2015-05-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Du glider för långt ifrån nu, fullständigt osannolikt att Israel skulle ha något med Palmemordet att göra.

Tänk istället Barbrogruppen. Håll fokus.

När det gäller att styrka att det finns en användbar taktik från statliga organisationer att genomföra liknande attentat så duger Israel bra men det innebär inte att det är de som är aktiva i just detta fall bara att inspiration kan ha hämtats i deras sätt att agera.

Det kan mycket väl vara så att avståndet är mindre än man tror och att det till och med det finns personer i en "barbro" eller "leon" gruppering med bakgrund liknande Ekbergs dvs med utbildning direkt från Israelerna.

Vem som helst kan dock förstå att deras ganska framgångsrika (kortsigtigt sett) operativa taktik kan fungera även mot en statsman som likt Palme rör sig ofta som en vanlig medborgare publikt om man har rätt kontakter och understöd och välja en liknande taktik utan några direkta kontakter med dem.
Citera
2015-05-09, 11:33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När man funderar runt ev övervakning av Olof Palme så är det gamla inlägget från Klippo intressant.
Tipsaren till PU, "axiom" pekar på att en polis som jobbar nära Hans Holmér är inblandad i MOP.

"Agnete Vistar og Ulf Mogensen, Månadsbladet PRESS nr 35 oktober 1988)

(Översättning från danska)

En dag i mars 1986 mottager den svenska polisen ett brev, som verkar vanvettigt.

Brevet är ett av många, som polisen håller på att drunkna i, som resultat av mordet på Olof Palme. Men detta brev skiljer sig från mängden med ett groteskt påstående om att en polisman skulle vara inblandad i mordet. Den anonyma personen hävdat att en av polischef Hans Holmérs nära medarbetare har spelat en direkt roll i mordplaneringen.

Vidare i brevet heter det att Palmes mördare kom med flyg till Sverige. Att de bodde hos svenska kontaktpersoner. Och att de använde olika typer av avlyssningsutrustning för att kunna utföra mordet på öppen gata i Stockholm."

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Längre fram i inlägget visar det sig att "Axiom" efter många turer 1988 kommer i kontakt med PUs utredare Alf Andersson, trots presstalesmannen Ingvar Erikssons förtrytelse. Det faktum att Axiom kommer med sitt första tips tidigt i Mars gör hans uppgifter extra intressanta. Vare sig det rör sig som om ett riktigt spår eller ett falskspår som är till för att röra till begreppen.

Tidningen "Press" var på tårna runt 1990 och skrev bl a en hel del om Stay Behind i Västeuropa och var de som pekade mot att Bertil Häggman var en av dess svenska ledare.

Mycket intressant. Frågan är ju vad som menas med "Hans Holmérs nära medarbetare"... I vanliga kvällsblaskor kan det ju räcka med att man jobba i samma byggnad. I mer seriösa sammanhang är det personer som träffas flera gånger i veckan, i tjänsten.

En person som har betett sig märkligt och dessuom verkar ljuga* som sina förehavanden under mordnatten är Alf Karlsson, på SÄPO. Och han är väl liksom ändåen på PKK-tråden, är han inte? Jag säger inte att han är inblandad, men det finns besvärande omständigheter kring hans agerande. Nära medarbetare till Holmér? Ingen aning. Dom måste ju ha sprungit på varandra i olika ärenden rörande säkerhetsarrangemang. Karlsson sköter den teoretiska biten med hotbilder och så, medan Holmér som länspolismästare får ordna med praktiska tilltag och koordinera resurser. HH var ju gamal SÄPO-chef så kanske kände dom varanda lite mer sedan den tiden.

Sedan har vi ju diverse figurer från den av Hans Holmér initierade base-ball-piketen med flera poliskonstaplar som sedan länge figurer i utredningen eller i andra spekulationer. Har finner flera som HH måste känt väl eftersom han anlitar dom som livvakter, gör vapenaffärer + att kontakterna och affärerna fortsätter i Ebbe Cs privatspaningar.

*) Hans uppgifter vad han höll på med går i strid med flera andras uppgifter. Jag har inte kunnat se något som tyder på att dom andra personerna med avsikt och planering har snackat ihop sig mot Karlsson.
Citera
2015-05-09, 11:47
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det kan mycket väl vara så att avståndet är mindre än man tror och att det till och med det finns personer i en "barbro" eller "leon" gruppering med bakgrund liknande Ekbergs dvs med utbildning direkt från Israelerna.

