Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 17:39
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
ANg. ev inblandade personers kapacitet/missbruk

Det finns skäl att jämföra med mordet på JFK. Howard Hunt, utpekad som inblandad, säger i sina memoarer" att Bill Harvey och Dave Morales var inblandade. "De var båda råskinn,drack hejdlöst och var troligen totalt amoraliska ( se kap 18 Talbots "Djävulens schackbräde"

Jag vill med detta inlägg inte påstå att SE var inblandad i MOP . Men det faktum att han ev var alkoholist gör vare sig till eller från. På den punkten, hör och häpna, håller jag med Iesho

Håller du med mig om att om SE är GM kan han inte ha agerat på egen hand. Han måste ha haft spaningshjälp. Någon måste ha gett ok på när han skulle gå ut. Att SE av gammal vana skulle ha spädgris på sig och i stundens hetta av slump skulle ha mördat op finner jag löjeväckande.
Nu är jag inget fan av SE som GM men han kan I mina ögon inte vara ensam galning. Finns det någon koppling till DK? Och är DK knarkspanaren som avvek?
PS har äntligen läst hela tråden, tog några år
Citera
2018-06-29, 17:43
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Är denna person religiöst inspirerad på fritiden?

Nej, då tänker vi på två olika personer. Jag pratar om en pensionerad militär.
Citera
2018-06-29, 17:52
Medlem
SGDFs avatar
Alltså, jag får uppenbara problem här. Min identitet här är inte 100-%igt anonym, och jag vill inte fara ut i ogrundade personangrepp.

Men jag vet en som kan berätta för TP och eventuellt PU om vilka som varit med i Sveriges radios pistolskytteförening. Det kan han göra eftersom han själv varit aktiv där, dessitom finns FRO och militär karriär i bakgrunden.

Därutöver har en annan militär, helt utan koppling till den förste, uttalat sig mycket märkligt kring vad som skulle kunna uppfattas som själva skotten på Sveavägen, mordvapnets attribut m. m.

Därutöver finns till råga på allt en tredje f d militär i mitt periskop.

Jag kan inte sträcka mig längre än så här i tråden.
Citera
2018-06-29, 18:26
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Håller du med mig om att om SE är GM kan han inte ha agerat på egen hand. Han måste ha haft spaningshjälp. Någon måste ha gett ok på när han skulle gå ut. Att SE av gammal vana skulle ha spädgris på sig och i stundens hetta av slump skulle ha mördat op finner jag löjeväckande.
Nu är jag inget fan av SE som GM men han kan I mina ögon inte vara ensam galning. Finns det någon koppling till DK? Och är DK knarkspanaren som avvek?
PS har äntligen läst hela tråden, tog några år

Om du läser mina inlägg ser du att jag tror:

* Att det var en konspiration med flera nivåer. Det var, i vart fall, förankrat "internationellt".
Ev. kan ordern om MOP ha kommit därifrån. Jag har inget underlag för att vara mer specifik. Namedroppingen avseende personer, organisationer överlåter jag till andra.

Är dock rätt säker på att man sett till att "spåren" mellan de olika nivåerna är bortsopade/omöjliga att reda ut eftersom många mellanhänder torde ha använts.

* Att SE ev varit inblandad men ej som GM. Jag köper de argument som anförts mot Filters artikel. Han kan dock ha varit "Förvillare"
Citera
2018-06-29, 18:49
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Om du läser mina inlägg ser du att jag tror:

* Att det var en konspiration med flera nivåer. Det var, i vart fall, förankrat "internationellt".
Ev. kan ordern om MOP ha kommit därifrån. Jag har inget underlag för att vara mer specifik. Namedroppingen avseende personer, organisationer överlåter jag till andra.

Är dock rätt säker på att man sett till att "spåren" mellan de olika nivåerna är bortsopade/omöjliga att reda ut eftersom många mellanhänder torde ha använts.

* Att SE ev varit inblandad men ej som GM. Jag köper de argument som anförts mot Filters artikel. Han kan dock ha varit "Förvillare"

Kan inte se mer än en nivå i dagsläget, utesluter inte fler dock.
Lutar åt en grupp med 5-7 personer som har utfört dådet.
Känns som det finns bättre förvillare än SE.
Citera
2018-06-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Men problemet är att vi inte vet vem som talar sanning. Detta gäller även väktarna. Förutsatt att SE verkligen ingick i en Stay Behindgrupp kan även väktarna i efterhand ha fått speciella order uppifrån.

