Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Fastnar för en sak som G.Söderströms kollega Invar Winden uppger i sin brottsanmälan.
https://drive.google.com/file/d/17Ja...t0xp4Oplr/view

IW har uppgett tiden till 23.20 längst upp under "Brottsdatum". Förstorar man så ser man även att han skrivit 23.20 först i rapporten men tryckt över med en 8:a så det blir 23.28. Kanske IW har börjat skriva rapporten själv först och skriver tiden som han själv har, mao 23.20. Under tiden han skriver så pratar han med kollegan GS som säger "det är fel tid, du får ändra det". IW lyder sin chef och ändrar tiden. Jag bara spekulerar men det är ett konstigt sammanträffande att IW troligen skrivit den rätta tiden initialt för att sen ändra.

Enligt GS har han noterat tiden på ett block i kommisariebilen.
IW var väl chauffören?
23.20 låter helt orimligt för vittnet på Kungsgatan som löpare?
Detta om han inte hade wt utrustning vilket inget tyder på.
Blocket i bilen där GS hade fört notering försvann sedermera.
Citera
2018-06-29, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tittar vi till att börja med på den andra misstänkta i Skandiahuset,väktaren Anette Kohut, så minskar misstankarna mot henne för delaktighet i MOP när man kan ta del av de andra väktarnas förhör.

Det visar sig att AK jobbar extra för Henry Olofsson och att han ber henne om detta så sent som mellan 1730 -1800 på fredagskvällen. Minst sagt snabba puckar för delaktighet i ett attentat mot Statsminister Olof Palme. Enligt Lisbet Palme har inte hon och Olof bestämt sig för att vid den tidpunkten gå biografen Grand på Sveavägen.

När HO runt kl elva kommer till Skandiahuset efter sin bridgekväll är AK ensam i receptionen. När HO bytt om går AK och duschar och återkommer till receptionen runt kvart över elva. AK och HO har snackat lite när Stig Engström dyker upp och HO anger att dom pratar om dom pratar några minuter innan SE går ut på gatan. Där han efter högst en halv minut hör skotten och ser OP segna ner.

AK är kvar i reception tills några minuter före halvtolv då hon går ner till garaget där HO ser henne köra iväg i sin lilla blåa bil, möjligtvis en Audi tror den osäkre HO. Att AK ej åtgärdat garagets från 2235 öppna dörr förklarar HO med att det är troligt att ägarna till butiken La Carterie tagit den vanliga vägen till sitt lager i Skandiahuset.

Anna-Lisa Gahn, AKs kollega, stänger dörren 2322 då hon gör sin rutinrondering. Väktarna intygar att deras runda ska vara nere vid garaget ungefär vid den tiden. När ALG kommer upp till HO i receptionen är klockan runt 2330. Sedan tar det tio minuter innan den . enligt båda väktarna, chockade SE kommer in och något osammanhängande berättar att OP skjutits.

Sammantaget säger dessa uppgifter att ska Kohut vara inblandad i MOP måste också Henry Olofsson vara det. Även Gahn bör isf vara inblandad då det måste var lurigt att ha henne springande och rondera i huset med risken att ALG ska upptäcka en sinister aktivitet som ett mordanslag. Med tanke på att paret palme bestämmer sig sent för att gå till Grand blir det science fiction att pressa in Securitastrion i en mordkomplott.

Däremot kan AK vara ett intressant vittne till någon aktivitet runt Skandiahuset. Hon har bevisligen hörts i ett ganska tidigt skede hörts av Våldsrotelns chef , Nils Linder. Frågan är om det finns någon koppling till Sigge Cedergrens iaktagelse av den vita volvon som blockerar hans hemfärd.

I skandiahusets persongalleri vill jag fortfarande veta vad Säkerhetschefen Per Häggström menar när han i förhöret säger "Viss övervakning har förekommit". Samtidigt har jag svårt att tro att OP drivits till mordplatsen p.g.a närheten till Skandiauset. Har inte sett en tillstymmelse till bevis att det verkligen gått till så, alla teorier till trots.