Ja, eller Syd Afrika. Det finns indikationer på att folk varit där på "praktik". Sedan har vi ju fortfarande personer som Bertil Wedin. Påstådd mördare, säger själv att han låg hemma och sov men den enda som kan styrka det (som vad jag vet aldrig har tillfrågats) är hans fru. Kan vi lita på att herr Wedin talar sanning? Kan en person som Wedin om inte annat ha haft kontakter för att få tag på en lämplig attentatsman? Absolut, om man frågar mig.

Vi ta några ordnignsfrågor:

Varför ställde Tomas Fisher upp och betalade Ebbe Cs privatspaningar? Hade Ebbe C lurat honom om att syftet var att lösa mordet och komma över dom 50 miljonerna i belöning? Tror inte det va?
Jag har inte kollat så mycket på Fisher, men han har i alla fall kopplingar till Bofors, jobbar med Ebbe C. Hur såg hans kontakter ut med Partiet? Kalla mig gärna paranoid, men jag vibbar att Fisher kan ha varit delaktig i täckverksamhet för underrättelsearbete, antingen för statens eller Partiets räkning.
Fisher betalade Ebbes räkningar. Någon köpte sedan böcker eller andra saker från Fishers bolag som betalninig.

Det KAN vara så att Partiet helt enkelt inte visste exakt vem eller vilka som låg bakom mordet, men anade.
Citera
2015-05-09, 12:16
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Palme var starkt drivande för avskaffande av folkhemmet och det var redan på hans tid (tidigt -70 tal) som man i ett riksdagsbeslut bestämde att påbörja avskaffandet av samhället och ersätta det med mångkultur.
Palme jobbade främst för folk i andra länder. Sverige var sekundärt. Men kostymen blev för stor så han fick dra på träfracken.

Så här uttalade han sig 1977:

Citat:
"Två ting bör göras. För det första måste vi ha en reglerad invandring, det har jag alltid varit anhängare av. Alltså att vi på ett rimligt sätt, kvantitativt, kan bemästra problemet. För det andra att vi för en konsekvent jämlikhetspolitik. Om någon av dessa två förutsättningar brister, riskerar vi att få svåra problem."

-Olof Palme
Invandrare & Minoriteter, Nr 2 1977

Du avser riksdagsbeslutet gällande statens förhållningssätt till invandrare som redan befann sig i landet 1975, antar jag. Det hade ingenting med vem, vilka eller hur många som skulle tas emot, utan reulterade enbart i att invandrarorganisationer erhöll statligt stöd för att kunna bedriva sin verksamhet. En finländsk gruppering i Tensta, om jag minns rätt, var de första att erhålla nämnda stöd enligt beslutet.

Värt att notera i sammanhanget är att beslutet röstades igenom enhälligt och att framförallt dåvarande Moderaterna var mest pådrivande innan det slutligen togs. Var jämt skägg i riksdagen 1975 kan tilläggas, d.v.s. 175 mot 175.

Dessutom blockerade han personligen all invandring via Östberlin hösten 1985 genom att hota Honecker med avbrutna diplomatiska förbindelser.

Du har helt enkelt köpt en klassisk politisk mytbildning som existerar och existerade kring Olof Palme.

För att återknyta till mordet. Visst kan det oresonliga hatet som fanns (och finns) inspirerat diverse grupperingar att genomföra attentatet. Min poäng var att det här hatet var grundlöst baserat och att ingen kan väl ändå påstå att mordet hade avsedd effekt i "patriotisk" mening.

Snarare tvärtom skulle jag vilja hävda.
Citera
2015-05-09, 12:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Så här uttalade han sig 1977:

Du avser riksdagsbeslutet gällande statens förhållningssätt till invandrare som redan befann sig i landet 1975, antar jag. Det hade ingenting med vem, vilka eller hur många som skulle tas emot, utan reulterade enbart i att invandrarorganisationer erhöll statligt stöd för att kunna bedriva sin verksamhet. En finländsk gruppering i Tensta, om jag minns rätt, var de första att erhålla nämnda stöd enligt beslutet.

Värt att notera i sammanhanget är att beslutet röstades igenom enhälligt och att framförallt dåvarande Moderaterna var mest pådrivande innan det slutligen togs. Var jämt skägg i riksdagen 1975 kan tilläggas, d.v.s. 175 mot 175.

