Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Palme var starkt drivande för avskaffande av folkhemmet och det var redan på hans tid (tidigt -70 tal) som man i ett riksdagsbeslut bestämde att påbörja avskaffandet av samhället och ersätta det med mångkultur.
Palme jobbade främst för folk i andra länder. Sverige var sekundärt. Men kostymen blev för stor så han fick dra på träfracken.
Så här uttalade han sig 1977:
Citat:
"Två ting bör göras. För det första måste vi ha en reglerad invandring, det har jag alltid varit anhängare av. Alltså att vi på ett rimligt sätt, kvantitativt, kan bemästra problemet. För det andra att vi för en konsekvent jämlikhetspolitik. Om någon av dessa två förutsättningar brister, riskerar vi att få svåra problem."
-Olof Palme
Invandrare & Minoriteter, Nr 2 1977
Du avser riksdagsbeslutet gällande statens förhållningssätt till invandrare som redan befann sig i landet 1975, antar jag. Det hade ingenting med vem, vilka eller hur många som skulle tas emot, utan reulterade enbart i att invandrarorganisationer erhöll statligt stöd för att kunna bedriva sin verksamhet. En finländsk gruppering i Tensta, om jag minns rätt, var de första att erhålla nämnda stöd enligt beslutet.
Värt att notera i sammanhanget är att beslutet röstades igenom enhälligt och att framförallt dåvarande Moderaterna var mest pådrivande innan det slutligen togs. Var jämt skägg i riksdagen 1975 kan tilläggas, d.v.s. 175 mot 175.
Dessutom blockerade han personligen all invandring via Östberlin hösten 1985 genom att hota Honecker med avbrutna diplomatiska förbindelser.
Du har helt enkelt köpt en klassisk politisk mytbildning som existerar och existerade kring Olof Palme.
För att återknyta till mordet. Visst kan det oresonliga hatet som fanns (och finns) inspirerat diverse grupperingar att genomföra attentatet. Min poäng var att det här hatet var grundlöst baserat och att ingen kan väl ändå påstå att mordet hade avsedd effekt i "patriotisk" mening.
Snarare tvärtom skulle jag vilja hävda.