Tycker fortfarande att Sten Anderssons SÄPO-trojka är bra mycket hetare än alla Stigar , Kohutar och hemliga gångar under Johannes. Här finns namngivna SÄPOmän som enligt sveriges utrikesminister illegalt övervakat OP före MOP. Dessutom finns en SÄPO-PM som verkar förklara hur detta gått till.
Vi är på samma linje fast jag tycker det är uppenbart att de som kan placeras nära mordplatsen vid mordet som hastigt ger sig av efter mordet och som driveDetr desinformation gentemot utredningen är heta. Störst skam faller dock på dem som låter dem göra det. Flera av dem borda aldrig ha fått vara poliser eller säpospanare över huvud taget.
Citera
2018-06-29, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Fastnar för en sak som G.Söderströms kollega Invar Winden uppger i sin brottsanmälan.
https://drive.google.com/file/d/17Ja...t0xp4Oplr/view

IW har uppgett tiden till 23.20 längst upp under "Brottsdatum". Förstorar man så ser man även att han skrivit 23.20 först i rapporten men tryckt över med en 8:a så det blir 23.28. Kanske IW har börjat skriva rapporten själv först och skriver tiden som han själv har, mao 23.20. Under tiden han skriver så pratar han med kollegan GS som säger "det är fel tid, du får ändra det". IW lyder sin chef och ändrar tiden. Jag bara spekulerar men det är ett konstigt sammanträffande att IW troligen skrivit den rätta tiden initialt för att sen ändra.

Min hjärna hade tagit delvis semester när jag skrev detta. Självklart kan ej 23.20 vara den rätta tiden. Det jag menar är att om IW själv har 23.30 som ankomst till brottsplatsen, varför skriver han då 23.20 i rapporten ? Jag utgår ifrån att rapporterna skrivs ganska slentrianmässigt och det kanske inte är så noga med enstaka minuter. Men om han hade sån järnkoll på tiden som GS hävdar då bör han väl skriva 23.30 initialt ?
Citera
2018-06-29, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag tvingas nog lämna öppet där. Vi hade ju en längre detaljerad genomgång av detta för en tid sedan. Jag tyckte då att några i tråden de facto visade att det finns ett tidsglapp som lämnar öppet för att det inte var GM som YN såg.

Det räknades sträckor, hastigheter och sekunder på sådan detaljnivå att det då framstod som omöjligt att YN såg GM.

Sen är det förstås högst märkligt att en man med det signalementet springer österut just där och då. Det håller jag helt med om. Jag menar - vem i hela fridens namn var han?

Med tanke på alla vingliga vittnesuppgifter och oklara tider kring mordet så vet vi väl som vanligt mycket lite även i denna fråga. Tyvärr.

Ja jag själv var ju en som med förkärlek deltog i tidsberäkningarna. Problemet är ju bara att den tidigare kedjan var ganska lång utifrån de hållpunkter beräkningarna hängdes upp på. Dessutom ingick piketens färd ner längs Malmskillnadsgatan och där kan vi ju bara gissa på olika hastigheter.

YN´s möte med springande poliserna nedanför trappan och hennes möte med Springande mannen på DB´s gata, är ju en betydligt kortare händelsekedja med mindre felvarianter än de längre framkörningstiderna/hastigheterna. De enda riktigt säkra utgångspunkterna är ju de som kan härledas ifrån Fröken Urs tidsangivelser på LAC bandet.
Citera
2018-06-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, exakt. Jag har på senare tid intagit positionen att jag inte "vill" någonting. Det får vara vem som helst som mördade Palme. Det viktiga är att vi/polisen hittar personen/personerna som är ansvariga.

Att bygga på vittnesutsagorna är synnerligen vanskligt. Det finns väl fortfarande några vittnesmål jag håller som mer tillförlitliga än andra, men vittnesmaterialet som helhet spretar och mängder av uppgifter är motsägelsefulla.

Vittnen som jag tror såg (något så när) rätt är Margareta S vid Grand, Anneli K vid Grand, Pia E vid Grand, Lars K vid Grand, Lars J på Tunnelgatan (även om han som person framstår som lite besynnerlig), Ulla S i Gamla stan, Leif K i Gamla stan, Karin G Kammakargatan/Sveavägen och säkert några till som jag inte kommer ihåg på rak arm.