Dessutom blockerade han personligen all invandring via Östberlin hösten 1985 genom att hota Honecker med avbrutna diplomatiska förbindelser.

Du har helt enkelt köpt en klassisk politisk mytbildning som existerar och existerade kring Olof Palme.

För att återknyta till mordet. Visst kan det oresonliga hatet som fanns (och finns) inspirerat diverse grupperingar att genomföra attentatet. Min poäng var att det här hatet var grundlöst baserat och att ingen kan väl ändå påstå att mordet hade avsedd effekt i "patriotisk" mening.

Snarare tvärtom skulle jag vilja hävda.
Det är kanske lite OT, men jag föreställer mig att nazisterna i den gamla kol- och stålunionen tillsammans med USA-imperiet, med dess strategi att härska genom att söndra, ligger bakom Schengenavtalet och dess konsekvenser för Europa.

Reglering av invandring var vardagsmat i mitten på 80-talet. Precis som tull och valutareglering.

Både Gorbatjov och Palme, med sina sociala ambitioner, stod i vägen för naziliberalismen.
Senast redigerad av iesho 2015-05-09 kl. 12:33.
Citera
2015-05-09, 12:43
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag håller inte helt med. Det är naturligtvis så att en sofistikerad organisation kan ha en rad tillfällen att döda OP. Men i valet mellan olika tillvägagångssätt så måste de rimligen ta hänsyn just till hur många organisationer som kan utföra ett mord med just det tillvägagångssättet. Har man en man placerad i statsministerns absoluta närhet är det t ex en dålig idé att knalla in på kontoret och skjuta honom, eftersom de misstänktas skara i sådana fall blir rätt begränsad.

Om MOP var organiserat har jag funderat på om det diskuterades alternativa, mindre spektakulära sätt att utföra mordet. Se t ex på jänkarnas otaliga försök att förgifta Castro. En man placerad i Palmes närhet borde rimligtvis ganska lätt kunnat förgifta Palmes mat, kaffe osv, så att det i efterhand inte givet framstår som förgiftning utan något naturligt, som t ex hjärtattack.

Å andra sidan kanske ett mord på stan skickar andra signaler än ett skickligt dold förgiftning.

Man kan kanske invända att det här lätt glider över i agentfilm, men förgiftning som ser ut som en naturlig dödsorsak har trots allt varit ett vanligt sätt för organisationer och tjänster att ha ihjäl folk.
Citera
2015-05-09, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ja, eller Syd Afrika. Det finns indikationer på att folk varit där på "praktik". Sedan har vi ju fortfarande personer som Bertil Wedin. Påstådd mördare, säger själv att han låg hemma och sov men den enda som kan styrka det (som vad jag vet aldrig har tillfrågats) är hans fru. Kan vi lita på att herr Wedin talar sanning? Kan en person som Wedin om inte annat ha haft kontakter för att få tag på en lämplig attentatsman? Absolut, om man frågar mig.

Tja fast hur de sydafrikanska paramilitära gurpperingarna agerade i sina massakrer har mycket lite med det vi ser utspela sig kring mordet på Palme att göra. De ägnade sig åt olika verksamheter som krigsbrott etc.

Deras modus i fråga om mord var att de hade svarta infiltratörer som lurade misstänkta i bakhåll där de massakrerades tillfångatogs, torterades ,mördades och därefter brändes vilket genomfördes med stora mängder inmundigade alkoholhaltiga drycker och avslutande "grillfest".

Ett annat modus var inbrott och bombattentat mot ANC!

Ingenstans kan vi se något som visar vare sig taktik eller kompetens som den vi ser i Palmemordet!

Tvärt om. Dessa agerade som de skränande Paramilitära mördargäng vi sett också i södra Amerika.
Citera
2015-05-09, 13:25
Medlem
Citat:
Det som finns är kronologin, när PU, gör en del olika insatser. Kan sedan jämföras vad som sägs till kommissionerna. Ganska lättläst så det går rätt snabbt att plöja igenom den.

Det svåra är väl att avgöra exakt vad som stämmer, boken eller kommissionsrapporterna. Juristkommisionens rapport innehåller även den felaktigheter.

