Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-26, 15:39
Medlem
9,43 in i filmen säger Gösta Söderström att dom andra poliserna kom fram 10 sek efter honom ungefär. https://www.youtube.com/watch?v=Cz_ZBmIg_rU
Citera
2019-08-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Det säger han inte alls utan det är den kvinnliga kommentatorn som säger detta. Det går stick i stäv med vad GS själv säger i annan fil att de stod utanför en restaurang när mannen kom fram och berättade. Därefter hör han områdesanropet strax före han passerar kungstornen.

Däremot säger GS själv vid 5,03 i denna film att de som sprang ut efter mördaren inte hade någon skyddsutrustning med sig.

Du har alldeles rätt i att det är kvinnan som säger det, har hon missuppfattat Gösta S eller har Gösta S verkligen sagt detta till henne.
Citera
2019-08-26, 15:57
Medlem
Citat:
9,43 in i filmen säger Gösta Söderström att dom andra poliserna kom fram 10 sek efter honom ungefär. https://www.youtube.com/watch?v=Cz_ZBmIg_rU
Från Beridarbansgatan där piketen befann sig då de fick anropet till korsningen Sveavägen/Kungsgatan där GS befann sig då han fick anropet är det ca 450 meter. Det borde ha varit ca 20 sekunder efter om inte GS åkt väldigt sakta.

Han kanske fick larmet något tidigare? Vid kungstornen ungefär? Jag har hört en sån version också.
Senast redigerad av MacMackay 2019-08-26 kl. 16:06.
Citera
2019-08-26, 16:20
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, jag tror KP är den första åklagaren som har förstått att en korrekt rekonstruktion av de sista 2 minuterna före mordet, ger lösningen på mordet, utan att det kan användas som bevis i domstol.

Ja, alltså det går ju inte motbevisa dig, och heller inte bevisa.

Men om det är som du tror kan vi ju trösta oss med att gärningsmannen lever, ngt som KP uttryckt något dunklare. Nämligen OM gm är i livet. Din gm är ung i sammanhanget.

Han är lite kort bara. Ensam verkar han vara. Vilken sorg att bära, om det är som du säger. Jag kan inte utesluta det, så långt kan jag gå. Mest därför att han uppenbarligen skarvar i förhör.

Håller med om att det första folk har sagt, är det viktigaste. Vad IM säger, det säger han två veckor efter mordet. Det går inte att värdera hans utsaga som övriga vittnens.

Det är så illa skött, att det tangerar avspärrningen och eftersöket i dålighet.
Citera
2019-08-26, 16:40
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ja, alltså det går ju inte motbevisa dig, och heller inte bevisa.
Men om det är som du tror kan vi ju trösta oss med att gärningsmannen lever, ngt som KP uttryckt något dunklare. Nämligen OM gm är i livet. Din gm är ung i sammanhanget.

Han är lite kort bara. Ensam verkar han vara. Vilken sorg att bära, om det är som du säger. Jag kan inte utesluta det, så långt kan jag gå. Mest därför att han uppenbarligen skarvar i förhör.

Håller med om att det första folk har sagt, är det viktigaste. Vad IM säger, det säger han två veckor efter mordet. Det går inte att värdera hans utsaga som övriga vittnens.

Det är så illa skött, att det tangerar avspärrningen och eftersöket i dålighet.

Menar du kort i centimeter ? Jag skickar dig ett privat meddelande med några detaljer, lite senare.
Citera
2019-08-26, 17:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Jag har ett vagt minne av ett nyhetsinslag i TV, förmodligen från 80-talet,
om ett inbrott i HGF:s advokatkontor. Han intervjuades och var då
upprörd över händelsen.

Är detta ett missförstånd på något sätt? Om inte, så kan det tyda på
ett spel under ytan där HGF ingick.

Minns också det inslaget väl. Papper låg strödda över hela kontoret men inget blev stulet. Hans-Göran Franck hade en lång historia av spel under ytan och hans kontakter talade sitt tydliga språk. Han var bra på att spela upp en image av harmlös mysfarbror med Amnesty sympatier. Det var en bra täckmantel för att skyla vurmen för Stalin han hade 1950 och aldrig gjorde avbön ifrån.
Citera
2019-08-26, 17:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack för källa. Ja, vad tiden gör med vittnens minnen finns det gott om exempel på.
Artikeln arbetet är från slutet av 1987... upp emot 2 år efter mordet.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan Enocksson och Lena S. "binda" tiden till en promenad de företagit vilket ger klart bättre möjligheter till att uppskatta ett tidsintervall...

7-10 minuter efter mordet är f.ö. en omöjlighet.... om man nu inte, förutom vittnen, även vill förkasta LAC-bandet som ett falsarium...

Egon Enokssons förhör från mordnatten är intressant då det är ett s k dialogförhör , inspelat på band. Nu är han inget centralt vittne till MOP men hans uppgifter registreras av bandet innan han får alt för mycket stimuli utifrån. Att vittnets egna ord finns bevarade är en lyx som är sällsynt de första dagarna efter MOP.
Citera
2019-08-26, 18:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Okej, ja det gör ju saken än mer intressant. Då kanske de for iväg redan 23.24.30 (HJ:s vittnesmål) och var då vid mitten av Tunnelgatan 23.24.45, dvs samtidigt som YN var där. Hon bör ha anlänt mpl ca 23.25 eller några sekunder senare.

