2019-01-15, 08:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta var min tidigare "teori" också att CP befann sig vid Grand runt 21-tiden...

Dock med det "nya" PM:et och mot bakgrund att åtminstone 2 spanare haft uppsikt runt Sigges port, en i bil (Eklund?) och en i en holk tvärs över gatan, så är jag lite mer tveksam.
Löparnisse borde de ha känt igen?...

Ja, så kan det vara. Samtidigt kan vi efter 33 år inse att svenska polismakten 1986 hade en sällsynt förmåga att missa det mesta. CP kan mycket väl ha knallat fram till Grand under fikarasten.😎
Citera
2019-01-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
LP:s s k utpekande av CP som gärningsman är från början ett falsarium. Bara det att det dröjde lång tid innan åklagarna skrev ihop det kortfattade dokumentet om vad hon sett skriker manipulation lång väg.

"Han stämmer på min beskrivning". Kan det sägas mer oprecist?

I rätten sa hon att hon sett CP på mordplatsen vilket innebär att han kunde ha varit ett vittne. Nu var han inte ens det.

Däremot är det min bedömning att CP befann sig vid Grand vid 21-tiden letandes efter Sigge. Det var honom Birgitta W såg där han stod vid trottoarkanten på tå och tittade ut över folksamlingen. Vad CP sedan ägnade sig åt under den fortsatta kvällen har jag ingen aning om. Men någon Palmemördare var han inte.
Jag tycker inte att hennes skisser för tankarna till CP, men du kanske ser något annat i dem, eller finns det något i övrigt som tyder på att det var Christer?
Citera
2019-01-15, 13:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tycker inte att hennes skisser för tankarna till CP, men du kanske ser något annat i dem, eller finns det något i övrigt som tyder på att det var Christer?

Birgitta Wennerlings iakttagelse av en ”Grandman” skedde under några sekunder. Hennes skicklighet som konstnär och det ångestfyllda ansiktet har gett den en helt oproportionerlig uppmärksamhet.

Jämför med Hubert Falk som ser sin spetsnästa asketiska hurtbulle ca en kvart när denne kryssar mellan busshållplatsen och att kika in i Grandbiografen. Stig Engström-förespråkarna håller alltid knäpptyst om HF då han jobbade på Skandia och tveklöst skulle igenkänt SE.
Citera
2019-01-15, 13:15
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Birgitta Wennerlings iakttagelse av en ”Grandman” skedde under några sekunder. Hennes skicklighet som konstnär och det ångestfyllda ansiktet har gett den en helt oproportionerlig uppmärksamhet.

Jämför med Hubert Falk som ser sin spetsnästa asketiska hurtbulle ca en kvart när denne kryssar mellan busshållplatsen och att kika in i Grandbiografen. Stig Engström-förespråkarna håller alltid knäpptyst om HF då han jobbade på Skandia och tveklöst skulle igenkänt SE.

Gör dom? Hur många tror ens att SE var vid Grand strax före mordet?
Citera
2019-01-15, 13:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Sverige är nog bra, men svenska statsministrar får givetvis inte ha en egen agenda som USA har svårt att styra.

Till sist blev Palme en för stor belastning för alla - SAP, Säpo, Nato, CIA etc.

Den svenska gruppen fick lösa problemet och då var Säpo en given medaktör utan att hålla i vapnet.

Det är också därför vi 33 år senare skriver om Palmeärendet i denna tråd. Den sympatiske KP får svårt att bära fram sanningen trots att han själv säkert vill det. Tror jag.
Palme manövrerades in i en allt mer omöjlig situation, omöjlig inte minst därför att det fanns motståndare inom det egna partiet som gjorde gemensam sak med hans yttre fiender.
Citera
2019-01-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Gör dom? Hur många tror ens att SE var vid Grand strax före mordet?
Thomas Pettersson är nog ganska ensam om det, och det gör att hans trovärdighet i övrigt försvagas. Det är synd, för han har även en hel del rätt bra indicier mot SE som är svåra att förklara bort.

