Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 20:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Hur fungerade bluffen? Vad syftade den till?

Pierre Schori och folk bakom honom visste definitivt om artiklarna i FiB/K i förväg pga Guillou, enligt Guillou.

Ingvar B var inte inblandad. Peter Bratt var inte inblandad i någon intrikat planläggning. Till skillnad från dig tror jag inte alls att Isacsson var det heller.
Nej, Peter Bratt var en vänsterintellektuell med en far som var direktör på SAF. Förstår inte hur du kunde läsa in att han hade planlagt ett läckage. De som eventuellt planlade läckaget borde ha varit Birger Elmér, Bo Anstrin, Jan Rydström plus höjdare i FST och näringslivsorganisationerna.

Motivet skulle förstås vara att bygga upp en ny organisation där Olof Palme inte hade någon insyn.

Bluffen kan väl ha syftat till att ha Schori som IB-chef när IB avslöjades?
Citera
2019-01-14, 21:31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det stämmer bra. Något utpekande av gärningsman har aldrig ägt rum.
Inte i någon foto eller videokonfrontation, och inte i rättssalen.
Den som hävdar det måste också påvisa när det skett. Den ende som ställde frågan rakt var Christer Pettersson, vilken besvarades med tystnad.
Att alla låtsas som om det ändå skett är ett intressant fenomen att forska vidare i.
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tillägg.
Kan detta vara huvudförklaringen till hennes mycket svårbegripliga agerande under förhandlingarna?

Åklagarna kan ha försökt att pressa fram ett direkt utpekande som hon inte själv kände att hon hade täckning för.
Om frågan kom på bordet ville hon inte medverka.
Att utpekandet i konfrontationen löd ”han stämmer på min beskrivning” kan hänga ihop med att hon ställt som krav att inte binda sig vid en direkt lögn.
Var denna formulering en kompromiss som förhandlades fram mellan henne och åklagarna?

Det skulle i så fall förklara varför försvaret förbjöds att medverka, samt att bandupptagning inte fick göras?
Det tog också över 40 dagar innan utskriften från förhöret gjordes.

Solveig Riberdal sitter inne med svaret.
Jag tror snarare åklagarna var smarta nog (eller oärliga, om man vill) att inte ställa frågor inför rätten vars svar skulle så tvivel om åtalspunkterna.

Relationerna mellan PU och Lisbet fungerade illa enligt de flesta. Jag skrev i somras att Holmér klantade till det när han skyllde Lisbets vrede/rädsla på underställda poliser istället för att förklara för henne. --> (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

En förklaring som ofta getts från PU-håll till besväret med Lisbet är att hon inte var vittne utan målsägare. Skillnaden gjorde att man inte kunde tvinga henne till saker, och risken att hon skulle hoppa av allt samarbete påstås ha varit påtaglig.

Gunnar Wall har en ytterligare förklaring, att Lisbet tidigt försetts med en munkavle, en diffus munkavle hon hade väldigt svårt att tolka. Budbärare av denna till Lisbet skulle kunna varit t ex Lars Christianson eller Ulf Dahlsten (mina förslag) eller en representant för Säpo, vilket Sture Lingsberg fått besked om var på väg till Sabbatsberg men som Lingsberg sedan aldrig såg där. Den skulle kunna handlat om något så lättförståeligt som hennes och sönernas fortsatta säkerhet, eller något annat. Wall menar ungefär att Lisbet efter det aldrig förstod vem i PU hon inte kunde tala med och vem hon kunde tala med, pga munkavlen.
Huvudet på en påle (Wall, 2017) bl a s. 420-423.
Citera
2019-01-14, 21:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag tror snarare åklagarna var smarta nog (eller oärliga, om man vill) att inte ställa frågor inför rätten vars svar skulle så tvivel om åtalspunkterna.
Har du någon förklaring till varför advokaten och andra inte har diskuterat denna aspekt av LPs utpekande?
Citera
2019-01-14, 21:40
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, Peter Bratt var en vänsterintellektuell med en far som var direktör på SAF. Förstår inte hur du kunde läsa in att han hade planlagt ett läckage.
Jag var tydlig eftersom du - i någon namnafasi antar jag - postade om Ingvar.
Citat:
De som eventuellt planlade läckaget borde ha varit Birger Elmér, Bo Anstrin, Jan Rydström plus höjdare i FST och näringslivsorganisationerna.

