Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Kan det vara så att hans verksamhet kan vara en del som täckföretag för underrättelseverksamhet? Flera av hans fd kompisar från tiden har ju drivit sådan "privatiserad" uderrättelsverksamhet på samma sätt som hans företag med Grundborg hade sådana uppdrag.
Kanske. Senast jag kollade (i sensomras/höstas) så fick jag intrycket av att företaget var helt inriktat på civila produkter. Man tillverkar och säljer räddningsbåtar. Visst, det kan vara en täckmantel för att bedriga underrättelseverksamhet, men det kan ju nästan allting vara, om man vill hålla på med det.
Tanken har dock aldrig slagit mig. Jag tänkte mig snarast att den gode Ö dragit sig tillbaka från agenteriet och börjat sälja båtar och sånt.
Någon som vet var Östling gjorde lumpen? Var han också på KA?
Att det råkar vara mycket nassar i Rostock är nog mest en tillfällighet som kan ha socioekonomiska skäl (varvsnedläggningar -> arbetslöshet). Jobbar man med båtar är det en klar fördel att hålla till på kusten.
Namnet på företaget hade dock lite anspelningar på nazi-tiden, om man var historiskt bevandrad. Jag ser det ett utslag av humor. Östling trivs säkert utmärt om det är mycket nassar i stan. Nöff nöff!