Under kalla kriget blev västliga underrättelsetjänster inklusive Stay Behind mer o mer politiskt mörkblå. Det är inte 100% säkert att dessa skall räknas in bland människor med normal tankeförmåga och omdöme. De kanske t o m nästan struntade i om polisen var dem på spåren. Många menar ju att den kompakta mörkläggningen tyder på att förövarna var med just i en sådan extremhögergrupp som visste att de aldrig kunde åka fast pga hänsyn till "rikets säkerhet". I så fall kunde kanske en Liberace-typ som SE mycket väl ingå i konspirationen. Det viktigaste var hatet mot Olof Palme.
Bra inlägg som jag instämmer i.
Det kan tas som utgångspunkt för en diskussion om två myter som med jämna mellanrum
under årens lopp dykt upp i tråden:
1) Att inblandade i en konspiration inte skulle kunna hålla tyst.
2) Att om de inblandade var höger om höger så skulle krafter i samhället se till att de blev
avslöjade.
Det är just det här med rikets säkerhet som gör att dessa båda myter inte håller streck i
verkliga lägen av typ MOP och Estonia. Prioritet ett blir tystnad resp. mörkläggning.
Lars Borgnäs har i sin bok "Nationens intresse" gått på djupet kring dessa frågor på ett
förtjänstfullt sätt.
Citera
2018-06-29, 19:41
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Detta är nog det starkaste inlägget hittills mot tanken på personen SE som medlem i en konspiration.

Men problemet är att vi inte vet vem som talar sanning. Detta gäller även väktarna. Förutsatt att SE verkligen ingick i en Stay Behindgrupp kan även väktarna i efterhand ha fått speciella order uppifrån.

Under kalla kriget blev västliga underrättelsetjänster inklusive Stay Behind mer o mer politiskt mörkblå. Det är inte 100% säkert att dessa skall räknas in bland människor med normal tankeförmåga och omdöme. De kanske t o m nästan struntade i om polisen var dem på spåren. Många menar ju att den kompakta mörkläggningen tyder på att förövarna var med just i en sådan extremhögergrupp som visste att de aldrig kunde åka fast pga hänsyn till "rikets säkerhet". I så fall kunde kanske en Liberace-typ som SE mycket väl ingå i konspirationen. Det viktigaste var hatet mot Olof Palme.
Vad tänker du på?
Reinhard Gehlen, nazist och spionchef på Östfronten och anfadern till Västtyska Stay-behind tack vare b.la Dulles ingripande. Skall han etiketteras som mörkblå? Nej knappast!
Redan 1952 hade BDJ-TD proskriptionslistor (likvideringsplaner) som omfattade aktiva politiker och journalister

Källa. Ganser, "Natos hemliga arméer"
Senast redigerad av bartram 2018-06-29 kl. 19:43.
Citera
2018-06-29, 19:42
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Följande ser jag som intressantast att gå till botten med just nu:

Enligt författaren Gunnar Wall påstod en direktör i Luleå tiden före mordet att en konspirationsgrupp som planerade att mörda Olof Palme hyrt konstgalleriet som lokal för övervakning av statsministerns bostad. Flera vittnesmål tyder på att männen som uppehöll sig i konstgalleriet inte var där för att sälja konst. De uppträdde underligt och verkade vilja bli av med kunderna så fort som möjligt.
En kvinna som åkte tunnelbanan till Gamla stans tunnelbanestation såg vid tre tillfällen före mordet – och ingen gång efter mordet – tre utländska (NN1 NN2 NN3) män varav en var lång och blond(NN1). Männen talade tyska med varandra. Den långe blonde mannen var klädd i en lång grön skinnrock.
Mönstret som framträder är således förhållandevis tydligt. En lång blond man som talar tyska iakttas(NN1), som vi ska se, även av andra vittnen senare under mordkvällen.

Neilberg får höra, totalt 5 personer, 2 poliser, ytterligare 3 man( Neilberg tror "troligtvis från utlandet"). Någon/några i denna grupp "jobbar inpå" OP, vilket kan tyda på SÄPO koppling. Neilberg behöver inte fundera, allt ska vara ordnat.

Alf Enerström får besök av en grupp på 5 personer, varav 2 är poliser. En av AEs polisbesökare lever och den andra är antingen död eller så vet inte AE om polismannen lever. Av hans uttalande att han känner igen den ena polismannen antyder att polismannen bor i Stockholmsområdet.

Polismannen DK säger sig företräda en grupp som kartlagt OP och nu vill få bort honom. "Johan" behöver inte fundera, allt ska vara ordnat. DK kan inte vara den polisman som Alf Enerström känner igen, däremot kan han vara den den andra polismannen som Alf inte nämner som levande eller död.

Därav 5 personer, varav 3 talar tyska flytande, 2 är poliser varav en troligen DK.
Lägg därtill en person som GM, vilket kan innebära att det blev en av de fem eller en okänd person.
Lägg därtill en person som ”finansiär”, vilken även den kan vara en del av gruppen. En person som troligen vid tidigare tillfällen fått personer att utföra sitt skitgöra åt honom. Som står vid sidan av och ”njuter” av det kaos som hans person kan åsamka via hans inflytande och pengar samt kontakter.
Summa sumarum 5-7 personer
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-06-29 kl. 19:45.
Citera
2018-06-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Alltså, jag får uppenbara problem här. Min identitet här är inte 100-%igt anonym, och jag vill inte fara ut i ogrundade personangrepp.

