2018-02-14, 18:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Troligare att det rör sig om den socialdemokratiske chefredaktören på målarnas
facktidning. Han skrev en hel del om MOP men upphörde sedan helt med detta
eftersom han fått ett antal otäcka hotbrev.

Menar du Kjell Wase? Lars Krantz publicerar ett hotbrev till KW i sin appendix till "ett verkligt drama".
Citera
2018-02-14, 19:53
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
BW har ofta kallats riktigt snygg, även om han börjar komma lite till åren då, han såg dock rätt ungdomlig ut länge.
Han hade råd att exponera sig eftersom han inte visstades i sverige, sen flög han fortast tillbaka till icke-existerade staten tuurl-cypern utan utlämningsavtal med sverige.
Han hade många fina medaljer från bl Kongo.

BW har väl utseendet med sig får man erkänna men hans ögon är isblå och inte bruna som Hage beskriver dem.
Senast redigerad av riskybizzy 2018-02-14 kl. 20:07.
Citera
2018-02-14, 20:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Uppgiften om hoten mot Helgextras Lennart Lindström är väl det du syftar på . Uppgifterna om hoten mot LL såg jag först i UFO-Sundbergs alster och då slår varningsklockorna för mig innan jag hittar någon mer källa.

OK, det var helgextra jag tänkte på. Han dog väl sedermera iaf. Tror för övrigt jag blandat ihop LL och Kjell Wase.
Senast redigerad av heheho 2018-02-14 kl. 20:40.
Citera
2018-02-14, 20:37
Medlem
riskybizzys avatar
Tror inte man kan utesluta att det var en knäppis som gick igång på att spela Anna H ett spratt. Har läst vittnesmålet igen och det finns ju inget i hennes iakttagelser som kan uppfattas som känsligt för rikets säkerhet. Säkert någon udda kuf som läst om mordet och ville få spela viktig inför en ung kvinna.
Citera
2018-02-14, 20:38
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
BW har väl utseendet med sig får man erkänna men hans ögon är isblå och inte bruna som Hage beskriver dem.

Smart! att BW har blå ögon missar man inte. Då kan vi avföra honom.
Citera
2018-02-14, 20:43
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Ang den mystiske mannen på konditoriet.

Jag tycker att han verkar utklädd.
Han är redan inne på caféet när Hage kommer men har fortfarande rocken på sig.
Den borde han väl ta av sig med ens när han kommer in
Vill antagligen inte vecka onödig uppmärksamhet eller riskera träffa kollegor inom samma vapenslag han utger sig för att tillhöra. Rocken döljer ju nästan allt utom baskern.

Har han baskern på sig inomhus?
"basker av" gäller väl inomhus inom FM

När hage gått så lämnar han caféet med rocken på och baskern av och vandrar i väg som en vanlig man.

Får känslan av DF, BW eller Ulf Samuelsson ( chef OP5 vid tiden)
(DF i pappans Legionärsuniform)
Senast redigerad av fornamn.efternamn 2018-02-14 kl. 21:01.
Citera
2018-02-14, 20:54
Medlem
Ang AH

Det är antagligen något som AH har sett eller hört som måste tystas ner.

Mest troligt är kanske att det är något Lisbet har sagt i ett upprört tillstånd.

Dra mig till minnes att det finns en uppgift jag läste för länga sedan att någon, minns ej vem, påstod att Lisbet skulle ha yttrat något i stil med följande
"Han var en hemsk människa"
eller
"Han var en ruggig människa"

Kan denna uppgift komma från Hage?
Är det detta och kanske ännu mer som Lisbet sa om denne man som man inte vill skall nå allmänheten.

Noterar också att om HA hört något intressant så har hon valt att inte berätta detta i boken eller i några förhör (offentilga). Hon lydde varningen. Mannen måste ju har preciserat lite mer ingående vad hon inte fick tala om.

Har också för mig att Lars Krantz antog att Lisbet talade om OP när hon sa detta, vilket jag tycker låter ... ja som typiskt LK.
Senast redigerad av fornamn.efternamn 2018-02-14 kl. 20:57.
Citera
2018-02-14, 21:01
Medlem
Vad är det som händer?! UG skall ta upp Palmemordet nästa vecka!
Citera
2018-02-14, 21:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Underbart
Länk tack

https://www.svtplay.se/video/1693590...t-6?start=auto

Spola till 57:40
Citera
2018-02-14, 21:33
Medlem
Här var det

H: /;/då tittar jag upp på Lisbet igen och då är hon på väg emot mig, sen försöker hon knuffa undan mig men då fortsatte jag igen och hon säger någonting om den där lilla till trottoaren, det är något om att han var dum och så där, någonting men jag har försökt tänka på det men det går inte.
F: Säger hon någonting typ att det verkar som att hon kände igen personen, denne man?
H: Det var någonting om att hon sa att han var en ruggig människa eller någonting sånt där.
F: En otäck person, dum?
H: Ja, någonting om att det var någon buse eller något sånt där.

Om detta är från rättegången, alltså efter mötet med mannen på cafet, försöker de styra in på Pettersson, hon säger ju buse tillslut. Låter inte som en hitman.

vad "den där lilla till trottoaren" betyder kan man ju fundera på
Senast redigerad av fornamn.efternamn 2018-02-14 kl. 21:38.
Citera
2018-02-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Ang AH

Det är antagligen något som AH har sett eller hört som måste tystas ner.

Mest troligt är kanske att det är något Lisbet har sagt i ett upprört tillstånd.

Dra mig till minnes att det finns en uppgift jag läste för länga sedan att någon, minns ej vem, påstod att Lisbet skulle ha yttrat något i stil med följande
"Han var en hemsk människa"
eller
"Han var en ruggig människa"

Kan denna uppgift komma från Hage?
Är det detta och kanske ännu mer som Lisbet sa om denne man som man inte vill skall nå allmänheten.

Noterar också att om HA hört något intressant så har hon valt att inte berätta detta i boken eller i några förhör (offentilga). Hon lydde varningen. Mannen måste ju har preciserat lite mer ingående vad hon inte fick tala om.

Har också för mig att Lars Krantz antog att Lisbet talade om OP när hon sa detta, vilket jag tycker låter ... ja som typiskt LK.
Varför söker mannen upp AH just i denna tid, två och ett halvt år efter mordet?
Var det något specifikt som händei utredningen då?
Ja. Ölvebro och Åklagarna börjar intressera sig för CP och spelklubben Oxen.
Det kan alltså redan i Augusti 88 ha blivit känt att ett anhållande Låg nära förestående, och att AH snart måste vittna. Denna person hade alltså mycket initierade kontakter inom PU. Fällan var gillrad, och CP var redan utsedd till syndabock.
Citera
2018-02-14, 22:27
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Varför söker mannen upp AH just i denna tid, två och ett halvt år efter mordet?
Var det något specifikt som händei utredningen då?
Ja. Ölvebro och Åklagarna börjar intressera sig för CP och spelklubben Oxen.
Det kan alltså redan i Augusti 88 ha blivit känt att ett anhållande Låg nära förestående, och att AH snart måste vittna. Denna person hade alltså mycket initierade kontakter inom PU. Fällan var gillrad, och CP var redan utsedd till syndabock.

KU-utfrågningarna var på tapeten med bl a. förhöret med Holmér. "Polisspåret" var väl också hett igen innan man hittade CP som syndabock.

https://www.oppetarkiv.se/video/5017...or-hans-holmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in