2009-03-08, 19:42
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Älskarinnan, ÅK, ska ha varit med HH till Borlänge. Får nog hänvisa till Anér denna gång också.
Det du skriver är ju vad HH själv menar. Att Åsa och han var på väg till Vasaloppet och mellanlandade i Borlänge. Det är vad han skriver i boken "Olof Palme Är Skjuten". Vad SA menar är att det inte är sant. Att i vart fall HH inte var på Scandic. Lars Krantz hävdar att HH inte var anmäld till Vasaloppet och förlöjligar SA genom att ständigt påtala att han inte ens kollat upp det enkla. SA grundar sitt påstående med att ingen på hotellet har till honom påstått att dom sett HH på där. HH skriver i sin bok att han på lördagsmorgonen går ner i resceptionen för att hämta tevatten till sin termos då "den piggögda flickan" bakom disken upplyser honom om mordet. Kvinnan som jobbade bakom disken den morgonen lär ha varit över femtio år. Sedan påstår SA att man från hotellet kategoriskt sagt till honom att HH inte har bott på Scandic den aktuella natten. Nu är ju inte SA den allra smidigaste personen i världen och sannolikheten för att man sagt så till honom bara för att han skall sluta tjata kan inte anses som försumbar.

För övrigt var det väl inte Söderström som sa att HH skulle ha körts förbi mordplatsen 10-15 minuter efter mordet utan den chaufför som ofta körde HH när han skulle någonstans. Detta berättade han i ett TV3-program i slutet av 80-talet genom ett brevinkast. Han har även sagt det och tagit tillbaka det flera gånger om. Jag vill minnas att han inte ansågs riktig i skallen av de flesta som kom i hans väg. Han söp sedan så utförligt att han avled av det. Till stöd för sina påståenden hade han en gammal dagbok som möjligen antydde att han varit i tjänst under kvällen. Hans dåvarande flickvän lär långt efter han dog mena att mannen ifråga talade sanning då han påstod att han kört HH i Stockholm under mordnatten. Men, som sagt, man skall nog vara väldigt försiktig att dra några större växlar på enbart hans uppgifter.
Citera
2009-03-08, 19:46
Medlem
TinFoilBobs avatar
Helt sant. Anér påstår att HH ljuger (med bra belägg tycker jag). Jag menar att uppgifterna om att HH påstår sig haft sällskap med Åsa K hittade jag hos Anér.
Citera
2009-03-08, 20:37
Medlem
Vid närmare eftertanke var jag kanske lite snabb när jag sa att fotot är taget med vidvinkel.

Det kan kanske vara på det sättet att bilden är tagen med ett svagt teleobjektiv men då står fotografen på en helt annan plats längre bak och mer söderut än Jeppson.

I båda fallen blir bilden missvisande.

Saknar rutat papper man ska införskaffa detta och göra en ritning för att utröna vad som var teoretiskt möjlig att se.

http://www.itdemokrati.nu/page35b.html
Citera
2009-03-08, 20:51
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Vid närmare eftertanke var jag kanske lite snabb när jag sa att fotot är taget med vidvinkel.

Det kan kanske vara på det sättet att bilden är tagen med ett svagt teleobjektiv men då står fotografen på en helt annan plats längre bak och mer söderut än Jeppson.

I båda fallen blir bilden missvisande.

Saknar rutat papper man ska införskaffa detta och göra en ritning för att utröna vad som var teoretiskt möjlig att se.

Tror inte att det är nån vidare vidvinkel den bilden. Däremot verkar fotografen väldigt lång. Särskilt då jämfört med LJ som var relativt kort.
Citera
2009-03-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Okej, det har jag missat. Vart finns det att läsa?

ca 36.45 in i filmen

http://video.google.com/videoplay?do...00720109232489
Citera
2009-03-08, 22:59
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
ca 36.45 in i filmen

http://video.google.com/videoplay?do...00720109232489

Jag tolkar det så att Söderström baserar dessa uppgifter på Dahlgrens påstående, INTE att han har sett HH vid Sveavägen/Tunnelgatan.
Citera
2009-03-08, 23:02
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Jag tolkar det så att Söderström baserar dessa uppgifter på Dahlgrens påstående, INTE att han har sett HH vid Sveavägen/Tunnelgatan.

Nej iofs, så borde han hojtat högt om detta direkt när det begav sig.
Citera
2009-03-08, 23:37
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Tillåt mig bespara dig mödan. Jag har för mycket rutat papper liggandes.

http://i40.photobucket.com/albums/e2...h/baracker.jpg

Har utgått från avståndsbedömningen från polisens tekniska undersökning. Med tanke på att de inte kan utföra en rekonstruktion korrekt, så blir detta ju ett litet problem i sig. Vi vet ju också hur tarvlig den tekniska undersökningen var.. Så man får ta allt med en nypa salt.

Krysset vid mordplatsen är där OP låg på riktigt.

Blått kryss på Tunnelgatan indikerar en position där LJ med säkerhet kan ha fått en fullständig uppfattning om vad som skett.

Rött kryss på Tunnelgatan indikerar var han säger sig ha stått och var rekonstruktionsfotot är taget. (ett par "steg" in från Luntmakargatan.)

Med tanke på den felaktiga placeringen vid rekonstruktionen hade LJ kunnat se allt bra från denna plats. Frågan är hur mycket han kan ha sett när det verkligen skedde från denna plats.
Senast redigerad av portnoy 2009-03-08 kl. 23:41.
Citera
2009-03-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Tillåt mig bespara dig mödan. Jag har för mycket rutat papper liggandes.

http://i40.photobucket.com/albums/e2...h/baracker.jpg

Har utgått från avståndsbedömningen från polisens tekniska undersökning. Med tanke på att de inte kan utföra en rekonstruktion korrekt, så blir detta ju ett litet problem i sig. Vi vet ju också hur tarvlig den tekniska undersökningen var.. Så man får ta allt med en nypa salt.

Krysset vid mordplatsen är där OP låg på riktigt.

Blått kryss på Tunnelgatan indikerar en position där LJ med säkerhet kan ha fått en fullständig uppfattning om vad som skett.

Rött kryss på Tunnelgatan indikerar var han säger sig ha stått och var rekonstruktionsfotot är taget. (ett par "steg" in från Luntmakargatan.)

Med tanke på den felaktiga placeringen vid rekonstruktionen hade LJ kunnat se allt bra från denna plats. Frågan är hur mycket han kan ha sett när det verkligen skedde från denna plats.

Excellent Portnoy!

Ja det är verkligen på håret att han kunde se något men ligger ändå inom någon form av teoretisk möjlighet.

Bra att detta blir utrett!
Citera
2009-03-08, 23:53
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Ja det är verkligen på håret att han kunde se något men ligger ändå inom någon form av teoretisk möjlighet.

Ja.. Jäkligt störigt!
Citera
2009-03-08, 23:56
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Att ni orkar är beundransvärt, men meningslöst tidsfördriv.

CP is the answer.
Citera
2009-03-08, 23:58
Medlem
portnoys avatar
Hihih det är så jäkla kul att ådärkomdenja e en av väääldigt få som ligger på min ignore-lista.

Så jag ser inte vad den/det skriver. Kan ju inte vara nåt särskilt uppmuntrande iaf.

HOHOHO.

Edit: Nu när jag kollar så är den/det faktiskt den ENDA på min ignore-lista! Mäktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in