning.

KR_Sthlm_5524_20''
Citera
2020-10-15, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Finns en hel del teorier om att han försvann frivilligt, ev. för legionen. Finns kompisar till honom från FJS som menar att det var så och att han pratat om att göra det. Kan inte bedöma det personligen, men intressant person och udda fall.
Förmodligen är det denna personen som i ''Liggaren'' anges som försvunnen och dödförklarad. Alltså i uppslag 21190 där förhören med HI ingår.

Naturligtvis måste alla som öppet inför andra förklarat att de vill döda OP kontrolleras. Annat vore tjänstefel. Precis som DK och TT.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-15 kl. 02:57.
Citera
2020-10-15, 03:23
Medlem
Många fallskärmsjägare blir det.

Bevisligen så har Krister Petersson lagt ned lite jobb på att undersöka ett antal fallskärmsjägare. Plus att han frågat både Säpo och MUST om det pågick någon form av övning i Stockholm när mordet skedde. Framgår i ''Åklagarpärmen''.

https://drive.google.com/file/d/1pRB...ew?usp=sharing

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

''Angående HI, så anger Melander så här:
"Psykiskt instabil ul som namnger person som påstått sig ämna skjuta Palme. Personen ifråga försvunnen och dödförklarad/HM"

Sedan framgår att detta är lagd Ad Acta 2012-11-02
Vidare 2017-05-15
"Uppslaget ingår i utredningen runt fallskärmsjägare m.m. som <maskat> <maskat> och <maskat> arbetar med. Uppslaget därför återupptaget och lagt på <maskat>.
Uppslaget än en gång aa-lagt/HM"

Källa Liggaren:
https://pasteboard.co/JvqY2AK.png

Psykiskt instabil borde nog varit maskat.
Vidare så verkar det ju trots en instabil uppgiftslämnare i HI ändå föranlett lite utredningsaktiviteter''.

Slut citat.

Frågan är vad som är ursprunget till den händelsekedjan? Vad fick KP att undersöka? Uppenbarligen har det ingenting med SE att göra.

För ett tag sedan fick jag ett PM från en till synes initierad person. Ett citat ur det.

''De två (förmodligen tre) jägarna jag vet om, det kan ha funnits fler på platsen runt MOP, är belagda med sekretess.
Varför vet jag att två (tre) var där då?
Jag var själv stationerad i området under tiden, både i februari och i mars. Jag träffade dom på Stockholms kustartilleriförsvar där de normalt inte hörde hemma (inte jag heller ska nämnas) i sista veckan i februari -86
De talade då om att man skulle öva inne i Stockholm.
De blev efter MOP som uppslukade av jorden under en period av tre, fyra veckor, därefter träffade jag åter en av dom två jag kände sedan innan, han kunde inte yppa något om övningen. Sekretess''

Nu ligger det en förfrågan till Krigsarkivet som inte anlänt än. Någon, inte jag, har haft anledning att ställa den. Varför vet jag inte.

''Namnlista på värnpliktiga vid Fallskärmsjägarskolan (FJS) i Karlsborg födda under åren 1950-1954 från Svenska Krigsarkivet''.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-15 kl. 03:40.
Citera
2020-10-15, 04:42
Medlem
Tillfälligheter? Slumpen? Eller finns det substans med bäring på MOP?

1. Säpos MP tycker sig se en grupp på 4 personer, inklusive mördaren, som övervakar och omgrupperar.

2. Tipset som försvann. 4 personer utförde mordet.

3. Anonym uppgiftslämnare uppger att en grupp jägare övar i Stockholm i samband med mordet.

4. KP utreder ett antal jägare 2017. Där avsnittet 21190 hämtas upp. Där HI ingår.

5. Gunnar Ekberg talar om en övning. Som då bekräftar?, Donald Forsbergs uppgifter om en grupp som mordkvällen övar samband. Direkt länkat till Stay Behind och det nya förslaget på ''Lennart''.

Antalet möjliga grupper börjar bli många.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-15 kl. 05:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in