Jag tror att han gick i fällan just för att det var Mårten Palme som gjorde iakttagelsen. Det var meningen att hans namn skulle ge scenariot tyngd, men det irriterande faktumet att SE stämplade ut innan mordet och att han inte kommit in via huvudingången går inte att komma runt, med mindre än att han hade en medhjälpare på Skandia som hjälpte honom med det.
Citera
2019-01-15, 16:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Nej, några porträtt av CP är det ju inte. Jag går mer på att han brukade snurra vid Grand när han försökte få kontakt med Sigge.

Att han ställer sig på tå vid trottoarkanten och försöker upptäcka någon i vimlet talar också för att mannen inte övervakade Palme.

Sen har vi den inte alltför trovärdiga kvinnan på Tegnérgatan som påstod att hon skickat iväg CP till Grand "någon gång efter 20.30".

Spaningsledningen gjorde naturligtvis en kraftig felbedömning även med Birgitta W. Mannen hon såg hastigt har inget med mordet att göra. Tror jag.

Att knarkspanarna inte såg CP där vid den tiden betyder ingenting. Deras sorglösa inställning till spaning bekräftar det.

Det finns andra Grandvittnen som är mkt mer intressanta - Margareta S m fl som såg den stirrande medelålders mannen vid 23-tiden.
Citera
2019-01-15, 16:36
Medlem
Lite tankar från EAP och vad de tyckte om Palme och hans förhållande till dåvarande Sovjetunionen.
Fråga till tråden finns det några kända kopplingar mellan Alf E eller David Fr*d*n och EAP ?

"I samband med ubåtsjakten i Karlskrona skärgård 1984 ordnade
EAP bokbord på Hamngatan varvid ett bordsstandar med den amerikansk flaggan fick utgöra prydnad. I ett flygblad utdelat vid Fridhemsplan i Stockholm i mars 1984 hävdades att ”Palme måste ställas till ansvar för landsförräderi”. Tankegången utvecklades med att
”Olof Palme arbetar inte för Sverige, utan för Sovjet!”. Den svenske statsministern jämfördes här med Arne Treholt men uppgavs
arbeta på en ”’högre’ nivå” och ta order från ”KGB-generalen Michail Milstein och GRU-mannen Georgij Arbatov”. Palmes inställning i ubåtsfrågan ansågs också utgöra ett klart belägg för hans
samarbete med Sovjet.

