2024-04-20, 21:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vem som först kontaktade vem är inget jag nämnt något om! Vart vill du komma med det?
Vidare var det också en fråga till Lookalike om att PH kanske skulle ha känt möjligheterna till en revansch, mot polisen och SÄPO med tanke på hans bakgrund där...
Men för SE-förespråkare är han ju en oklanderlig hjälte, eller hur?

Det fetstilta bör du nog kolla på några gånger till... också..
Du har haft vassare argument tycker jag, för SE's skuld.

Fast vi vet ju att Irvell fann PH betrodd nog att undersöka SE på Skandia.

Vi vet att det är Irvells tankebanor som går igen i PH:s PM.

Så det är ingen revansch, utan snarare som så att PH hjälper till när polisen kallar.

Det handlar om att se huruvida SE tog uppgifter från media.

Missförståndet att AH såg ut som KJ och att polisen var där inom 15 sekunder ...

Det skulle kunna visa att han inte var på Sveavägen efter skotten, i alla fall.
Citera
2024-04-20, 22:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vem som först kontaktade vem är inget jag nämnt något om! Vart vill du komma med det?
Vidare var det också en fråga till Lookalike om att PH kanske skulle ha känt möjligheterna till en revansch, mot polisen och SÄPO med tanke på hans bakgrund där...
Men för SE-förespråkare är han ju en oklanderlig hjälte, eller hur?/.../
Det är väl ingen här som har påstått att Per Häggström hade rätt i precis allting. Visst var han lite före sin tid i misstankarna om att det var SE som var mördaren, men samtidigt var han kanske också ute och cyklade i en del saker som på senare tid alltmer har ifrågasatts. T.ex. var väl PH väldigt tidigt inne på att SE skulle ha varit "bevisad hermafrodit", och han var också upphovsmannen till teorin om att SE hade "sett Lars J".
Citera
2024-04-21, 00:53
Medlem
nattekniks avatar
Många år nu sedan jag lade någon energi på MOP.
Tre frågor ang. CA, om någon sitter på svaret:

*Finns medlemslistan från skytteföreningen CA var med i tillgänglig någonstans?

*Finns hela kortet där CA står med sin revolver tillgänglig, och vilket år togs kortet?

*Den medlem som tackades av när kortet togs, och som skulle emigrera till Australien, har det kommit fram vem det var?
Citera
2024-04-21, 02:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Innan Per Häggström började som skadeinspektör på Skandia var han under 17 år polis och 1976 tog han en jurkand examen under tiden som han arbetade som trafikpolis.

Efter utbildningen sökte han sig till våldsroteln på Kungsholmen innan han började på Rikspolisens EKO-rotel.

Per Häggström tyckte efter sin juristexamen att ekobrotten var intressantare och var av uppfattningen att man skulle följa pengarna och inte bara följa buset.

1980 började Per Häggström arbeta på Skandia och anledningen till detta var att man där var rädda för företagsbedrägerier.

Per Häggström hade tidigare utrett ett stort förmögenhetsbrott som var ett av de första databrotten i Sverige men även var ett valutabrott och försäkringsbedrägeri där gärningsmannen dömdes.

Per Häggström blev därför anställd på Skandia för att utreda misstänkta försäkringsbedrägerier på företagssidan.

Per Häggström fick ett tjänsterum tillsammans med fyra andra varav två han arbetade tillsammans med var censur

Under de första åren var det fullt med arbete."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-01-A

Fyra personer i samma rum. Kanske var det dessa herrar som utgjorde de fyra medlemmarna i Skandias privata säkerhetstjänst som syntes ute på stan med WT på mordnatten?
Citera
2024-04-21, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kom man någonstans med detta tips?

Springande man hoppar in i en blå Opel nära restaurang Karelia.
Man i 40-45 årsåldern.
180-185 cm lång
Kraftigt byggd iklädd halvlång mörk rock.
Troligtvis barhuvad.

https://drive.google.com/file/d/1Euf...z31fKUz6b/view
19860305
Och blondt hår. Tok av sin mössa. Blev förhörd av Säpo 2014-2017 ? Och sen av polisen men Polisen visste inte att Säpo hade förhört honom. Och vice versa.
Dansk pod: «Verdens Største Historie - afsnit 46: Ræven og flugtbilen
I øjeblikket i Sverige udfoldes en stor spionsag….» kan lysstnas på i olika podd.
Senast redigerad av Vajana 2024-04-21 kl. 03:58.
Citera
2024-04-21, 09:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, PH har inte mycket till förtroende från min sida heller. Hans revansch mot polisen?
Han verkar ha ägnat stora delar av våren 1986 till att utreda detta "polisgörat". Troligen exalterad över att vara en del i århundradets mordutredning. Vem skulle inte vilja vara med att bidra till lösningen?

