Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Frågar mig varför inte SAP går vidare med Sten Anderssons uppgifter. Detta var under en era när det rådde stor misstänksamhet mellan SÄPO och SAP. Minns Stens reaktion när riksdagsstenografen Bengt Hennigsson avslöjades som SÄPO-kontakt av Joel Haukka och denne pekades ut som KGB-tillgång av SÄPO via deras tjänstvilliga hantlangare på Svenska Dagbladet .
Samtidigt utredde Carl Lidbom SÄPO och SAPs mål var helt klart att kontrollera SÄPO. Ändå avstår SAP från att använda den hemliga övervakningen av Olof Palme för att lyckas med detta. Varför används inte denna trumf? Gav övervakningen ett utslag som absolut inte får komma fram? Eller finns det andra skäl till att det blev som det blev?
Bilden blir ännu snurrigare av att en i gruppen , Robert Stangesjö, dyker upp hos ingen mindre än Ebbe Carlsson som materialfixare. Det är inte lätt att se hur turerna går.
För egen del ser jag det som att ledningen för det sedan decennier stora statsbärande SAP såg det som oklokt att hamna i en öppen eller halvöppen konflikt med landets säkerhetspolis.
Inför allmänheten behövde teatern fortsätta.
Därav Lidboms menlösa formuleringar och Sten A:s tystnad om Säpomännens övervakning. Därav Ölvebros genomskinliga "jag bedömer att jag fått allt jag behöver av Säpo" och oviljan att utreda alla tips som leder in i Säpo (Ståhl, MH, Melker B:s info etc).
Därav Lidboms ilska över Feldts debattartikel.
Att SAP ville kontrollera Säpo anser även jag. Att Vinge ersattes av SAP:s egen HH är ju ett tydligt tecken på det.
Tror SAP efter studier i omvärlden mycket väl.förstod vad en säkerhetstjänst kan ställa till med och ville därför både kontrollera och behålla goda relationer med Säpos ledning.
Men Palme var ett kringflygande orosmoment som inte riktigt klarade att underordna sig strategiska riktlinjer trots att han själv deltagit i besluten. Såna chefer finns som bekant.
Trots den hemliga pakten med USA om militär hjälp vid sovjetisk attack så pladdrade Palme med allsköns kommunister samtidigt som Reaganadministrationen beslutat sig för att störta ondskans imperium.
Att göra vapenaffär med Gandhi och skicka pengarna till ANC är säkert kreativt men i verkligheten en säkerhetspolitisk katastrof i rådande kalla krig mellan supermakterna.
Sverige är nog bra, men svenska statsministrar får givetvis inte ha en egen agenda som USA har svårt att styra.
Till sist blev Palme en för stor belastning för alla - SAP, Säpo, Nato, CIA etc.
Den svenska gruppen fick lösa problemet och då var Säpo en given medaktör utan att hålla i vapnet.
Det är också därför vi 33 år senare skriver om Palmeärendet i denna tråd. Den sympatiske KP får svårt att bära fram sanningen trots att han själv säkert vill det. Tror jag.