I ett annat flygblad (”Du kan stoppa Palme och Kissinger”)
uppgavs Palme samarbeta med Henry Kissinger för att sänka det
västeuropeiska försvaret. Inför nationaldagen 1984 gav EAP ut ett
flygblad där man anklagade ”quislingen Palme” för att gå Sovjets
ärenden. I flygbladet hette det:
Varför, tror Du, känner sovjetledarna och Röda arméns generaler och amiraler sig helt fria att skicka in
sina ubåtar i vårt inre vatten, infiltrera våra regeringar
i Norden med KGB-spioner och fullständigt nonchalera våra protester? Jo, därför att Palmekommissionens politik för en ”kärnvapenfri korridor” i Europa
har lyckats i Norden!
Flygbladet innehöll vidare ett skarpt angrepp på den svenska neutraliteten med NATO-medlemskap som enda räddning. Att Olof
Palme skulle tillåtas tala den 6 juni ”var i sig en skymf” men i flygbladet skymtade även en än värre utveckling:
Men kommer vi att kunna fira denna vår nationaldag
1985 om Palme får fortsätta? Månne benämns denna
stora dag då den ”svenska folkminoritetens dag” och
firas i hela Sovjetunionen.
För att ge ytterligare tyngd åt det säkerhetspolitiska programmet
bildade den internationella LaRoucherörelsen i maj 1984 en ny
täckorganisation som gavs namnet Schillerinstitutet. Till chef sattes
Lyndon LaRouches hustru, Helga Zepp-LaRouche. Till Sverige
kom Schillerinstitutet i september 1984 där ett kulturkonservativt
program varvades med alarmistiska rapporter om hotet från Sovjetunionen samt att enda räddningen var NATO och det amerikanska
rymdförsvarsprogrammet Strategic Defense Initiative. När Schillerinstitutet den 11 november 1984 kallade till konsert i Kulturhuset i
Stockholm möttes åhörarna inte bara av ljuv musik utan även av
propaganda för LaRouche och dennes uppfattning i olika frågor.
Vid sidan om säkerhetspolitiken var kampen mot löntagarfonderna och framför allt mot knarket och det EAP kallade ”flumkulturen” eller ”rock- och drogkulturen” de viktigaste frågorna under
1980-talet. Till stöd för detta bildades i september 1979 organisationen Anti Drug Coalition som snabbt fick en svensk efterföljare -
Antidrogkoalitionen (ADK). ADK har bl.a. bedrivit verksamhet för
att stoppa turnéer med Rolling Stones som kallats ”massmördare”
och Alice Cooper. ADK hävdade 1981 i ett flygblad att FNambassadören Anders Thunborg var ”nära kopplad till den del av
Stockholms ganstersyndikat som styr narkotikahandeln samt att man avslöjat ”socialdemokratins och Stockholmspartiets nära inblandning i narkotikahandeln i Norden”.

I en EAP-rapport från augusti 1982 kallades Pink Floyds film
The Wall för ”den öppet nazistiska propagandafilmen”. Filmen utgjorde också enligt EAP ”nästa steg i den sataniska hjärntvätten”
som syftade till att med hjälp av droger åstadkomma rasbråk där
nerdrogade skinheads skulle utgöra stormtrupper. Bakom det hela
fanns naturligtvis, enligt EAP:s rapport, Olof Palme.
Palme som tidigare på affischer porträtterats som galen mördare med bödelsyxa under devisen ”djävulens djävul” porträtterades nu på samma
sätt men under överskriften ”ayatollornas ayatollah”.

https://data.riksdagen.se/fil/CDC553...E-03E6E135883C
Citera
2019-01-15, 18:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lite tankar från EAP och vad de tyckte om Palme och hans förhållande till dåvarande Sovjetunionen.
Fråga till tråden finns det några kända kopplingar mellan Alf E eller David Fr*d*n och EAP ?

"I samband med ubåtsjakten i Karlskrona skärgård 1984 ordnade
EAP bokbord på Hamngatan varvid ett bordsstandar med den amerikansk flaggan fick utgöra prydnad. I ett flygblad utdelat vid Fridhemsplan i Stockholm i mars 1984 hävdades att ”Palme måste ställas till ansvar för landsförräderi”. Tankegången utvecklades med att
”Olof Palme arbetar inte för Sverige, utan för Sovjet!”. Den svenske statsministern jämfördes här med Arne Treholt men uppgavs
arbeta på en ”’högre’ nivå” och ta order från ”KGB-generalen Michail Milstein och GRU-mannen Georgij Arbatov”. Palmes inställning i ubåtsfrågan ansågs också utgöra ett klart belägg för hans
samarbete med Sovjet.

