2018-04-04, 07:51
Medlem
Vad hette Rolf "Dallas" Dahlgrens fästmö? Hon intygade Dahlgrens berättelse om vad som försiggick mordnatten. En intervju med henne finns på någon video, men jag kan tyvärr inte finna denna.

(Transporterade Dahlgren övningsledaren efter avslutad övning?)
Citera
2018-04-04, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ja, fast wt-folket utesluter väl inte varken Sydafrika eller EAP?

Jag har precis läst boken, Operation Chaos, och är numera övertygad om att CIA i allt väsentligt kontrollerade EAP. Makarna Tegin-Gaddy försvann ju kort efter MOP tillbaka till USA och trakterna kring Langley. Jobb på Brookings Institution och samarbete med Fiona Hill som ju nu är Trumps, White House senior director for Russia and Europe.

Knappast några marginaliserade tokfransar. Det fanns metod i chaoset och vansinnet.

Och hatet.
Varje spår utsluts av egen kraft. Dvs omvänt tänkande.
Citera
2018-04-04, 10:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Då man utförde mordet den enda kväll SÄPO fick ledigt, talar för att endast en liten skara som kände till det kan ha gjort det.
Mord och attentat utförs av kriminella men det finns 2 typer.

Amatörer som tar tillfället när det presenteras

Professionella som söker rätt tillfälle, dvs genom långvarig informationsinhämtning, vetskap om rutiner, tider, platser, skydd m.m.

Hatet mot Palme var stort inte bara internationellt utan även på hemmaplan bland både politiker och poliser.
De sistnämnda som var ensamma med att känna till att livvaktsskydd saknades.
Min gissning är att man bör kolla där först.

Det var inte den enda kvällen SÄPO inte bevakade Olof Palme.
Han var utan livvaktsskydd under 18 av 28 dagar i februari 1986.
Citera
2018-04-04, 10:25
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vad hette Rolf "Dallas" Dahlgrens fästmö? Hon intygade Dahlgrens berättelse om vad som försiggick mordnatten. En intervju med henne finns på någon video, men jag kan tyvärr inte finna denna.

(Transporterade Dahlgren övningsledaren efter avslutad övning?)

Lilian Fält tror jag men är inte helt 100 och lite osäker på stavningen på efternamnet
Citera
2018-04-04, 10:35
Medlem
Det blir nog svårt att 32 år senare lansera "övningar" förklaringar om märkliga legitima operationer och spaningar som orsak till närvaro.
Lite som när raketmadsen kommer med nya förklaringar...
Citera
2018-04-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det blir nog svårt att 32 år senare lansera "övningar" förklaringar om märkliga legitima operationer och spaningar som orsak till närvaro.
Lite som när raketmadsen kommer med nya förklaringar...

Lågt att jämföra PU med RaketMadsen. Men du kan jämföra Svarten med honom.
Citera
2018-04-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Lilian Fält tror jag men är inte helt 100 och lite osäker på stavningen på efternamnet

Tack för hjälpen. Idag heter hon Lilian Marianne Borg, 84 år, och bor i Rättvik. Flyttade till Dalarna 1989/90.
Citera
2018-04-04, 11:05
Medlem
ben-varfors avatar
Bruket av begreppen merovinger och karolinger inom SÄPO.

"Om jag inte minns fel kommer uttrycken "karoliner" och
"merovinger" från en artikel av Ulf Lingärde."

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av ben-varfor 2018-04-04 kl. 11:07.
Citera
2018-04-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Varje spår utsluts av egen kraft. Dvs omvänt tänkande.
Que?
Citera
2018-04-04, 13:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

Dessa uttryck finns med hos UFO-Sundberg och Ernst Lindholms "Offrets Uppdrag". Som alltid helt utan källhänvisning .

En annan som påtalade grupperingar var Lars Krantz som på stod att Melker Berntler skulle fått en pistol i magen av en kollega. Givetvis utan minsta källa.

Hans Holmér är i sin bok rent fientlig till MB. Håkan Sehlstedt som fotade den tyska vargen har omnämnts som S-märkt, liksom hans kollega Bengt Lööf.
Citera
2018-04-04, 13:13
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Dessa uttryck finns med hos UFO-Sundberg och Ernst Lindholms "Offrets Uppdrag". Som alltid helt utan källhänvisning .

En annan som påtalade grupperingar var Lars Krantz som på stod att Melker Berntler skulle fått en pistol i magen av en kollega. Givetvis utan minsta källa.

Hans Holmér är i sin bok rent fientlig till MB. Håkan Sehlstedt som fotade den tyska vargen har omnämnts som S-märkt, liksom hans kollega Bengt Lööf.

Då skulle väl Holmér och Frånstedt vara eniga för en gångs skull.
Frånstedt ansåg, om jag minns rätt, att Berntler rapporterade
interna ärenden till Palme.
Citera
2018-04-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

I en stort uppslagen artikel om SÄPO i Arbetet 1988-03-27 skiljer Lingärde mellan karoliner och bysantiner. Karolinerna sägs tjäna landet och dess demokratiska institutioner plikttroget. Bysantinerna däremot är intriganta, driver egna politiska agendor och tjänar understundom främmande makt. Bysantinerna sägs vara överrepresenterade på höga poster och driver gärna sin egen politik på front mot regeringens mer officiella linje.

Uttrycken karolinger-merovinger kan jag inte minnas att jag sett att han använder någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in