SE:s historia är så konstig att jag kan förstå att folk börjar granska honom närmare. Han var trots allt på mordplatsen. Men jag har så oerhört svårt att tro att en halvberusad/berusad typograf på väg hem från jobbet sent en fredagkväll bär omkring på en Magnumrevolver - och använder den för att skjuta landets statsminister.

Men jag är säkert fantasilös.
Man kan bortse från tidningen Filters slutsats att Engström skulle vara mördaren. Han är inte rätt person. Filter bortser även från Chevamannens vittnesmål. Mördaren agerar ensam och ingår inte i någon fantasifull konspiration ala Barbro eller WT-grupp.
Citera
2018-06-29, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ja jag själv var ju en som med förkärlek deltog i tidsberäkningarna. Problemet är ju bara att den tidigare kedjan var ganska lång utifrån de hållpunkter beräkningarna hängdes upp på. Dessutom ingick piketens färd ner längs Malmskillnadsgatan och där kan vi ju bara gissa på olika hastigheter.

YN´s möte med springande poliserna nedanför trappan och hennes möte med Springande mannen på DB´s gata, är ju en betydligt kortare händelsekedja med mindre felvarianter än de längre framkörningstiderna/hastigheterna. De enda riktigt säkra utgångspunkterna är ju de som kan härledas ifrån Fröken Urs tidsangivelser på LAC bandet.

Jag tycker att detta är ett vettigt och ett enkelt sätt att försöka få fram om YN kan ha mött mördaren.
https://sanningskommissionen.com/rapporter/

Tyvärr så har vi så många tider och variabler som är flytande så det är ej möjligt att säga varken det ena eller andra med 100% sannolikhet. Men där är betydligt större möjligheter för att få svaret NEJ. Flera tider som ska vinklas neråt för att det ska bli JA. Ska man analysera utan en förutbestämd mening så bör man nog hålla frågan öppen trots allt.
Citera
2018-06-29, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roga
Man kan bortse från tidningen Filters slutsats att Engström skulle vara mördaren. Han är inte rätt person. Filter bortser även från Chevamannens vittnesmål. Mördaren agerar ensam och ingår inte i någon fantasifull konspiration ala Barbro eller WT-grupp.
Alla vittnesmål går inte ihop, några måste ha uppfattat/kommit ihåg fel. Chevamannen är väl en av dom som ändrar sin uppfattning ganska mycket. Varför skulle han ha högre trovärdighet än övriga vittnen. Jag placerar honom längre ner på trovärdighetsskalan.
Citera
2018-06-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tror inte heller att Engström skulle ha nerver till det, och framför allt tror jag inte att en grupp människor med normal tankeförmåga och omdöme ens skulle överväga att ge den snacksalige, överdramatiske, allmänt knepige, halvt alkoholiserade Engström någon roll överhuvudtaget.
Dom kunde ju uppenbart inte ens lita på att han kunde hålla sig nykter under kvällen om man litar på väktaren Gahns vittnesmål om att han varit ute och "druckit middag".
Engström borde helt enkelt ha varit en mardrömskandidat för ett sånt uppdrag.

Om man ändå antar att han av något skäl getts en roll, hade han då fått leva? Särskilt med tilltagande alkoholism och psykiska problem, då hans personlighetsdrag och beteendemönster knappast blev mindre framträdande.
Det enda jag möjligen kan tänka mig är att han resten av sitt liv levde under dödshot, men det stämmer ju väldigt illa med hans mediala framträdanden och utsvävningar. Om han nu ändå möjligen hade en roll att "stöka till det" hade han ju redan uppnått det, fanns ingen anledning att han skulle fortsätta t o m fram till 1992 då han gör sitt sista mediala framträdande i Skydd och Säkerhet.
Det är bara början på hur hans beteende potentiellt är en risk för eventuella konspiratörer. Att fortsätta tjata om mordet tills omgivningen vissnar och meddela att han spar på tidningsartiklar i en stor flyttkartong är andra exempel.
It doesn't make sense.
Detta är nog det starkaste inlägget hittills mot tanken på personen SE som medlem i en konspiration.