I ett annat flygblad (”Du kan stoppa Palme och Kissinger”)
uppgavs Palme samarbeta med Henry Kissinger för att sänka det
västeuropeiska försvaret. Inför nationaldagen 1984 gav EAP ut ett
flygblad där man anklagade ”quislingen Palme” för att gå Sovjets
ärenden. I flygbladet hette det:
Varför, tror Du, känner sovjetledarna och Röda arméns generaler och amiraler sig helt fria att skicka in
sina ubåtar i vårt inre vatten, infiltrera våra regeringar
i Norden med KGB-spioner och fullständigt nonchalera våra protester? Jo, därför att Palmekommissionens politik för en ”kärnvapenfri korridor” i Europa
har lyckats i Norden!
Flygbladet innehöll vidare ett skarpt angrepp på den svenska neutraliteten med NATO-medlemskap som enda räddning. Att Olof
Palme skulle tillåtas tala den 6 juni ”var i sig en skymf” men i flygbladet skymtade även en än värre utveckling:
Men kommer vi att kunna fira denna vår nationaldag
1985 om Palme får fortsätta? Månne benämns denna
stora dag då den ”svenska folkminoritetens dag” och
firas i hela Sovjetunionen.
För att ge ytterligare tyngd åt det säkerhetspolitiska programmet
bildade den internationella LaRoucherörelsen i maj 1984 en ny
täckorganisation som gavs namnet Schillerinstitutet. Till chef sattes
Lyndon LaRouches hustru, Helga Zepp-LaRouche. Till Sverige
kom Schillerinstitutet i september 1984 där ett kulturkonservativt
program varvades med alarmistiska rapporter om hotet från Sovjetunionen samt att enda räddningen var NATO och det amerikanska
rymdförsvarsprogrammet Strategic Defense Initiative. När Schillerinstitutet den 11 november 1984 kallade till konsert i Kulturhuset i
Stockholm möttes åhörarna inte bara av ljuv musik utan även av
propaganda för LaRouche och dennes uppfattning i olika frågor.
Vid sidan om säkerhetspolitiken var kampen mot löntagarfonderna och framför allt mot knarket och det EAP kallade ”flumkulturen” eller ”rock- och drogkulturen” de viktigaste frågorna under
1980-talet. Till stöd för detta bildades i september 1979 organisationen Anti Drug Coalition som snabbt fick en svensk efterföljare -
Antidrogkoalitionen (ADK). ADK har bl.a. bedrivit verksamhet för
att stoppa turnéer med Rolling Stones som kallats ”massmördare”
och Alice Cooper. ADK hävdade 1981 i ett flygblad att FNambassadören Anders Thunborg var ”nära kopplad till den del av
Stockholms ganstersyndikat som styr narkotikahandeln samt att man avslöjat ”socialdemokratins och Stockholmspartiets nära inblandning i narkotikahandeln i Norden”.

I en EAP-rapport från augusti 1982 kallades Pink Floyds film
The Wall för ”den öppet nazistiska propagandafilmen”. Filmen utgjorde också enligt EAP ”nästa steg i den sataniska hjärntvätten”
som syftade till att med hjälp av droger åstadkomma rasbråk där
nerdrogade skinheads skulle utgöra stormtrupper. Bakom det hela
fanns naturligtvis, enligt EAP:s rapport, Olof Palme.
Palme som tidigare på affischer porträtterats som galen mördare med bödelsyxa under devisen ”djävulens djävul” porträtterades nu på samma
sätt men under överskriften ”ayatollornas ayatollah”.

https://data.riksdagen.se/fil/CDC553...E-03E6E135883C

Ja enligt Borgnäs tv-program om Palmemordet lämnade Alf E ekonomiska bidrag till EAP och eftersom DF var Alf E:s vapendragare är det högst troligt att även han var länkad till EAP.
Citera
2019-01-15, 20:25
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ja enligt Borgnäs tv-program om Palmemordet lämnade Alf E ekonomiska bidrag till EAP och eftersom DF var Alf E:s vapendragare är det högst troligt att även han var länkad till EAP.

Tore Fredin, var en av grundarna till eap (släkt?)
Citera
2019-01-15, 21:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tore Fredin, var en av grundarna till eap (släkt?)

Okej, visste jag inte. Jag har tyvärr ingen aning om DF och TF var släkt.