Eftersom hon var på trappkrönet 23.23.35 och följaktligen vid trappfoten 23.24.35.

+10 sek in på Tunnelgatan då hon möter de framstormande poliserna med dragna vapen.
Citera
2019-08-26, 18:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Anteckningar från samtal med Lisbet Palme den 25 mars 1986

"De gick Sveavägen söderut på den västra sidan, samma sida
som biografen. När de kom fram till Adolf Fredriks kyrkogata
gick de över Sveavägen för Lisbet ville titta i affären med
indiska kläder. De sneddade över Sveavägen och gick bara
under den senare delen av sneddningen i övergångsstället.
"

Med andra ord, de går inte rakt fram över Adolf Fredriks kyrkogata till busshållplatsen för buss 52, på den västra sidan, samma sida som biografen, enligt Lisbeth. Korvkiosk ägaren som följer dem med blicken, ser att de går rakt fram över Adolf Fredriks kyrkogata till busshållplatsen för buss 52, inte att de sneddar över Sveavägen före övergångsstället (FUP 55)

De sneddade väl över Sveavägen någon meter söder om det södra övergångsstället vid AF kyrkogata?
Kerstin Nordström i lägenheten på Sveavägen 39 hade dem i princip rakt nedanför sig.
Citera
2019-08-26, 18:16
Medlem
Vi får bara acceptera att Ljubisas vittnesuppgifter stämmer bäst med tidningsartiklar. Hans utsaga har förstörts av hot och förfalskning från polisen och senare har även en återuppbyggnad skett med minnen som syftar till att fälla Christer Petterson för MOP. Minnen som Ljubitsa inte själv har haft. Dessa minnen är numera bevis fastslagna i Svea hovrätt.

Runt hans kiosk utspelades ett drama där män flockades runt OP på ett oskickligt sätt. OP kom på vad som hände och försökte tappa bort dem genom att göra en konstpaus vid övergångsstället i syfte att se om de gick före över. Sedan gick han och LP själva över. Männen blev tvungna att gå på västra sidan eller att kuta runt kvarteret i skyl.

Vi vet inte vad som hände mer än att läsa kvällstidningarna från 1a mars 1986 och nån vecka framåt. Redan det första eller andra förhöret med Ljubitsa kan ha varit förstört av polisens mjölkvarn. Därför är allt som utredningen visade av MOP endast fint mjöl.

Frågan är inte vad Ljubitsa såg utan vad männen gjorde. Gick de samman för att skjuta vid Tunnelgatans förlängning på Västra sidan Sveavägen? Gick de samman för att skymma skytten från vittnen vid Adolf Fredrik och skjuta eller vad sysslade de med? Var befann sig 3230 vid tiden för Ljubitsas vittnesuppgift? Var befann sig ambulansen som sedan hämtade OP? Jag gissar, i närheten. Det hela får mig att tro att en av Grandmännen gåendes ensam bakom LOP var den designerade skytten och därför GM till MOP. Om jag har rätt så är det onödigt för GM att bära en .357 revolver eftersom den ger ett kraftigt dån och kan höras till Södermalm. Revolvern är utredningsbar i MOP för att den inte lämnade hylsor på BP och med fördel kan bäras av en ensam galning. Vi kan anta att det istället rör sig om en pistol försedd med ljuddämpare och ammunition skräddarsydd att döda med så få skott som möjligt. 2 st. Nackdelen är att ammunitionen sedan måste avlägsnas efter onödig akutvård på OPs kropp.

Somliga vittnen har bara hört 1 skott och andra 2. Förekommer också 3. Några inom 100 meter har inte hört något skott. SE har bara hört 1 skott + ett oväsen. Så vilket är det?

Pistol med ljuddämpare + eventuellt någon startpistol någonstans.
Citera
2019-08-26, 18:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Nej, jag tror KP är den första åklagaren som har förstått att en korrekt rekonstruktion av de sista 2 minuterna före mordet, ger lösningen på mordet, utan att det kan användas som bevis i domstol.

Jag förstår av kommentarerna i tråden att du föreslagit en GM. Vem då?
Citera
2019-08-26, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
De sneddade väl över Sveavägen någon meter söder om det södra övergångsstället vid AF kyrkogata?
Kerstin Nordström i lägenheten på Sveavägen 39 hade dem i princip rakt nedanför sig.
Ja, så kan det ha varit, men Lisbeths version är att de sneddade tvärs över korsningen från korvkiosksidan ner mot hörnet vid Sari. De borde aldrig ha varit över på den sidan där Kerstin Nordström bodde.
Om LN faktiskt sett det han i ett förhör, och kanske även i expressen verkar ha sagt, så blir ju Lisbeths historia om att de sneddade mot refugen inte helt korrekt.
LN verkar synnerligen obekväm i hovrätten när han ska besvara frågan: vad och om han sett något efter att de passerat korvkiosken.
Det kan ha något att göra med alibit för själva korsandet. Att titta på kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in