Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag har sett engelsmannens artikel någon gång, men jag minns inte något speciellt, det är tyvärr inget jag har tillgång till just nu.
Sulfint hade tydligen läst någon nyare artikel av Moelv.
Moelvs nyare artikel fanns på nyhetsbanken och kom ut 2016 till 30-års dagen. Kan ej längre finna den på nätet. Spåren är ej identiska men mycket stämmer in på båda.
Fred Harrisons artikel:
""Sunday Today, February 15, 1987
Vapenledtråd i Palmemordet
Exklusivt av Fred Harrison
Den svenska statsministern Olof Palme sköts av en mördare från hans lands egen säkerhetspolis.
Sunday Today kan nu avslöja att den Smith & Wesson-revolver - bekantgjord av Clint Eastwood i Dirty Harry-filmerna – lånades förtäckt från polisens arsenal och användes för att mörda statsministern.
Skotten på en Stockholmsgata, då Palme gick till biografen (ja, det står faktiskt så) med sin fru sågs som ett allvarligt slag mot världsfreden. Den svenska statsministern hade varit en pålitlig förhandlare i den känsliga Öst/Väst-diplomatin.
Den fruktlösa 11-månaders jakten på hans mördare har lett till en större avgång av polischefer som tvingades att förstöra ”hemliga” bevis.
Olaglig
En av Sveriges ledande polismän, en tidigare SÄPO-agent, landets hemliga polis, har informerat Sunday Today: ”Vapnet kom från en samling av illegala vapen som hade konfiskerats av polisen under flertalet år. Säpo undanhöll vapnet som användes vid mordet”.
Men, det är inte klart om mordbeslutet var ett policy-beslut eller utfört av en förrädarenhet inom säkerhetspolisen.
Palme hade försökt tämja Säpo under flera år, och även hävdat att Sverige inte behövde någon säkerhetspolis. Men säkerhetspolisen, som opponerade sig mot socialdemokratins vänsterinriktade mål, slog tillbaka med attacker på ledarens karaktärsegenskaper.
De läckte anklagelser att Palme var skådespelaren Shirley MacLaines äskare, anklagade honom för skatteflykt och avlyssnade hans telefon.
Tidigare Säpo-agenter säger att Palme-mordet har ökat säkerhetspolisens styrka och lett till en utökad budget."