Bara för att göra allt ännu lite svårare, hittade jag följande påstående från en intervju med Lisbet Palme.
" Polisutredningen var klantig och amatörmässig – och det började redan på mordnatten med obefintliga avspärrningar och spår som inte säkrades, berättar Hans-Göran Björk som menar att polisen sedan alltför tidigt låste fast sig i storskaliga teorier, allt medan konspirationsteorierna flödade.
Själv insåg han vikten av att komma i kontakt med Lisbet Palme som skyggt dragit sig undan alla intervjuer.
– Till slut lyckades jag vinna förtroende hos Lisbet Palme genom en gemensam bekant. Vi satt sedan ned och samtalade vid två–tre tillfällen, där resultatet blev intervjun som sändes i radio 16 april 1994, berättar Hans-Göran Björk som var den förste journalist som intervjuade Lisbet Palme om mordet.
Under samtalen framträdde bilden av en sviken och misstrodd före detta statsministerhustru.
– Jag fick sympati för henne. Hon var psykologutbildad socionom, och en van iakttagare, och ändå hade hon inte blivit trodd av polis och rättsväsende, berättar han.
För Hans-Göran Björk berättade Lisbet Palme bland annat om kvällen före mordet – om hur hon och maken sent på eftermiddagen 27 februari, sedan livvakterna kallats hem, hade bestämt sig för att gå på bio tillsammans med ena sonen. De tog tunnelbanan från hemmet i Gamla stan.
– I efterhand såg vi ju hur livvaktsstyrkan var helt utan organisation och beredskap för oplanerade händelser, menar Hans-Göran Björk.
Efter biobesöket skildes paret och sonen åt och Lisbet och Olof Palme vandrade Sveavägen fram mot Sergels Torg då steg närmade sig bakifrån. En hand lades på Olof Palmes axel, sedan brann två skott av varav det ena gick in i statsministerns rygg medan den andra snuddade vid Lisbet Palme.
– Hon vände sig då om, ställde frågan ”Vad gör du?” och tittade sedan rakt in i mördarens ansikte i flera sekunder innan mannen med de stirrande ögonen med vaggande gång släntrade iväg. Hon fick direkt en känsla av att mannen var en missbrukare, berättar Hans-Göran Björk.
Lisbet Palmes misstro mot polisen späddes på av att uppgifter hon lämnade under de första dygnen uppenbart läcktes till media.
https://www.unt.se/nyheter/heby/tror...r-4201451.aspx