Har du hans CV? Går det att få ta del av detta?
Citat:
Ja där fick du till poängen som gjorde PH klandervärd i ditt fall....
Nej, jag håller inte alls med dig om att PH skulle vara klandervärd, och jag förstår inte varför du skriver att du inte har mycket förtroende för honom. För att han hade jobbat hos polisen?
Citera
2024-04-21, 09:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast vi vet ju att Irvell fann PH betrodd nog att undersöka SE på Skandia.

Vi vet att det är Irvells tankebanor som går igen i PH:s PM.

Så det är ingen revansch, utan snarare som så att PH hjälper till när polisen kallar.

Det handlar om att se huruvida SE tog uppgifter från media.

Missförståndet att AH såg ut som KJ och att polisen var där inom 15 sekunder ...

Det skulle kunna visa att han inte var på Sveavägen efter skotten, i alla fall.

Vad vet vi...?
Var det inte Skoglund som PH främst hade kontakt med...
Irvells tidiga intresse för SE verkar tas som ett starkt indicium. Det används rätt ofta som argument.
Jag kanske har missat något, men ser inte att Irvells misstankar är speciellt stora.

PH hjälper när polisen kallar? PH tog fullt av egna initiativ att "polisutreda".
Det var PH's initiativ att söka igenom SE's rum i hopp om att finna vapenfett etc.
Vapenfett var heller ingen idé från polisen utan något PH hoppades på då SE för honom blivit mer och mer misstänkt. Hade PH redan placerat ett vapen i handen på SE? Redan placerat SE som statsministermördare?
Stor risk för confirmation bias....
Uppgiften om att SE skulle ha varit ute kl.21? m.m.
Mycket blev misstänkt både väktare och SE....

Vet inte riktigt vart vi kommer med denna diskussion.
Jag har i vilket fall inte speciellt stort förtroende för PH, men därmed inte sagt att det klart fanns omständigheter att utreda.

Ja, både som GM eller vittne läste SE förmodligen tidningarna..
Här tycker jag du försöker göra en höna av en fjäder, genom att påstå att SE sagt att polisen kom efter 15 sekunder.
Det är din egna tolkning av meningarna i första spaningsuppslaget... som om sekunder fanns att utläsa där.

Nej, jag ser inte att något av detta kan bevisa att han INTE var på mordplatsen efter skotten.
Citera
2024-04-21, 09:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, jag håller inte alls med dig om att PH skulle vara klandervärd, och jag förstår inte varför du skriver att du inte har mycket förtroende för honom. För att han hade jobbat hos polisen?

Nej det är klart du inte håller med mig och jag håller inte med dig.
Dina inlägg som ständigt leder till att SE inte sett LJ..... oavsett vad som diskuteras...

Du får läsa mina inlägg igen om PH så ser du några av argumenten kring varför jag tycker som jag gör.
Citera
2024-04-21, 09:58
Medlem
Är du säker på att han är död? Hittar inget i dödsregistret? Har en hel del atg säga om den namnen..
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Vem är Tomas Flyckt (förutom att kallas för Polisman G)? Och varför finner man inte mer uppgifter om honom på nätet? Vart bor han idag? Någon som har mer info om honom? Bild? Lever han?

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
-Kriminalinspektör · Stockholm
Tidigare Piketen 360, Länskrim KUT....
-Regeringskansliet
Departementssekreterare · Stockholm
Narkotika frågor.....

-Säkerhetskonsult Security Consultant · Stockholm
Löst många fall med kidnappade barn som förts till annat land av ena föräldern. Korea, Japan, Kamerun, Filippinerna, Nigeria m.fl.

https://www.facebook.com/tomas.karlsson.1276

År 2000:
-Anf. 61 Departementssekreterare TOMAS KARLSSON:
Jag är tjänsteman på Socialdepartementet, vilket har ansvaret för narkotikafrågor. Jag är Sveriges representant i den horisontella narkotikagruppen, och jag är dessutom Sveriges styrelserepresentant i EU:s narkotikacenter i Lissabon.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ni-2000_GN0A29

Vad som talar emot inblandning är ju att han fått "komma in i värmen" senare under karriären. Trotts det "bryska" Säpo-förhöret i i hemmet.
Citera
2024-04-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moddy123
Är du säker på att han är död? Hittar inget i dödsregistret? Har en hel del atg säga om den namnen..

Karl Tomas Karlsson fd Flyckt Hägersten ,avliden 22/9 2013.
Dödsorsak: Cancer

Sök på hans namn i tråden....
Citera
2024-04-21, 11:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad vet vi...?
Var det inte Skoglund som PH främst hade kontakt med...
Irvells tidiga intresse för SE verkar tas som ett starkt indicium. Det används rätt ofta som argument.
Jag kanske har missat något, men ser inte att Irvells misstankar är speciellt stora.