Men problemet är att vi inte vet vem som talar sanning. Detta gäller även väktarna. Förutsatt att SE verkligen ingick i en Stay Behindgrupp kan även väktarna i efterhand ha fått speciella order uppifrån.

Under kalla kriget blev västliga underrättelsetjänster inklusive Stay Behind mer o mer politiskt mörkblå. Det är inte 100% säkert att dessa skall räknas in bland människor med normal tankeförmåga och omdöme. De kanske t o m nästan struntade i om polisen var dem på spåren. Många menar ju att den kompakta mörkläggningen tyder på att förövarna var med just i en sådan extremhögergrupp som visste att de aldrig kunde åka fast pga hänsyn till "rikets säkerhet". I så fall kunde kanske en Liberace-typ som SE mycket väl ingå i konspirationen. Det viktigaste var hatet mot Olof Palme.
Citera
2018-06-29, 14:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Detta är nog det starkaste inlägget hittills mot tanken på personen SE som medlem i en konspiration.

Men problemet är att vi inte vet vem som talar sanning. Detta gäller även väktarna. Förutsatt att SE verkligen ingick i en Stay Behindgrupp kan även väktarna i efterhand ha fått speciella order uppifrån.

Under kalla kriget blev västliga underrättelsetjänster inklusive Stay Behind mer o mer politiskt mörkblå. Det är inte 100% säkert att dessa skall räknas in bland människor med normal tankeförmåga och omdöme. De kanske t o m nästan struntade i om polisen var dem på spåren. Många menar ju att den kompakta mörkläggningen tyder på att förövarna var med just i en sådan extremhögergrupp som visste att de aldrig kunde åka fast pga hänsyn till "rikets säkerhet". I så fall kunde kanske en Liberace-typ som SE mycket väl ingå i konspirationen. Det viktigaste var hatet mot Olof Palme.
Jag vet inte om det finns någon normal tankeförmåga (den akademiska kanske då) men det finns extremt olika tankeförmågor. Man kan tycka att överklasspersoner, höga militärer, politiker, maffiafolk etc kan verka korkade, men åtminstone vissa av dem är mycket kompetenta på sin egen spelplan.

En udda person som SE kan inte överblickas från en mer normal svenssonposition. SE var intelligent och välartikulerad. Jag kan inte utesluta hans medverkan i MOP. Många kapabla personer i historien har varit gravt alkoholiserade.
Citera
2018-06-29, 15:35
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Om jag kan påvisa en samverkan mellan SE och FRO, med en fysisk nu livs levande person, är det fortfarande ointressant då?
Är denna person religiöst inspirerad på fritiden?
Citera
2018-06-29, 17:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
De här båda verkar alldeles för unga för att vara knarkspanare. Om man får spåna så går
tankarna hellre till Lidingö hemvärnskrets, ett högerextremt fäste där Åke J Ek hade stort
inflytande. Att åka till akutintaget och där posera är för mig ett mycket märkligt beteende.

Ja du har nog rätt i att de ser väl unga ut för att vara knarkspanare. Och det märkliga i att åka till akuten. Jag har också funderat om de var i sällskap med fotografen, en frilansfotograf som har polisradio kan nog naturligtvis flänga runt till platser hen hört att det händer saker men lite märkligt att sällskapet uppträder som vittnen i artiklar isåfall kan jag tycka.
Citera
2018-06-29, 17:27
Medlem
bartrams avatar
ANg. ev inblandade personers kapacitet/missbruk

Det finns skäl att jämföra med mordet på JFK. Howard Hunt, utpekad som inblandad, säger i sina memoarer" att Bill Harvey och Dave Morales var inblandade. "De var båda råskinn,drack hejdlöst och var troligen totalt amoraliska ( se kap 18 Talbots "Djävulens schackbräde"

Jag vill med detta inlägg inte påstå att SE var inblandad i MOP . Men det faktum att han ev var alkoholist gör vare sig till eller från. På den punkten, hör och häpna, håller jag med Iesho
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in