Motivet skulle förstås vara att bygga upp en ny organisation där Olof Palme inte hade någon insyn.
Elmér bakom ryggen på Palme, okay...

Citat:
Bluffen kan väl ha syftat till att ha Schori som IB-chef när IB avslöjades?
Så istället för att Elmér kastade Schori åt vargarna så kastade Elmér sig själv åt vargarna. Nej det låter inte vettigt.
Citera
2019-01-14, 21:51
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Har du någon förklaring till varför advokaten och andra inte har diskuterat denna aspekt av LPs utpekande?
Inte mer än den vanliga förklaringen, att Arne Liljeros och Lars Ekman inte hade koll på omständigheterna, inte skaffat sig kontroll på relevanta delar av materialet.

Christer Pettersson var obstinat under alla förhör när han var häktad, han tog inte mordmisstankarna på allvar. Kanske drabbades Liljeros och Ekmans prestationer negativt av samma lättsinne från Pettersson?
Citera
2019-01-14, 22:08
Medlem
Citat:

Relationerna mellan PU och Lisbet fungerade illa enligt de flesta. Jag skrev i somras att Holmér klantade till det när han skyllde Lisbets vrede/rädsla på underställda poliser istället för att förklara för henne. --> (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

En förklaring som ofta getts från PU-håll till besväret med Lisbet är att hon inte var vittne utan målsägare. Skillnaden gjorde att man inte kunde tvinga henne till saker, och risken att hon skulle hoppa av allt samarbete påstås ha varit påtaglig.

Gunnar Wall har en ytterligare förklaring, att Lisbet tidigt försetts med en munkavle, en diffus munkavle hon hade väldigt svårt att tolka. Budbärare av denna till Lisbet skulle kunna varit t ex Lars Christianson eller Ulf Dahlsten (mina förslag) eller en representant för Säpo, vilket Sture Lingsberg fått besked om var på väg till Sabbatsberg men som Lingsberg sedan aldrig såg där. Den skulle kunna handlat om något så lättförståeligt som hennes och sönernas fortsatta säkerhet, eller något annat. Wall menar ungefär att Lisbet efter det aldrig förstod vem i PU hon inte kunde tala med och vem hon kunde tala med, pga munkavlen.
Huvudet på en påle (Wall, 2017) bl a s. 420-423.
Det är precis så jag tror att det ligger till, men jag kanske var oklar.
Men hur förklarar man att försvaret inte slog in bollen i öppet mål?

Frågan om åklagarna haft diskussioner med LP om förutsättningarna för att hon skulle ställa upp tycker jag kan lyftas.

Ställde hon ultimatum?
Hade Åklagarna en annan uppfattning?
Slutade allt i en kompromiss som innebar att hon inte i något läge ville binda sig vid ett utpekande av CP som mördare; under deklarationen att hon annars inte skulle ställa upp?

Detta tycker jag styrks av att frågan som rättegångarna egentligen handlade om aldrig berördes under hennes förhör.
Det var ju en mördare man sökte.

Inte heller behövde hon binda sig vid ett utpekande under konfrontationen, då överenskommelsen till slut landade i ” han stämmer på min beskrivning”.

Detta är inte att misstänkliggöra henne, som jag nyligen blivit anklagad för, utan snarare hedrar det henne.
Senast redigerad av MacMackay 2019-01-14 kl. 22:15.
Citera
2019-01-14, 22:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tror att Kegö och Barrling kan ha lite kännedom eller aningar om Palmemordet men jag litar inte på deras agenda och att de är sanningsenliga.
Om främmande makt är inblandat i mordet är det kalkylerat och planerat och då kan jag tänka mig ett flertal andra länder som skulle gynnas mera av ett mord på OP än dåvarande Sovjetunionen.

Då tror jag mera på Nato/CIA, Sydafrika, Iran-Irak eller trubbel med vapenaffären med Indien osv.
Eftersom OP drev kärnvapenfri zon i norden och dessutom av en del högerextrema ansågs vara på väg att sälja ut Sverige till Sovjetunionen känns det som det vore kontraproduktivt från den sidan att mörda OP.
Op var ju också på väg att resa till Moskva, varför ta bort den kontakt man i så fall hade mot en mer osäker kontakt?

Sovjetunionen kunde gynnas genom att en bundsförvant gynmades, i det här fallet Irak.