PH hjälper när polisen kallar? PH tog fullt av egna initiativ att "polisutreda".
Det var PH's initiativ att söka igenom SE's rum i hopp om att finna vapenfett etc.
Vapenfett var heller ingen idé från polisen utan något PH hoppades på då SE för honom blivit mer och mer misstänkt. Hade PH redan placerat ett vapen i handen på SE? Redan placerat SE som statsministermördare?
Stor risk för confirmation bias....
Uppgiften om att SE skulle ha varit ute kl.21? m.m.
Mycket blev misstänkt både väktare och SE....

Vet inte riktigt vart vi kommer med denna diskussion.
Jag har i vilket fall inte speciellt stort förtroende för PH, men därmed inte sagt att det klart fanns omständigheter att utreda.

Ja, både som GM eller vittne läste SE förmodligen tidningarna..
Här tycker jag du försöker göra en höna av en fjäder, genom att påstå att SE sagt att polisen kom efter 15 sekunder.
Det är din egna tolkning av meningarna i första spaningsuppslaget... som om sekunder fanns att utläsa där.

Nej, jag ser inte att något av detta kan bevisa att han INTE var på mordplatsen efter skotten.

Är inte Irvells misstankar speciellt stora? PH återger dem i sitt PM:

"Polisen (Irvell) påstår att övriga vittnen på mordplatsen icke har sett SE på platsen. Däremot har tre vittnen inledningsvis lämnat ett signalement på GM som överensstämmer med SE."

Som spaningschef måste det ändå vara Irvell som satte Skoglund på att förhöra personalen på Skandia.

Det var knappast PH. Skoglund verkar inte ha pratat något med PH om förhören, vilket i och för sig är professionellt.

Ja, PH gick inledningsvis igång ordentligt, p.g.a. alla konstigheter med väktarna. Men detta reddes ut.

Det fanns förklaringar till alltihop.

Har man jobbat som polis i 17 år är det säkert av intresse att föröka hitta något konkret, spår av vapen.

Var inte detta klokt tänkt? Vi hade sluppit 80 000 inlägg om en sådan undersökning kommit till stånd?

Synd att inte PH var spaningsledare.

Nej, det står i Aftonbladet att polisen kom efter 15 sekunder, så i det första förhöret kan SE ha anpassat sig efter det. Det var inte jag utan poliserna i Palmerummet som tolkade SE så, att polisen redan var där när han kom fram till kroppen. Således kunde de inte förstå hur SE kunde få syn på LJ, som då befann sig uppe på åsen. (Min egen tanke är att SE som GM initialt tolkade HJ:s framfarande taxi som en polisbil ...)

Du har inte lyssnat igenom ljudklippen från Palmerummet? Det finns en hel del av intresse där.
Citera
2024-04-21, 13:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är inte Irvells misstankar speciellt stora? PH återger dem i sitt PM:

"Polisen (Irvell) påstår att övriga vittnen på mordplatsen icke har sett SE på platsen. Däremot har tre vittnen inledningsvis lämnat ett signalement på GM som överensstämmer med SE."

Som spaningschef måste det ändå vara Irvell som satte Skoglund på att förhöra personalen på Skandia.

Det var knappast PH. Skoglund verkar inte ha pratat något med PH om förhören, vilket i och för sig är professionellt.

Ja, PH gick inledningsvis igång ordentligt, p.g.a. alla konstigheter med väktarna. Men detta reddes ut.

Det fanns förklaringar till alltihop.

Har man jobbat som polis i 17 år är det säkert av intresse att föröka hitta något konkret, spår av vapen.

Var inte detta klokt tänkt? Vi hade sluppit 80 000 inlägg om en sådan undersökning kommit till stånd?

Synd att inte PH var spaningsledare.

Nej, det står i Aftonbladet att polisen kom efter 15 sekunder, så i det första förhöret kan SE ha anpassat sig efter det. Det var inte jag utan poliserna i Palmerummet som tolkade SE så, att polisen redan var där när han kom fram till kroppen. Således kunde de inte förstå hur SE kunde få syn på LJ, som då befann sig uppe på åsen. (Min egen tanke är att SE som GM initialt tolkade HJ:s framfarande taxi som en polisbil ...)

Du har inte lyssnat igenom ljudklippen från Palmerummet? Det finns en hel del av intresse där.

Jag tror vi har olika definition på vad stora misstankar är.
Givetvis borde uppgifterna utredas(dock inga uppgifter som ger skälig misstanke) och det är såklart bra att PH reagerade.
Men nu var det ju inte så att PH bara "reagerade" utan också agerade och "lekte polis".

Som sagt dina teorier kring detta ser inte jag som att det tillför SE-hypotesen något ö.h.t.
Snarare åt andra hållet när man jagar förklaringar till alla små-uppgifter på det här sättet.

Klart att jag lyssnat på banden och hört hur SE diskuteras.
Men det går ju inte att påstå att de där och då misstänkte honom som mördare. Det skulle inte ha slutat med ett förhör den 25/4 för SE i sådana fall.
Diskussioner i Palmerummet handlade om att vissa uppgifter inte gick ihop, att signalement stämde bra överens med ex. mannen på DB-gata o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in