Nu har jag inte läst Åshedens bok/böcker, men jag gissar på att hon skönmålar Holmer och att Holmer döljer saker för henne. HH's egen bok har jag läst och man blir föga imponerad av hur låg sanningshalten är stundvis, samt att han gärna lyfter fram sig själv som mannen med stort M.
Citera
2015-05-09, 13:42
Bannlyst
Citat:
När man funderar runt ev övervakning av Olof Palme så är det gamla inlägget från Klippo intressant.
Tipsaren till PU, "axiom" pekar på att en polis som jobbar nära Hans Holmér är inblandad i MOP.

"Agnete Vistar og Ulf Mogensen, Månadsbladet PRESS nr 35 oktober 1988)

(Översättning från danska)

En dag i mars 1986 mottager den svenska polisen ett brev, som verkar vanvettigt.

Brevet är ett av många, som polisen håller på att drunkna i, som resultat av mordet på Olof Palme. Men detta brev skiljer sig från mängden med ett groteskt påstående om att en polisman skulle vara inblandad i mordet. Den anonyma personen hävdat att en av polischef Hans Holmérs nära medarbetare har spelat en direkt roll i mordplaneringen.

Vidare i brevet heter det att Palmes mördare kom med flyg till Sverige. Att de bodde hos svenska kontaktpersoner. Och att de använde olika typer av avlyssningsutrustning för att kunna utföra mordet på öppen gata i Stockholm."

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Längre fram i inlägget visar det sig att "Axiom" efter många turer 1988 kommer i kontakt med PUs utredare Alf Andersson, trots presstalesmannen Ingvar Erikssons förtrytelse. Det faktum att Axiom kommer med sitt första tips tidigt i Mars gör hans uppgifter extra intressanta. Vare sig det rör sig som om ett riktigt spår eller ett falskspår som är till för att röra till begreppen.

Tidningen "Press" var på tårna runt 1990 och skrev bl a en hel del om Stay Behind i Västeuropa och var de som pekade mot att Bertil Häggman var en av dess svenska ledare.
Se här:

Senast redigerad av Eva.smoking.skinn 2015-05-09 kl. 14:02.
Citera
2015-05-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Visserligen finns här en avsevärd mängd osäkerhet. När det gäller mordplatsen så håller jag dock med PG Näss att det är ett orimligt ställe.
Näss uttalande om mordplatsen var mot bättre vetande. Den var tillrättalagd
för den breda allmänheten som inte visste något om de olika hemligheterna i
området. T ex SB-borgen Skandiahuset med sin vid behov olåsta dörr ut mot
Luntis och de underjordiska förbindelserna därifrån till t ex Johannes bergrum.
Att det sedan pågick en hemligstämplad övning i krokarna som medförde att
WT-observationer skulle komma att sopas under mattan gjorde mordplatsen
till en skänk från ovan.
Citera
2015-05-09, 15:38
Bannlyst
Ferm om Palmemordet:

Citera
2015-05-09, 16:54
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är kanske lite OT, men jag föreställer mig att nazisterna i den gamla kol- och stålunionen tillsammans med USA-imperiet, med dess strategi att härska genom att söndra, ligger bakom Schengenavtalet och dess konsekvenser för Europa.

Reglering av invandring var vardagsmat i mitten på 80-talet. Precis som tull och valutareglering.

Både Gorbatjov och Palme, med sina sociala ambitioner, stod i vägen för naziliberalismen.

Stämmer, det var helt vanliga inrikespolitiska frågor på den tiden. Palmes regering genomförde ytterligare restriktioner angående invandringen 1985, såsom skärpta visumkrav och kontroll av flygbolagens hanteranden av passagerares dokument.

På gränsen till OT förvisso, men det är bara så tröttsamt att om och om igen läsa inlägg av postare som fastslår att Palme "införde mångkulturen". Som jag skrev tidigare, sådana vanföreställningar florerade kring Palme, likt många andra dylika. På sin höjd kan det ha triggat en ensam gärningsman eller en mindre gruppering.

Vettiga konspiratörer hade naturligtvis tagit reda på hur det verkligen låg till.

Palme sade i ett tal jag lagt på minnet att "folkets väl skall gå före storfinansens"...I debatter ifrån tiden det begav sig nämner han Erlander, Hansson och de andra folkhemsbyggarna i var och varannan replik och talar varmt om just folkhemmet.

Låter inte som förräderi i mina öron.

Förrädarna är de som ville omdana Sverige till oigenkänlighet. Och de lyckades dessvärre...Frågan är vem anstiftarna är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in