Man bör fundera på vem som gynnades av att få OP att framstå som sovjetvänlig. Fanns personer inom S som definitivt stod närmre Moskva än OP.

Inte osannolikt att MOP är resultatet av strider inom partiet om S och Sverige ska tillhöra öst eller väst.

Vilken sida stod IC på, han kom efter OP men tvingades fort bort. Kanske genom att det Sverige som står på väst sida rättade till situationen?
Citera
2019-01-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sovjetunionen kunde gynnas genom att en bundsförvant gynmades, i det här fallet Irak.

Man bör fundera på vem som gynnades av att få OP att framstå som sovjetvänlig. Fanns personer inom S som definitivt stod närmre Moskva än OP.

Inte osannolikt att MOP är resultatet av strider inom partiet om S och Sverige ska tillhöra öst eller väst.

Vilken sida stod IC på, han kom efter OP men tvingades fort bort. Kanske genom att det Sverige som står på väst sida rättade till situationen?

Ingvar Carlsson besökte Ronald Reagan 1987.
Berlinmuren föll 1989.
Ingvar Carlsson meddelade sin avgång 1995.
Efter mop intog Sverige en lägre profil i utrikesfrågor och koncentrerade sig mera på hemmaplan.
Så jag tror att man i USA trivdes bättre med IC än vad man gjorde med OP.
Citera
2019-01-15, 00:05
Medlem
rex144s avatar
Detta är ett verk av en svensk ensamvarg, en större grupp hade inte kunnat hålla tyst så länge, dessutom efter ett lyckat mord så skulle de mörda igen, sådan är gruppdynamiken.
Jag tror inte heller på att en stat är inblandat i detta, konsekvenserna vid upptäckt skulle bli enorma.
Citera
2019-01-15, 00:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag vet inte vilka frågor det väcker hos dig, men att Säpo varit besvärliga från start anser i alla fall jag vara klarlagt. De dokument som Ölvebro fick var naturligtvis inte alls alla dokument med bäring på Palmeärendet. Min bedömning är att de mindre känsliga skickades till spaningsledningen, medan de känsliga behölls med hänvisning till rikets säkerhet.

Att SAP redan från start - dvs IC och delar av hans regering inkl Lidbom - bestämde vad utredningen fick handla om och vad den inte fick handla om förstår i alla fall jag när jag studerar de 33 årens utveckling. Bara det att LP:s uppgift om två gärningsmän försvann under mordnatten är ett bevis liksom att partiets gamle fixare HH tilläts bli spaningsledare och att fixare2 Ebbe tilläts medverka i bakgrunden.

Tycker också att fokuseringen på PKK bär desinformationens prägel även om det tipset initialt kom från högerhåll. Tror SAP nöjde sig med det så länge eftersom det spåret inte pekade in mot svenska statens tjänstemän.

Sedan var det dags för "bred spaning" vilket icke blev fallet. Istället användes LP i försöket att binda en missbrukare från Rotebro till brottet vilket redan från början var en fantastiskt ologisk linje - med SAP:s goda minne. LP pekade ju aldrig ut CP som skytt. Hon hävdade endast i rätten att hon sett honom på mordplatsen. Från början "stämde han på hennes beskrivning" vilket innefattar tusentals olika personer.

Spåret som handlar om WT-män och poliser/säkerhetspoliser/Stay Behind har aldrig utretts trots att det, menar jag, borde ha varit det självklara första spåret. Där finns mängder av indicier och en motivbild som är logisk.

Frågar mig varför inte SAP går vidare med Sten Anderssons uppgifter. Detta var under en era när det rådde stor misstänksamhet mellan SÄPO och SAP. Minns Stens reaktion när riksdagsstenografen Bengt Hennigsson avslöjades som SÄPO-kontakt av Joel Haukka och denne pekades ut som KGB-tillgång av SÄPO via deras tjänstvilliga hantlangare på Svenska Dagbladet .

Samtidigt utredde Carl Lidbom SÄPO och SAPs mål var helt klart att kontrollera SÄPO. Ändå avstår SAP från att använda den hemliga övervakningen av Olof Palme för att lyckas med detta. Varför används inte denna trumf? Gav övervakningen ett utslag som absolut inte får komma fram? Eller finns det andra skäl till att det blev som det blev?