Däremot har jag på nytt börjat fundera över detta EAP och Schillerinstitutet. Märkliga och obehagliga grupper. Det vilar ett slags vanvett över deras förföljelse av Palme. De verkar inte ha några gränser. Extremister.
Citera
2019-01-15, 21:39
Medlem
Det här postar jag mest för att jag tycker citatet från Gullou låter så lustigt.

"Justitierådet Göran Lambertz tycker att utredarna missat det så kallade polisspåret i utredningen av mordet på Olof Palme.

Han får stöd av Leif GW Persson, men sågas av Jan Guillou.

Nästa steg blir väl att han tror på tefat, säger Guillou.
Göran Lambertz, 62, har tidigare berättat att han stämt träff med vice riksåklagaren Kerstin Skarp för att diskutera missar i Palmeutredningen.

Då höll han missarna för sig själv.

I dag avslöjar han i Ekots Lördagsintervju vad det rörde sig om:

– Man borde åtminstone undersöka det så kallade polisspåret.

”Pratade i walkie-talkies”
Enligt Lambertz kom Palmekommissionen fram till 1999 att det här spåret borde utredas ytterligare och att det sedan dess inte har gjorts.

– Hypotesen är att det funnits extremistiska poliser och militärer i Sverige som har samverkat och planerat mordet på Olof Palme och också genomfört det. Närmare bestämt hur det skulle ha gått till vill jag inte gå in på, säger Göran Lambertz till Aftonbladet.

Han hävdar att det finns flera omständigheter som talar för den här teorin.

– Det var ju så att det fanns vittnesmål om personer som pratade i walkie-talkies runt mordplatsen. Det fanns ganska många som talat om att det hade varit möte med väldigt hatiska uttalanden mot Palme under veckorna innan mordet. Det ska också funnits de som talat om att han ska röjas ur vägen.

GW Persson håller med
Mötet med vice riksåklagaren har skjutits upp tills vidare för att ge plats åt Quick-debatten där Lambertz tagit stor plats.

Den frågan är så pass infekterad att den förstört vänskapen till Leif GW Persson.

– Vi har ingen relation. Jag har bett honom fara åt helvete. Ringer han upp Johan och Therese föräldrar och ber dem om ursäkt och säger att det här var ett jävla snedsteg, då må det vara. Jag är inte långsint på det viset, säger Leif GW Persson.

Däremot får Lambertz stöd av Persson gällande polisspåret i Palmeutredningen.

– Jag har påpekat samma sak. På de här punkten har jag inga problem att stötta. Det var illa skött. Jag kom ihåg när jag föreslog det där i staben. De såg ut som fågelholkar i ansiktet. Ingen var glad. Det där är en jävla het potatis, säger Persson.

Guillou: Så knäppa ideér
Lambertz andra stora motståndare i Quickdebatten, författaren Jan Guillou, håller som vanligt inte med.

– Det är oroväckande. Nästa steg blir väl att han tror på tefat. En konspiration skulle inte gå att hemlighålla, någon skulle ha tjänat 50 miljoner kronor, säger Jan Guillou.

Guillou kallar Lambertz nya tillägg i samhällsdebatten för "ett hälsotecken" men olyckligt "att han kommer med så knäppa ideér".

– Det var bara det här som fattades. Han trasslar in sig värre och värre. Det här är en av de populäraste privatspanarteorierna. Den är roligast, mest intressanta och spännande. Det är ju inte så att det någonsin framkommit något som tyder på att det skulle vara en befogad teori, säger Jan Guillou.

Det kan även förre spaningschefen i Palmegruppen, Ingemar Krusell, 78, skriva under på.

– Allt det där är ju strunt. Mördaren stod och väntade. Han behövde ingen walkie-talkie. Det finns inga tveksamheter hos mig eller familjen Palme. De är övertygade om att det var Christer Pettersson som dödade Palme, säger han.

Lambertz säger att det är 50 procent chans att det är Pettersson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dat-olof-palme
Senast redigerad av Sumer 2019-01-15 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in