Men jag vet en som kan berätta för TP och eventuellt PU om vilka som varit med i Sveriges radios pistolskytteförening. Det kan han göra eftersom han själv varit aktiv där, dessitom finns FRO och militär karriär i bakgrunden.

Därutöver har en annan militär, helt utan koppling till den förste, uttalat sig mycket märkligt kring vad som skulle kunna uppfattas som själva skotten på Sveavägen, mordvapnets attribut m. m.

Därutöver finns till råga på allt en tredje f d militär i mitt periskop.

Jag kan inte sträcka mig längre än så här i tråden.

Törs eller vill de lämna information här?

https://sanningskommissionen.com/kontakt/tips/

Det ska också gå att lämna information helt anonymt enligt info på webbsidan.
Citera
2018-06-29, 21:20
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Törs eller vill de lämna information här?

https://sanningskommissionen.com/kontakt/tips/

Det ska också gå att lämna information helt anonymt enligt info på webbsidan.

Ja det är ett bra alternativ. Borgnäs, Wall och LGWP är också bra mellanhänder. Det är svårt att förhålla sig objektivt till egna upptäckter.
Citera
2018-06-29, 21:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Följande ser jag som intressantast att gå till botten med just nu:

Enligt författaren Gunnar Wall påstod en direktör i Luleå tiden före mordet att en konspirationsgrupp som planerade att mörda Olof Palme hyrt konstgalleriet som lokal för övervakning av statsministerns bostad. Flera vittnesmål tyder på att männen som uppehöll sig i konstgalleriet inte var där för att sälja konst. De uppträdde underligt och verkade vilja bli av med kunderna så fort som möjligt.
En kvinna som åkte tunnelbanan till Gamla stans tunnelbanestation såg vid tre tillfällen före mordet – och ingen gång efter mordet – tre utländska (NN1 NN2 NN3) män varav en var lång och blond(NN1). Männen talade tyska med varandra. Den långe blonde mannen var klädd i en lång grön skinnrock.
Mönstret som framträder är således förhållandevis tydligt. En lång blond man som talar tyska iakttas(NN1), som vi ska se, även av andra vittnen senare under mordkvällen.

Neilberg får höra, totalt 5 personer, 2 poliser, ytterligare 3 man( Neilberg tror "troligtvis från utlandet"). Någon/några i denna grupp "jobbar inpå" OP, vilket kan tyda på SÄPO koppling. Neilberg behöver inte fundera, allt ska vara ordnat.

Alf Enerström får besök av en grupp på 5 personer, varav 2 är poliser. En av AEs polisbesökare lever och den andra är antingen död eller så vet inte AE om polismannen lever. Av hans uttalande att han känner igen den ena polismannen antyder att polismannen bor i Stockholmsområdet.

Polismannen DK säger sig företräda en grupp som kartlagt OP och nu vill få bort honom. "Johan" behöver inte fundera, allt ska vara ordnat. DK kan inte vara den polisman som Alf Enerström känner igen, däremot kan han vara den den andra polismannen som Alf inte nämner som levande eller död.

Därav 5 personer, varav 3 talar tyska flytande, 2 är poliser varav en troligen DK.
Lägg därtill en person som GM, vilket kan innebära att det blev en av de fem eller en okänd person.
Lägg därtill en person som ”finansiär”, vilken även den kan vara en del av gruppen. En person som troligen vid tidigare tillfällen fått personer att utföra sitt skitgöra åt honom. Som står vid sidan av och ”njuter” av det kaos som hans person kan åsamka via hans inflytande och pengar samt kontakter.
Summa sumarum 5-7 personer
Snarare är väl 5-7 personer ett absolut minimum? Men då måste man bortse från alla tecken på en långvarig planering och från den brokiga skara som hade förhandsinformation. Jag tror att det var tunga makthavare inblandade och en stor organisation med långvarig spaning och långvariga förberedelser.
Senast redigerad av iesho 2018-06-29 kl. 21:34.
Citera
2018-06-29, 21:29
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Snarare är väl 5-7 personer ett absolut minimum? Men då måste man bortse från alla tecken på en långvarig planering och från den brokiga skara som hade förhandsinformation. Jag tror att det var tunga makthavare inblandade och en stor orhanisation med långvarig spaning och långvariga förberedelser.
Kan så vara, men det material jag och du och alla andra har tillgång till ger mig detta som en maxkonspiration. Finns det fler? Jag har inte sett några indicier hittills förutom tyst acceptans och passiv medverkan, men jag kan ha fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in