Bilden blir ännu snurrigare av att en i gruppen , Robert Stangesjö, dyker upp hos ingen mindre än Ebbe Carlsson som materialfixare. Det är inte lätt att se hur turerna går.
Citera
2019-01-15, 01:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ingvar Carlsson besökte Ronald Reagan 1987.
Berlinmuren föll 1989.
Ingvar Carlsson meddelade sin avgång 1995.
Efter mop intog Sverige en lägre profil i utrikesfrågor och koncentrerade sig mera på hemmaplan.
Så jag tror att man i USA trivdes bättre med IC än vad man gjorde med OP.

Få verkar förstå att Olof Palme ledde en rörelse, Socialdemokraterna, som spretade väldigt mycket och efter att han släppt fram Ola Ullsten så får han gira vänster inom Partiet för att inte splittra det eller röstas bort. För SAP har utrikespolitik alltid varit för inrikes bruk och inrikespolitik har varit för utrikes bruk.

Det som ändras när OP dör att retoriken skruvas ner. Ingvar Carlsson behöver inte den retoriken . Han kan föra en mindre dubbeltungad politik då läget är sådant. Sverige har sedan slutet av Andra världskriget orienterat sig mot USA, ett land med många svenska kopplingar, många svenskamerikaner. Ett land som stod för det många inte fick i Sverige, möjligheten ATT.

Att sen retoriken i Sverige från SAP, i samhället, från tid till annan har haft en prägel som gör att det kan låta som att det är motsatsen, är just bara det, retorik.
Citera
2019-01-15, 08:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frågar mig varför inte SAP går vidare med Sten Anderssons uppgifter. Detta var under en era när det rådde stor misstänksamhet mellan SÄPO och SAP. Minns Stens reaktion när riksdagsstenografen Bengt Hennigsson avslöjades som SÄPO-kontakt av Joel Haukka och denne pekades ut som KGB-tillgång av SÄPO via deras tjänstvilliga hantlangare på Svenska Dagbladet .

Samtidigt utredde Carl Lidbom SÄPO och SAPs mål var helt klart att kontrollera SÄPO. Ändå avstår SAP från att använda den hemliga övervakningen av Olof Palme för att lyckas med detta. Varför används inte denna trumf? Gav övervakningen ett utslag som absolut inte får komma fram? Eller finns det andra skäl till att det blev som det blev?

Bilden blir ännu snurrigare av att en i gruppen , Robert Stangesjö, dyker upp hos ingen mindre än Ebbe Carlsson som materialfixare. Det är inte lätt att se hur turerna går.

För egen del ser jag det som att ledningen för det sedan decennier stora statsbärande SAP såg det som oklokt att hamna i en öppen eller halvöppen konflikt med landets säkerhetspolis.

Inför allmänheten behövde teatern fortsätta.

Därav Lidboms menlösa formuleringar och Sten A:s tystnad om Säpomännens övervakning. Därav Ölvebros genomskinliga "jag bedömer att jag fått allt jag behöver av Säpo" och oviljan att utreda alla tips som leder in i Säpo (Ståhl, MH, Melker B:s info etc).

Därav Lidboms ilska över Feldts debattartikel.

Att SAP ville kontrollera Säpo anser även jag. Att Vinge ersattes av SAP:s egen HH är ju ett tydligt tecken på det.

Tror SAP efter studier i omvärlden mycket väl.förstod vad en säkerhetstjänst kan ställa till med och ville därför både kontrollera och behålla goda relationer med Säpos ledning.

Men Palme var ett kringflygande orosmoment som inte riktigt klarade att underordna sig strategiska riktlinjer trots att han själv deltagit i besluten. Såna chefer finns som bekant.

Trots den hemliga pakten med USA om militär hjälp vid sovjetisk attack så pladdrade Palme med allsköns kommunister samtidigt som Reaganadministrationen beslutat sig för att störta ondskans imperium.

Att göra vapenaffär med Gandhi och skicka pengarna till ANC är säkert kreativt men i verkligheten en säkerhetspolitisk katastrof i rådande kalla krig mellan supermakterna.

Sverige är nog bra, men svenska statsministrar får givetvis inte ha en egen agenda som USA har svårt att styra.

Till sist blev Palme en för stor belastning för alla - SAP, Säpo, Nato, CIA etc.

Den svenska gruppen fick lösa problemet och då var Säpo en given medaktör utan att hålla i vapnet.

Det är också därför vi 33 år senare skriver om Palmeärendet i denna tråd. Den sympatiske KP får svårt att bära fram sanningen trots att han själv säkert vill det. Tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in